از امسال به بهترین فیلمنامههای سال «نشان سپنتا» اهدا خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، مهدی سجادهچی رییس شورای مرکزی کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران در نشست خبری هشتمین شب فیلمنامه با اعلام این خبر گفت: «تغییر بزرگ شب فیلمنامهی امسال، گسترش جوایز از یک جایزه به چندین جایزه برای بهترین فیلمنامههای ژانرهای مختلف سینمای ایران است. به این ترتیب از امسال به یاد عبدالحسین سپنتا نویسندهی نخستین فیلمنامهی سینمای ایران، تندیس شب فیلمنامه با نام نشان سپنتا به فیلمنامهنویسان ژانرهای مختلف سینمایی اهدا خواهد شد.» سجادهچی دلیل این اقدام را توجهدادن کلیت سینمای ایران نسبت به مقولهی تنوع ژانر و ایجاد امکانهای تازه در داستانپردازی دانست.
در ادامهی این نشست خسرو نقیبی سخنگوی فیلمنامهنویسان نامزدهای بهترین فیلمنامهی سال را به ترتیب حروف الفبا معرفی کرد:
بهترین فیلمنامهی ژانر درام: آستیگمات (نوشتهی پیام کرمی و مجیدرضا مصطفوی)، بمب: یک عاشقانه (نوشتهی پیمان معادی)، چهارراه استانبول (نوشتهی مصطفی کیایی)، شعلهور (نوشتهی حمید نعمتالله، هادی مقدمدوست)، هتتریک (نوشتهی رامتین لوافی)
بهترین فیلمنامهی ژانر کمدی: قانون مورفی (نوشتهی محمدعلی حسینی، پوریا شجاعی، پویا مهدویزاده)، مارموز (نوشتهی آیدین سیارسریع)، مصادره (نوشتهی علی فرقانی)، میلیونر میامی (نوشتهی مهیار حمیدیان، محمدصادق گلچین عارفی، محمد شهابی)
بهترین فیلمنامهی ژانر جنایی: آخرین بار کی سحر رو دیدی (نوشتهی امیر عربی)، گرگبازی (نوشتهی عباس نظامدوست، مجید اسلامی، علی نعمتاللهی)، مغزهای کوچک زنگزده (نوشتهی هومن سیدی)
کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران در چهار ژانر فانتزی، اکشن، موزیکال و جنگ نیز نشان سپنتا به فیلم برگزیده اهدا خواهد کرد اما به نصاب لازم برای اعلام نامزد در این ژانرها نرسید.
همچنین دو نشان سپنتا نیز به فیلمنامهی برگزیدهی هنر و تجربه و انتخاب مردمی اهدا خواهد شد. نامزدهای بهترین فیلمنامهی هنر و تجربه به شرح زیر معرفی شدند: پاسیو (نوشتهی مریم بحرالعلومی)، درساژ (نوشتهی حامد رجبی)، کوپال (نوشتهی کاظم ملایی).
در هشتمین شب فیلمنامه، نخستین نشان سپنتا به شکل افتخاری به خشایار الوند فیلمنامهنویس درگذشتهی سینمای ایران اهدا خواهد شد. همچنین دو تقدیر جشن امسال از یک داستاننویس ایرانی که در طول سالیان در کنار سینما ایستاده و یک عضو قدیمی کانون فیلمنامهنویسان انجام خواهد شد.
هشتمین آیین شب فیلمنامه چهارشنبه ۶ شهریور در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بیا برای هم یک اسم انتخاب کنیم»؛ نشانه گرفتن قلب تماشاگر
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ جادوی باورپذیری نقشهای مریل استریپ
- در نشست نقد و بررسی فیلم «روز ششم» مطرح شد: شروع واقعی فیلم بعد از پایان در ذهن مخاطب شکل میگیرد
- خسرو معصومی: عملکرد شورای پروانه ساخت سلیقهای است
- آنکه بر سر توقیف «رحمان ۱۴۰۰» هلهله میکشد از سینما نیست
- دربارهی ازدستدادن و در اهمیت بهدست آوردن/ یادداشت خسرو نقیبی درباره فیلم همه می دانند
- خیر… اکران فیلم خارجی، این نیست!
- از تصمیمات سیاستمدارانه داوران تا بلاتکلیفی ۳۶ ساله/ جشنواره فجر از نگاه منتقدان
- حضور پررنگ رسانه و روزنامهنگاران در یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- بازگشت روزنامه «سینما» به کیوسک مطبوعات
- نوشته یک منتقد سینما درباره فیلم «زرد» و تصمیم های سلیقه ای هیأت انتخاب
- پاسخهای سخنگوی ارشاد به منتقدانش درباره اصغر فرهادی، محمدرضا شجریان/فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





