تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۱۰/۱۱ - ۱۶:۵۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 167047

در پی شائبه تماشای فیلم‌های جشنواره فجر توسط برخی، روابط عمومی فیلم «نگهبان شب» اطلاعیه‌ای را صادر کرد. همچنین محمدتقی فهیم، منتقد و نویسنده سینمایی در این باره مطلبی را در صفحه اجتماعی خود منتشر کرد.

به گزارش سینماسینما  در اطلاعیه روابط عمومی فیلم «نگهبان شب» آمده است:

«پیرو اتفاقات و حواشی عجیبی که روز گذشته جمعه ۱۰ دی ماه ۱۴۰۰ و با انتشار نقدهایی بر فیلم‌های جشنواره در صفحه شخصی یک منتقد پدید آمد و شائبه دیده شدن پیش از موعد و غیرقانونی فیلم‌ها در افکار عمومی جامعه سینمایی شکل گرفت و منجر به انتشار اطلاعیه‌ای از طرف ستاد جشنواره شد، روابط عمومی فیلم «نگهبان شب» ضمن تشکر از اطلاعیه دفتر جشنواره در اعلام آمادگی برای برخورد با متخلفان احتمالی قاچاق فیلم‌های جشنواره، ذکر چند نکته را در این زمینه ضروری می‌داند:
۱- در اطلاعیه جشنواره مسئولیت پیگیری و پیدا کردن مجرمان احتمالی به صاحبان فیلم محول شده است و برای ما روشن نیست چرا در موضوعی در این حد حساس که پای آبروی جشنواره و سرمایه فیلمساز در میان است، سازمان سینمایی حاضر نیست مستقیم این آقای منتقد را که در برنامه‌ای تلویزیونی ادعا کرده شخصا ۲۵ فیلم (احتمالا با احتساب فیلم‌های رزرو) جشنواره را دیده، مورد پرسش قرار دهد و پیگیری را به خود صاحبان آثار محول می‌کند؟
۲- روزنامه‌نویس مورد اشاره ادعا کرده هیچ رابطه سازمانی با ستاد جشنواره ندارد و حتی یک بار هم پایش به محوطه اطراف دفتر جشنواره باز نشده است، در حالیکه ایشان عضو شورای مشورتی و هم‌اندیشی روابط عمومی جشنواره هستند و در جلساتی با مدیریت مشاور رئیس سازمان سینمایی حضور داشته‌اند که عکس و خبر آن در حافظه مطبوعات قابل دسترسی است. در ضمن ایشان عضو شورای پروانه نمایش ویدئویی وزارت ارشاد هم هستند و این احکام عملا بار مسئولیت سازمان سینمایی را برای پیگیری موضوع افزایش می‌دهد.
۳- منتقد مورد نظر ادعا کرده که به واسطه شغل روزنامه‌نگاری امکان این را دارد که فیلم‌ها را قبل از جشنواره ببنید در صورتی که چنین ادعایی اساسا نادرست است و همواره روال بر این بوده و هست که امکان دیدن فیلم‌ها توسط روزنامه‌نگاران و منتقدان با دعوت تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها فراهم می‌شود نه بدون اجازه و هماهنگی آنها و از طریق رسیدن تصاویر موبایلی و راش و پشت صحنه به صورت غیرقانونی و پنهانی از طرف شخصی با هویت نامشخص.
۴- خبرنگار مورد نظر پس از عمومی شدن بحث، در اقدامی غیر حرفه‌ای اقدام به پاک کردن پست قبلی خود از صفحه‌اش در فضای مجازی کرده و در پست جدیدی اعتراف می‌کند بخش‌هایی از فیلم سینمایی «نگهبان شب» را که با موبایل فیلمبرداری شده و بخشی از راش‌های ناقص را در اختیار دارد و علیرغم اینکه فرد قاچاقچی را می‌شناسد ولی حاضر نیست هویت وی را فاش کند. این ادبیات جسورانه، رفتاری کاملا غیراخلاقی و جرم محرز و از مصادیق مشارکت در سرقت اثر هنری است و با شنیدن آن این فضا به ذهن مخاطب متبادر می‌شود که ظاهرا فرد مورد اشاره پشتش به جایی گرم است. لذا زدودن این توهم خطرناک از ذهن سینماگرانی که نگران سرنوشت آثارشان هستند و از این پس احساس ناامنی خواهند کرد، امری ضروری است و در این زمینه صاحب اثر ابزاری برای پیگیری عاجل و موثر ماجرا در دست ندارد و به نظر می‌رسد سازمان سینمایی همانطور که در اطلاعیه جشنواره هم به درستی ذکر شده بود وظیفه دارد در مقام مدعی العموم به ماجرا ورود کند و از حقوق سینماگران دفاع کند.»

دیروز محمدتقی فهیم منتقد و نویسنده سینمایی که یادداشت‌هایی بر چند فیلم‌ جشنواره نوشته بود، در صفحه اجتماعی خود نوشت:

«توضیح ضروری در باب حاشیه ای پیرامون فیلم «نگهبان شب»
من خبرنگار قدیمی و منتقد فعالم که دوستان و منابع خودم را دارم
آقای صادق میرکریمی
پدرتان در مقام حقیقی برای من از جایگاه ویژه ای برخوردارند.
ابتدا شما را ارجاع می دهم به سالی که فیلم زیر نور ماه را داوران کنار گذاشته بودند و من و برخی دیگر از رسانه ای‌ها، محکم تر از امروز، ورود کردیم. بله من نه تنها با دو نفر از داوران وقت تماس گرفتم که حتی با مدیر مسئول و سردبیر محل کارم، صحبت کردم و درخواست نمودم که هرکاری می توانند بکنند چون زیر نور ماه، فیلمی خوب و حیف است در جشنواره نباشد و… آن موقع شما نبودید که بپرسید فهیم، فیلم را کجا دیدی که خودت را برایش تکه پاره می کنی.
و نیز در زمان فیلم سرکار خانم آبیار که بچه های رسانه و از جمله من به قضیه ورود کردیم و…
دلیل اشاره ام به موارد فوق بدین منظور است که دیدن فیلم ها قبل از جشنواره یک سنت است که البته فیلمسازان عزیز از رویکردهای مثبت این روند نورانی می شوند و احتمالا از نظری منفی برمی آشوبند.
بگذریم و بپردازیم به اینکه من چطور فیلم شما را دیدم.
نخست اینکه بنده هیچ رابطه سازمانی با جشنواره و حوالی آن ندارم. و اساسا طی مدت بازبینی فیلم ها، کسی مرا در اطراف دفتر جشنواره و فارابی و غیره ندیده است، پس بی جهت مدیریت جشنواره را سیبل حاشیه ها نکنید که انصاف نیست.
آقای میرکریمی، بنده پانزده دقیقه فیلم شما را دیدم که معلوم بود با گوشی ضبط شده است، بخشی از آن پشت صحنه یک پارکینگ بود و بخشی راش های ناقص و البته خلاصه قصه آن که برایم از سوی یکی از نزدیکان پروژه واتساب شده بود ، همین.
برای اینکه به قضیه بیشتر پی ببرید، مجددا ارجاعتان می دهم به مطلبی که قبل ازاین در صفحه ام درباره فیلم آقای کیمیایی نوشته بودم و ازآنجا که آن را هم ندیده بودم اشاره ای به قصه داشتم که کاملا صحیح نبود لذا آنجا هم یکی از نزدیکان پروژه ایشان طی توضیحی قصه را اصلاح کرده بود که متعاقبا استوری کردم.
آقا صادق ، این طبیعی است که بنده با چهل و پنج سال کار در رسانه و البته حوالی سینما ، از چنین امکانی برخوردار باشم و شما هم تلاش نکنید که بخواهید منبع ارسال ویدیو را معرفی کنم، چرا که اگر سرم برود و همه قدرت رسانه ای که دارید بکار بیفتد، به عنوان یک خبرنگار هرگز از رازداری‌ام عدول نخواهم کرد.
ضمنا شما جوانید. توصیه می کنم دل بزرگ کنید.
والسلام»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها