تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۲۱:۴۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 124678

دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت از اعطای کارت شناسایی به مخاطبان اصلی جشنواره و الزام آن‌ها به ثبت‌نام آنلاین و رزرو بلیت برای ورود به سالن نمایش فیلم‌های بخش مسابقه ملی و سانس ویژه خبر داد.

به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، محمد حمیدی‌مقدم با تاکید بر این‌که بزرگ‌ترین سرمایه سینماحقیقت مخاطبان آن است، اظهار کرد: حفظ این مخاطب اولویت گروه برگزاری جشنواره است و به همین دلیل، امسال جشنواره سینماحقیقت تغییراتی در فرم خود دارد تا بتوانیم به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.

او با اشاره به شکل‌گیری شورای سیاست‌گذاری جشنواره سینماحقیقت گفت: امسال برای اولین‌بار نمایندگان صنوف در جمع اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره حضور داشتند و این شورا به بررسی تغییراتی در جشنواره پرداخت و تصمیماتی اتخاذ شد. در همین شورا مطرح شد که جشنواره ناگزیر است به سمت انجام برنامه‌هایی برای به‌روز کردن خود با استانداردهای جهانی برود؛ از جمله این‌که مخاطبان اصلی جشنواره باید شرایط مناسبی برای تماشای فیلم‌ها در اختیار داشته باشند.

به گفته حمیدی‌مقدم، سینماحقیقت با وجود پرمخاطب بودن تا پیش از این دچار اشکالاتی بود؛ از جمله این‌که کارت شناسایی افراد برای قرارگیری در منطقه اصلی جشنواره تقریباً قابلیت و کاربردی نداشت و امسال این کارت‌ها از اعتبار خاص خود برخوردار می‌شوند.

او با بیان این‌که افزایش جمعیت سینماحقیقت طی سال‌های اخیر موجب ناخرسندی مخاطبان اصلی جشنواره شده، تصریح کرد: شما باید کارتی داشته باشید که براساس آن بتوانید سر ساعت فیلمی را که انتخاب کرده‌اید، ببینید. به همین دلیل امسال طرح ثبت‌نام آنلاین (رجیستری) جشنواره را در برنامه قرار دادیم. در جلسات متعددی که داشتیم، مخاطبان جشنواره را به چند دسته تقسیم کردیم تا نسبت به ثبت‌نام، ارائه کارت‌ها و خدمات ویژه به این گروه‌ها اقدام کنیم.

وی صاحبان آثار حاضر در سینماحقیقت از جمله کارگردان و تهیه‌کنندگان فیلم‌ها را مخاطبان اصلی جشنواره دانست و گفت: جشنواره با این افراد شکل می‌گیرد، در نتیجه “صاحبان آثار” نخستین گروه مخاطبان اصلی ما هستند. اعضای پیوسته دو صنف انجمن کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینمای مستند که شاید امسال فیلمی در جشنواره نداشته باشند هم دومین گروه مخاطبان ما را تشکیل می‌دهند. هنرمندانی که عضو صنوف مرتبط سینمای مستند نیستند، اما در این حوزه فعالیت می‌کنند نظیر فیلمبرداران و صدابرداران و تدوینگران آثار مستند، گروه سوم مخاطبان ما هستند و گروه چهارم شامل عوامل اصلی انعکاس خبری رویدادهای جشنواره و خبرنگاران رسانه‌ها می‌شوند که جشنواره را پوشش خبری می‌دهند.

دبیر جشنواره سینماحقیقت افزود: بزرگان سینمای مستند، میهمانان ویژه، مدیران و فعالان سیاسی علاقه‌مند به موضوعات مختلف جشنواره و فیلمسازان بین‌المللی هم دیگر گروه‌های طرح ثبت‌نام آنلاین سینماحقیقت را تشکیل می‌دهند.

حمیدی‌مقدم با تاکید بر این‌که کارت رنگی مشخص برای هر گروه در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: هر مخاطب یک پروفایل در سیستم یکپارچه اطلاعات جشنواره سینماحقیقت دارد و هر فردی که ثبت‌نام می‌کند، با توجه به رسته و نوع فعالیتش، اثر کاری مرتبط خود را روی سایت بارگذاری می‌کند تا هویت او برای مسئولان جشنواره محرز ‌شود. براساس این پرونده تشکیل شده، افراد برای سال‌های بعد هم یک رزومه و هویت مشخص دارند و بازخوردهای حضورشان در جشنواره قابل سنجش است.

وی ادامه داد: افرادی که در این گروه‌ها قرار می‌گیرند، می‌توانند توسط بارکدی که روی کارت وجود دارد، بلیت ورود به سالن را برای فیلم‌های بخش مسابقه ملی ایران و سانس ویژه رزرو کنند. حدود ۱۰ صندلی هم به صاحب اثر اختصاص می‌یابد و ۱۰ صندلی هم در اختیار اهالی رسانه‌ و منتقدان فعال قرار می‌گیرد. باقی صندلی‌ها قابل رزرو هستند و افراد می‌توانند به‌صورت اینترنتی یا با حضور در سینما چارسو و مراجعه به کانترهای راهنمایی، بلیت فیلم مورد نظر خود را تهیه کنند.

دبیر جشنواره سینماحقیقت با بیان این نکته که برخی از مستندسازان علاقه‌مند بودند که جشنواره سینماحقیقت بلیت‌فروشی داشته باشد و حتی برخی اصناف هم اعلام آمادگی کردند که خریداری بلیت را از صنف خود آغاز کنند، بیان کرد: امسال برای برخی از فیلم‌ها از جمله نمایش ویژه و سانس دوم فیلم‌ها بلیت‌فروشی خواهیم داشت و عموم مخاطبان می‌توانند بلیت این فیلم‌ها را خریداری کنند. به این شکل افراد علاقه‌مند بدون کارت هم می‌توانند به تماشای فیلم‌ها بنشینند.

علاقه‌مندان عضو “باشگاه مستند” سینماحقیقت شوند

او ادامه داد: عده‌ای از افراد که رسانه‌ای و مستندساز نیستند اما علاقه‌مند جدی سینماحقیقت بوده و دوست دارند در این جشنواره حضور داشته باشند نیز می‌توانند در “باشگاه مستند” سینماحقیقت عضو شوند. البته مثل اعضای کارگاه‌های آموزشی جشنواره که افراد هزینه‌ای برای حضور در نشست‌ها پرداخت می‌کنند، پکیج جشنواره به اعضای باشگاه مستند فروخته می‌شود. این افراد امکان رزرو بلیت دارند و از برخی تخفیفات و اعطای کارت اختتامیه برخوردار می‌شوند. ضمن این‌که آن‌ها اعضای دائمی باشگاه مستند سینماحقیقت شده و در چرخه مخاطبان فعال سینمای مستند قرار می‌گیرند. همچنین می‌توانند در طول سال با تخفیف، از برنامه‌های جانبی جشنواره بهره‌مند شوند.

حمیدی‌مقدم در خصوص چگونگی ثبت‌نام افراد در سیستم ثبت‌نام آنلاین جشنواره توضیح داد: در سیستم‌های اطلاع‌رسانی از جمله وب‌سایت جشنواره، فضای مجازی و طرح‌های اینفوگرافیک، شیوه‌های ثبت‌نام را توضیح خواهیم داد. ثبت‌نام هر یک از گروه‌ها بازه زمانی مشخصی دارد و افراد می‌توانند در زمان درنظر گرفته‌شده ثبت‌نام خود را انجام دهند. با پشت سر گذاشتن این مرحله، سینماحقیقت به وضعیت آرامی می‌رسد که حرکت رو به جلویی برای آن محسوب می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به ظرفیت اندک سالن‌های چارسو آیا تدبیری برای افزایش سالن‌های جشنواره اندیشیده شده، گفت: با توجه به بالندگی سینماحقیقت، ورود به این جشنواره باید شاخص‌هایی داشته باشد. امسال با این شیوه که مخاطب اصلی از فرعی جدا خواهند شد، ارزیابی خواهیم کرد که در چه وضعیتی هستیم. قطعاً حرکت رو به آینده سینماحقیقت، گسترش این فضای مخاطبان است اما این کار به مرور انجام می‌شود. براساس ارزیابی امسال به این نتیجه خواهیم رسید که آیا باید به سالن‌های دیگر فکر کرد یا خیر؟ ممکن است این ازدحام تنها مربوط به برخی از سانس ها باشد و باید بررسی کنیم که می‌توانیم سانس‌ها را تکثیر کنیم یا خیر.

دبیر جشنواره سینماحقیقت در پایان تاکید کرد: می‌خواستیم نظمی ایجاد کنیم که در این سالن‌های نه چندان بزرگ، مخاطبان جدی سینماحقیقت بتوانند به راحتی فیلم‌های مورد نظر خود را ببینند و امسال می‌توانیم به حجم واقعی مخاطبان سینماحقیقت پی ببریم.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها