تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۱/۱۸ - ۲۳:۰۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 185882

سینماسینما: انجمن علمی روان‌پزشکان ایران در مورد بازتاب‌های درگذشت کیومرث پوراحمد اطلاعیه‌ای صادر کرد که در زیر می‌خوانید:

هم‌میهنان عزیز

مرگ نابهنگام کارگردان مطرح سینما، کیومرث پوراحمد که برای چند نسل خاطره‌های شیرین و ماندگاری رقم زده، باعث حیرت و اندوهی بزرگ میان گروهی از مردم شد. ما عمیقا این فقدان را به خانواده و دوستان آن مرحوم، جامعه‌ی سینمایی، و مردم علاقه‌مند به آثار او تسلیت می‌گوییم. در مورد پیام‌ها و پیامدهای اجتماعی و عمومی این واقعه‌ی ناگوار ذکر برخی نکات لازم است:

۱. فقدان خالق قصه‌های مجید به عنوان یک انسان متخصص با جایگاه حرفه‌ای و اثرگذاری در جامعه‌ی ایران دارای پیچیدگی‌های فلسفی، روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، و انسان‌شناختی خاصی است که بدون شناخت و تبیین و تحلیل آثار هنری و زندگی حرفه‌ای، فردی، و خانوادگی او نمی‌توان به سادگی در مورد زمینه‌ها و علل این اقدام او تبیینی ارائه کرد.

۲. انعکاس رسانه‌ای مرگ مرحوم پوراحمد، خاصه در این زمانه‌ی عسرت باید دقیق‌تر و با مراعاتی بیش از زمان‌های دیگر صورت می‌پذیرفت. خودکشی می‌تواند تقلید شود؛ همان طور که در موارد مشابه قبلی هم چنین شده بود. از این رو در منابع معتبر تاکید شده است که از قربانی خودکشی نباید قهرمان ساخت و خودکشی را نباید باشکوه جلوه داد.

۳. به اصحاب رسانه یادآوری می‌کنیم که دوستان و خانواده در زمان اوج رویارویی با مرگ قربانی خودکشی در شوک و ناباوری‌ قرار دارند و بهتر است طرف گفتگوهای رسانه‌ها قرار نگیرند. باید بازماندگان را کمک و حمایت روانی نمود و اجازه داد به سوگواری بپردازند.

۴. تمایل به خودکشی می‌تواند نمودی از یک وضعیت اجتماعی و نیارمند توجه سیاستمداران باشد. تورم و افزایش روزافزون هزینه‌های زندگی از عوامل جدی افزایش یاس و افت سلامت روانی- اجتماعی است که افزایش خودکشی یکی از تظاهرات آن است. چنان‌که اگر هواشناسی گزارش احتمال طوفان بدهد دستگاههای مسئول در وضعیت آماده‌باش قرار می‌گیرند و تدابیر پیشگیرانه اتخاذ می‌کنند، اکنون وظیفه‌ی نظام سلامت و شورای اجتماعی کشور است که برای پیشگیری از خودکشی به نحو جدی عمل کنند.

۵. انجمن علمی روان‌پزشکان ایران در کنار مردم و به عنوان مشاور نظام سلامت کشور همواره آماده‌ی مشارکت در برنامه‌های پیشگیرانه و مداخله‌ای برای کاستن از آلام هم‌میهنان است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها