تهیهکننده فیلم «کوچه ژاپنیها» با ابراز امیدواری از اینکه در اکران فیلمهای غیرکمدی عدالت بیشتری برقرار شود، از حکومتِ سالندارها و فیلمهای کمدی در اکران و اختصاص سانسهای فوقالعاده شبانه به آنها و نیز سانسهای شبانه سینماها برای تئاترهای آزاد پرفروش انتقاد کرد.
به گزارش سینماسینما، «کوچه ژاپنیها» به کارگردانی امیرحسین ثقفی و به تهیهکنندگی علیاکبر ثقفی چند روزی است که روی پرده سینماها رفته، در حالی که بیش از دو سال قبل ساخته شده است. این فیلم متقاضی شرکت در جشنواره فجر سال ۱۴۰۰ بود که با وجود نظر مثبت هیأت انتخاب، نتوانست مجوز حضور در این رویداد را بگیرد.
«کوچهژاپنیها» طبق آنچه در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) درج شده در ۲۶ سالن در حال اکران است و در بسیاری از سینماها در سانسهای محدود و حتی تک سانس نمایش داده میشود.
علیاکبر ثقفی که این روزها خودش در تدارک کارگردانی یک فیلم به نام «مومو» است درباره وضعیت اکران «کوچه ژاپنیها» به ایسنا گفت: محدودیت در سینماها توسط مدیران سینما تخلف است و این عدالت نیست که اینقدر محدود به این فیلمِ تازه اکرانشده سانس بدهند در حالی که فیلمهای اجتماعی و هنری دستکم برای مدتی باید چرخشی سانس داشته باشند.
او با ابراز امیدواری از اینکه وزارت ارشاد بر این موضوع نظارت کند، درباره گروه تازهتاسیس سینمایی به نام «گروه فرهنگ» که گفته شده برای بهتر شدن اوضاع همین نوع فیلمها است، افزود: طرحی که برای گروه سینمایی فرهنگ معرفی شده، خوب است ولی هنوز به مرحله اجرا نرسیده و با این وضعیت احتمالا به دولت بعد میرسد.
ثقفی در ادامه درباره راه پیدا نکردن فیلم به جشنواره فجر و اینکه آیا دچار ممیزیهای زیاد برای اکران شده است، گفت: هیأت انتخاب جشنواره فجر فیلم را تایید و انتخاب کرده بود ولی مجوز نمایش نگرفت. بعد از آن هم خواستیم فیلم را برای اکران آماده کنیم که به ادامه رکود دوران کرونا رسیدیم. در آن مقطع تا یک سال بعد، شرایط ناامنی در اکران وجود داشت و سینماها رو به تعطیلی میرفتند؛ به همین دلیل ابتدا فیلمهای کمدی اکران شدند و مردم هم استقبال کردند. اما متاسفانه همین مبنایی شد که فیلمهای کمدی برای اکران در اولویت قرار بگیرند و فیلمهای اجتماعی به حاشیه رفتند.
او درباره وضعیت تبلیغاتی فیلمها نیز اظهار کرد: وقتی صاحبان یک فیلم ماهانه پول میلیاردی به شبکههای ماهوارهای میدهند، مشخص است که سود آن را هم در اکران میگیرند. ما الان براساس پتانسل خودمان در فضای مجازی تبلیغ میکنیم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر شرایط به گونهای است که چهار، پنج فیلم کمدی فروش میکنند و سرمایه آنها برمیگردد و سود هم میکنند ولی فیلمهای اجتماعی و هنری نابود میشوند. درواقع سینمای اجتماعی و ارزشی در این مقطع از اکران جایی ندارد و انگار جریان فقط دنبال فیلمهایی است که صندلی پر کنند در حالی که نباید توقع داشت همه فیلمهای کمدی بسازند.
این سینماگر گفت: ای کاش اگر مدیران سینما برای بهبود شرایط اکران فیلمهای کمدی راهی اندیشیدهاند زودتر اجرایی شود چون جای پرسش دارد که وقتی فیلمی تازه اکران شده و هنوز دیده نشده، چرا در سینماها تک سانس و در ساعت نامناسب اکران شود؟ بنابراین با توجه به نوع برخورد سینماداران برای فیلمهای اجتماعی، اعلام خطر میکنم از اینکه سینماداران و فیلمهای کمدی در سینما حکومت کنند.
ثقفی بیان کرد: با روش فعلی اکران، سینمای اجتماعی ضربه زیادی میخورد بخصوص آنکه همه نگاه کمدی ندارند ولی این وضعیت الان به قدری اسفناک شده که حتی سانسهای شب سینماها در اختیار تئاترهای آزاد است که فقط خوب میفروشند و از جنبه محتوا هم قابل بحث نیستند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- فروش دوره سوم گروه سینمای فرهنگ به ۲ میلیارد تومان رسید
- گزارشی از فروش فیلمها/ «زودپزِ» رامبد جوان؛ صدرنشین گیشه
- کاهش بیسروصدای فروش برخی فیلمها؛ «زودپز» صدرنشین گیشه سینما در هفته گذشته
- نگاهی به فروش فیلمهای روی پرده سینماها/ «تگزاس ۳» جای «تمساح خونی» را گرفت
- جابهجایی رکورد فروش روزانه؛ فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۳ از مرز ۷۰۰ میلیارد گذشت
- جدیدترین آمار فروش سینماها در غیاب فیلمهای کمدی
- جزییات گروه سینمایی فرهنگ اعلام شد
- فروش ۵۲۳ میلیاردی سینماها در فصل بهار
- بیش از ۴۷۰ میلیارد تومان سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۳
- آیا سینماها از شنبه باز میشوند؟
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده/ کاهش مخاطب سینما در هفتهای که گذشت
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده سینماها/ بهرام افشاری رقیب جواد عزتی میشود؟
- جدیدترین آمار فروش فیلمها/ «فسیل» همچنان پیشتاز گیشه سینماها
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش