استیو مککوئین کارگردان سیاهپوست انگلیسی، ۲ فیلم پذیرفته شده خود در جشنواره فیلم کن را به جرج فلوید تقدیم کرد و از اهمیت جان سیاهپوستان گفت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ورایتی، استیو رادنی مککوئین کارگردان انگلیسی آثاری چون «۱۲ سال بردگی» و «شرم»، فیلمهای جدید پذیرفته شده خود در جشنواره بینالمللی کن را به جرج فلوید تقدیم کرد. فلوید مرد سیاهپوستی بود که با فشار پای یک افسر پلیس در روز روشن و وسط خیابان جان داد و مرگش جرقه اعتراضاتی طوفانی و ویرانگر در آمریکا شده است.
آثار جدید مککوئین «مانگرو» و «عاشقان راک» نام دارد که بخشی از پروژه «تبر کوچک – Small Axe» هستند؛ پروژهای ۵ فیلمی که حمایت بنگاه BBC را پشت خود دارد.
مککوئین در اظهاراتی در این باره گفت: من این فیلمها را به جرج فلوید و تمام مردمان سیاهپوست دیگری که- چه دیده شده، چه دیده نشده – در آمریکا، انگلیس و یا هر جای دیگری در جهان، به خاطر آنچه هستند به قتل رسیدهاند، تقدیم میکنم. اگر شما درختی تنومند هستید، ما «تبر کوچک» هستیم. جان سیاهان اهمیت دارد.
اظهارات مککوئین در روزی منتشر شد که جنبش عدالتخواهان سیاهپوست تظاهرات بزرگی در هاید پارک لندن ترتیب داده بود و جان بویگا ستاره مجموعه «جنگ ستارگان» که در پروژههای «تبر کوچک» نیز حضور دارد، نقشی مهم در برگزاری آن داشت و همراه دیگر معترضان به تظاهرات و صحبت با آنها مشغول بود.
«تبر کوچک» مجموعه روایتهایی درباره اقلیت موسوم به هندغربی «West Indian» در لندن در خلال سالهای ۱۹۶۰ تا میانه دهه ۸۰ میلادی است. نام این پروژه از ضربالمثلی آفریقایی آمده است که که اگر تو یک درخت تنومندی، ما یک تبر کوچک هستیم. این اصطلاح زمانی محبوب شد که باب مارلی در یکی از آهنگهای خود از آن استفاده کرد.
این داستانها قرار است در قالب ۵ فیلم روایت شوند و از طریق شبکه ۱ بیبیسی نمایش داده شوند.
منبع: صبا
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





