بنیامین بهادری چند شب پیش، در برنامه دورهمی، ترانهای از فرهاد مهراد را با ایجاد تغییرات فراوان در متن ترانه و استفاده از ترکیبهای عجیب و غریب خواند که این کار او واکنش تند ترانهسرا و آهنگساز این ترانه را در پی داشت.
به گزارش سینماسینما، تلویزیون پیش از این نیز بارها ترانههای فرهاد را بر تصاویری نامربوط به ترانهها پخش کرده بود؛ پوراندخت گلفام، همسر فرهاد مهراد نیز بارها اعلام کرده بود این کار تلویزیون مورد رضایت صاحبان اثر نیست. او از صداوسیما به قوه قضاییه شکایت کرد و توانست حکم ممنوعیت پخش آثار فرهاد را بگیرد که این حکم نیز با اما و اگرهایی همراه بود. اما اینبار ماجرا ابعاد گستردهتری پیدا کرده است. دست بردن عجیب در متن ترانه “کودکانه” فرهاد نه تنها واکنش منفی بینندگان تلویزیون و کاربران فضای مجازی را درپی داشت بلکه خالقان این اثر را نیز به اعتراض واداشت. اسفندیار منفرزاده خالق برترین موسیقی های فیلمهای سینمای ایران و ترانههای شاخص قبل از انقلاب در کانال تلگرامی خود اعتراض خود به تغییر متن ترانه کودکانه را نشان داد. او نوشت:
خطاب به آقای بنیامین!
آقای بنیامین! شما در دستبرد به آهنگ من و شعر شهیار قنبری بیشرمی کردهاید. چنان بیشرم که من در این ایام تلختر از زهر هم سکوت را جایز ندانستم.
خطاب من به شما باشد، اما امید دارم صدای مرا کسانی از همسلیقهگان شما هم بشنوند.
همین ابتدا تأکید کنم که کار شما دستبرد و سرقت است و هیچ چیز دیگری نیست؛ یعنی رواست که شما را «سارق» بنامم.
«سلیقه» مفهومی نسبی ست، اما اعتماد به نفس در بیسلیقه بودن، به طور مطلق شرمآور است.
چهل سال است که روزانه چهل تریبون و چهل دوربین، شما و امثال شما را زیر نور گرفتهاند. در عزاداریهای رسمی سیاه میپوشید و در زیر نور جشنهایشان، رنگارنگ میشوید؛ با این همه همچنان چشم به تتمه سرمایهی ما دارید؟ ما که نام و چهرهمان ممنوع است، اما آثارمان دم دستِ همگان! آنها را نه برای صِلّه و عنوان، که برای همین مردم ساختهایم. عاشقانه به عشق عمومی میاندیشیدیم و خوشبختانه بهترین ارج و اجر را هم از نسلهای بعد گرفتهایم که ما را در خصوصیهایشان میشنوند. چه خوب که همگان ما را بشنوند، اما چه بد که بیهمهکسان به آنها دستبرد بزنند.
شرم کنید!
و تلخند اینکه نتیجهی سرقتتان، کوس رسوایی پرصدایی را از شما بر سر بازار آورد! عجب سلیقهی مبتذلی در دستبرد به شعر شهیار! چه کراهتی در بازاجرا و خواندن آهنگ من!
آقای محترم! این سلیقهی زشت از کجا بر ذهن شما و امثال شما نشسته که زیبایی را تحمل نمیکنید؟ چه اصراری به تخریب یادگاریهایِ از سرندِ تاریخ رد شده؟ چه علاقهای به تخریب گوش و هوش و سلیقهی عمومی؟
ترانهی «کودکانه» در زمان خود دست و سطح سلیقهی مردم را گرفت و بالا کشاند. دانسته شد که با زیبایی هم میشود خاطره داشت؛ و حالا شما «پایِ منبر قدکشیدگان»، به هیچ زیباییای رحم نمیکنید؟
شک ندارم که اگر مأموریت تبلیغ سیاهی و زشتی را هم داشتید چنین ماهرانه عمل نمیکردید!
این چه سمّی ست در ذهن شما که امر را بر شما مشتبه کرده «با زیباییها عکس گرفتن، یعنی زیبا شدن». آینه دوای درد شما و تفکر شماست. شبیه آن صحرانشین شدهاید که خزندهی بیابانی را به بادیهی خورش دیگران انداخت و فریاد زد: «من هم شریک!».
شرم کنید. قد بکشید! خودتان باشید! خودتان بسازید ، اما مدام از خودِ قبلیتان عبور کنید! به جای شراکت طلبیدن در زیباییهایِ خاطره شده، از زیباییآفرینان گذشته درس بگیرید. رسم زیباییآفرینان تاریخ همین بوده؛ هم چنان که ما نیز از بزرگان پیش از خودمان یاد گرفتیم و عاشقانه چیزی بر آن افزودیم.
این نوشتهی من خطاب به شما و همفکران شما میتوانست پر از مهر و عشقِ پدری به فرزند برومند و دانستهی خود باشد. میشد شما احترام ما را نگاه دارید و ما نیز در اجراهای شما، ایستاده برایتان کف بزنیم! بدِ حادثه آنکه تاریخ آن ملک این آرزوها را از ما گرفت.
اما چه جای حسرت؟ اگر در سرزمینمان نیستم، باز هم زیباترین فرزندان آنجا، کارهای ما را در خیابان میخوانند و عاشقانه ما را بارانی میکنند!
شرم کنید و دستِ کم پای اجرای آنها بایستید و باران بخورید! شاید کمی شسته شوید!
همچنین شهیار قنبری ترانه سرای “کودکانه” نه تنها به دست بردن بنیامین در متن ترانه اعتراض داشت بلکه بازخوانی این ترانه توسط ابراهیم حامدی در یک برنامه نوروزی بدون اجازه از صاحبان اثر را مورد پرسش قرار داد. شهیار قنبری متنی را در این خصوص منتشر کرد که تصویرش را در زیر میبینید.

بنیامین بهادری ترانهای با عنوان بوی عیدی را اسفند سال ۸۸ منتشر کرد و پس از آن در تلویزیون نیز اجرا کرد اما پخش ترانه از برنامه دورهمی و تاثیر فضای مجازی باعث شد اعتراضات گستردهای به تغییرات عجیب و غریب ایجاد شده در متن ترانه صورت بگیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تازهترین ساخته پرویز شهبازی روی میز تدوین
- ادامه حاشیههای یک واکسن/ بنیامین بهادری ارتباط صحبتهایش با شهاب حسینی را رد کرد
- برشهای کوتاه/ ترانه «مرد تنها» با صدای فرهاد در فیلم «رضا موتوری»
- سالها پیش بنیامین درباره ترانه “بوی عیدی” در تلویزیون چه گفت؟
- سرنوشت میزها و آدمها
- واکنش محمود شهریاری به خبر حضور بنیامین در تلویزیون
- بنیامین چطور سوژه تلویزیون شد؟
- تداوم سلبریتیزدگی تلویزیون/ پس از گلزار، قرعه به نام بنیامین افتاد
- روایت بنیامین بهادری از نذری دادن در آمریکا + عکس
- رضا یزدانی: پافشاری میکنم که بهترین انتخاب برای اجرای کارهای فرهاد هستم
- «سلام بمبئی» به آلمان رسید
- وقتی خوانندهها و بازیگرها پا در کفش هم میکنند / از فروتن و بهداد تا یزدانی و بنیامین
- بنیامین بهادری «اذان صبح» را برای قهرمانان پلاسکو خواند+ صدا
- دوبلور فیلم شعله، «سلام بمبئی» را دوبله میکند/ اکران فیلم با دوبله فارسی
- بنیامین بهادری از «سلام بمبئی» گفت: گلزار لیاقت خود را در سینما ثابت کرده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





