ناگفته های جالب مهدی فخیم زاده از سینمای دهه شصت در برنامه ۳۵:
🔴آقای بهشتی تازگی ها گفته:« ما هیچ وقت به هیچ کس نگفتیم فلان کار را بکن» درست است ما خیلی وقت ها خیلی چیزها را به خیلی ها نمی گوییم. ولی وقتی در خیابان بوق می زنیم یعنی حواست باشد! رفتار و برنامه ریزی های آن زمان من را برد به سمت فیلم «تپش» که به لعنت خدا نمی ارزد. به فیلم «خواستگاری» من درجه ج دادند و به «تپش» درجه ب هیچکدام از فیلم های عرفانی آن سال ها فیلم های سازندگانشان نبود.
🔴امروز همه از «عقاب ها» می گویند. اما یادشان رفته بعد از «عقاب ها» سامویل خاچیکیان، سعید راد، بازگیر زنش و چند نفر از عواملش ممنوع الکار شدند.
🔴شما وقتی در یک فیلم تیغه چاقو را حذف می کنید فقط برای آن فیلم نیست. این خبر سریع بین سینماگران می پیچد و دیگر کسی تیغه چاقو در فیلمش نمی گذاشت. این نوعی از سانسور آن زمان بود.
🔴به فیلم «مسافران مهتاب» من درجه «د» داردند. این نازل ترین درجه بود و معنی اش این بود که حق نداری در دوازده مرکز استان اکران کنی، حق نداری تبلیغات تلویزیون کنی، حق نداری تبلیغات پشت ماشین کنی. و همه اش برای این بود که فخیم زاده دیگر از این مسیر عبور نکند و کلا حذف شود. اما من ساده به این نقطه نرسیده بودم که به این سادگی رهایش کنم. بعد از «مسافران مهتاب» دفترم بسته شد اما رفتم دفاتر دیگر و به عنوان کارگردان کارم را ادامه دادم.
🔴هنوز مردم در خیابان من را به اسم «نمکی» صدا می کنند. تلویزوین سه چهار بار رایت «مسافران مهتاب» را از من خریده. این فیلم چیزی نداشت اما آنها می خواستند جلوی یک تفکر را بگیرند.
🔴من از سال ۵۸ در سینما فیلم ساختم و به جرات می گویم در جمهوری اسلامی هرگز بحث تعطیلی سینما نبوده و هر گروهی می خواست همان کاری را بکند که دوستان دهه شصت کردند. آقایان انوار و بهشتی می گفتند عرفان وجه هنری اسلام است و آن را در سینما پیگیری کردند و گروه هایی با این نگاه مخالف بودند اما نهایتا همه می گفتند سینما از نگاه ما خوب است.
🔴اگر سال های دهه شصت را بررسی کنیم آدم های مثل حاتمی کیا و کامل تبریزی در هر شرایطی فیلمساز می شدند. اما بروید ببینید چه طیف عظیمی به اسم فیلم اولی آمدند و پول گرفتند و رفتند.
🔴با در جه بندی خیلی چیزها را تعیین می کردند. زمان اکران، قیمت بلیت، مدت اکران، چقدر فیلم بفروشد و با چه فروشی از پرده برداشته بشود و با چه هزینه ای فیلم آینده ات ساخته بشود با درجه بندی تعیین می شد و همین من را برد به سمت ساخت «تپش»
🔴برای کنترل هنرپیشه ها هم رفتند سراغ ممنوع الکاری و با دو اهرم درجه بندی و ممنوع الکاری آدم ها را از سینمای سرگرم کننده می بردند به سمت سینمای آرمانی شان
🔴آقایان انوار و بهشتی سینما را راه انداختند و حرکت دادند. آدم های درست و مومنی بودند و قصد خیر داشتند. اما از جایی رفتند سراغ سینمای ارمانی خودشان که ربطی به کل نظام نداشت و به همین دلیل هم مخالفانش از دل نظام آمد.
🔴در دوره ای که مهدی نصیری در کیهان به شدت به سینما حمله می کرد. مدیران مدام از بچه ها می پرسیدند چرا واکنشی نشان نمی دهید؟ یک بار حبیب کاووش جواب بسیار جالبی داد و گفت: شما شخصیتی برای کسی باقی نگذاشتید که جواب بدهد.
@cinemadaily
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت برای چهار اثر سینمایی و سه اثر غیرسینمایی
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- انتخابات انجمن تهیه کننده _ کارگردانان سینما برگزار شد
- مهدی فخیمزاده فیلمنامه «کارآگاهان جوان» را مینویسد
- خاطره بازی با «مسافران مهتاب» مهدی فخیم زاده در شبکه مستند/ پخش «گفتنیهای نمکی» + ویدئو
- شروع غمانگیز فیلم «مهدی فخیمزاده» در گیشه/افتتاحیه ۴۰ میلیون تومانی برای «مشت آخر»
- ثبت قرارداد فیلم «مشت آخر»
- ورزشکاران زیرزمینی/ خاطرهای از مهدی فخیمزاده
- فخیم زاده :بعضیها فکر میکنند میرباقری و من رقیب هستیم
- جدیدترین خبر از وضع سلامتی فخیمزاده پس از تصادف سنگین
- تازهترین اخبار از آخرین ساخته مهدی فخیمزاده/ فیلمبرداری «مشت آخر» از سر گرفته شد
- تصویری از مهدی فخیمزاده در جشن تولد ۷۶ سالگیاش
- فخیمزاده به هوش آمد
- مهدی فخیم زاده ممنوع الملاقات شد
- اکران کمدی «به وقت خماری» بعد از «عصبانی نیستم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





