کمال تبریزی در هشتادمین نشست سکانس خانه فیلم فرهنگسرای فردوس که به اکران، نقد و بررسی فیلم «امکان مینا» اختصاص داشت، گفت: فیلم در وحله اول یک عاشقانه اجتماعی است که در آن مسائل سیاسی هم تاثیرگذار است.
به گزارش سینماسینما؛ هشتادمین نشست سکانس خانه فیلم فرهنگسرای فردوس شامگاه روز گذشته ۳۱ مردادماه به منظور اکران، نقد و بررسی فیلم سینمایی «امکان مینا» با حضور کمال تبریزی کارگردان و هیوا مسیح منتقد سینما برگزار شد.
کمال تبریزی در این نشست با بیان اینکه امکان مینا یک فیلم عاشقانه اجتماعی میباشد که درباره سیاست هم است، اظهار داشت: بنیاد این فیلم با عشق آغاز میشود بعد به مسائل اجتماعی میرسد و تاثیرات سهمگین و وحشتناکی که یک سیاست اشتباه میتواند بر زندگی مردم عادی و اقشار مختلف جامعه داشته باشد را نشان میدهد بنابراین میتوان گفت فیلم در وهله اول یک عاشقانه اجتماعی است که در آن مسائل سیاسی هم تاثیرگذار است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سوژه اولیه این فیلمنامه از سوی تهیهکننده فیلم منوچهر محمدی پیشنهاد شده، گفت: اصلیترین انگیزه من برای ساخت این فیلم اشاره به موقعیتی است که اکنون هم دنیا درگیر آن است. این روزها جریانات سیاسی خاصی با روش حرکت و رفتار خود، مردم و خانوادهها را هدف گرفتهاند.
تبریزی ادامه داد: وقتی آقای محمدی ایده ساخت فیلم را مطرح کرد، آنچه به من انگیزه داد اتفاقاتی بود که مردم ما در دهه ۶۰ آن را تجربه کرده بودند. چیزی که مردم دنیا از آن باخبر نبودند اما حالا همه میدانند که بعضی گروههای سیاسی چگونه با روشهایی نادرست اظهار وجود میکنند و آرمانهای خود را مطرح میکنند و این چنین است که دنیا مقابل داعش ایستاده است.
نقش تهیهکننده در این فیلم بسیار پررنگ است
هیوا مسیح در ادامه این نشست با اشاره به این که منوچهر محمدی به عنوان تهیه کننده سابقه درخشانی در سینمای ایران دارند، گفت: نقش تهیهکننده در این فیلم بسیار پررنگ است، یکی از مهمترین نقشهای تهیهکننده تهیه امکان ساخت ایده کارگردانان است، شما در هیچ یک از پلان ها و سکانس ها فکر نکردید که در امروز هستید و در دهه شصت بودید و این یکی از اتفاقات مهم این فیلم به شمار میرود. حتی سکانس پایانی فیلم، نیاوران دهه شصت را میبینیم و این هوشمندی کارگردان و البته تهیهکننده که نقش تمام عیاری در این کار داشته را نشان میدهد.
وی در ادامه با اشاره به کارگردانی خوب و بازیهای درخشان و موسیقی این فیلم، گفت: بدون شک میلاد کیمرام با بازی درخشان خود در این فیلم باید در جشنواره فجر جایزه میگرفت.
مسیح خاطرنشان کرد: بنمایه این فیلم عاشقانه است عشق بستر اصلی فیلم است سیاست و اجتماع در اطراف آن اتفاق میافتد و جالب است مفهوم عشق تا پایان فیلم از دست نمیرود و عشق تا پایان ادامه دارد که این نقطه قوت فیلم به شمار میرود.
این منتقد سینما ادامه داد: در این فیلم مشخصا هیچ اسمی از سازمانها و احزاب سیاسی اول انقلاب برده نمیشود و این فیلم میخواهد عنوان کند که گروههای سیاسی چطور میتوانند در لایههای اجتماعی و خانوادههای طبقه متوسط و یا پایینتر نفوذ کنند و یک زندگی را بهم بریزند.
در بخشی دیگر از این نشست تبریزی عنوان کرد: فیلمنامه «امکان مینا» حدود هفت بار بر اساس طرح اولیه بازنویسی شد و البته که ما میخواستیم در این فیلم کارهای دیگری انجام دهیم ولی متاسفانه ممیزیها اجازه نداد، در واقع ما فکر میکردیم باید چند لایه و صحنه در این فیلمنامه وجود داشته باشد که بتواند به لحاظ تاثیرگذاری روی مخاطب در شرایط متعادلتری قرار گیرد.
کارگردان فیلم «مارمولک» یادآور شد: تمام فیلمهایی که ساختم به دلیل این که هیچ یک به یکدیگر ارتباطی نداشتند همواره فکر میکردم دارم فیلم اولم را میسازم و این حس خوبی است.
تبریزی تصریح کرد: برای ساخت این فیلم به سراغ افرادی رفتیم که در خانههای تیمی زندگی کردند و به هر دلیلی از این خانهها بیرون آمده و یا فرار کردند؛ همچنین با یکی از بازنشستگان وزارت اطلاعات که با افراد خانه تیمی درگیر بوده صحبت کردیم که بسیار در ساخت فیلم ما را راهنمایی کردند.
وی گفت: قصه عاشقانه اولویت اول ما در این فیلم است در واقع روشهای سیاسی غلط که انسانیت انسان را نادیده میگیرد به نتیجه نخواهد رسید؛ در ابتدای این فیلم با خانوادهای روبهرو میشویم که عاشقانه یکدیگر را دوست دارند و در انتهای فیلم با خانوادهای متلاشی شده مواجه هستیم.
تبریزی درباره نام این فیلم گفت: «امکان» اصطلاح تخصصی خانه تیمی است آدمهای مختلفی که در یک خانه تیمی زندگی میکنند خودشان صاحب خانههای مشخص هستند که هیچ یک از افرادی که در آن خانه با یکدیگر زندگی میکنند هیچ اطلاعاتی درباره آن ندارند، چون ممکن است خانه تیمی تحت شناسایی قرار گیرد و این افراد قبل از دستگیری باید به سرعت خانه را تخلیه کنند بنابراین باید هر کدام یک امکان (مکان) برای ادامه مبارزه داشته باشند.
نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «امکان مینا» با پرسش و پاسخ میان مخاطبان و عوامل فیلم به کار خود پایان داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
- گذر از کفتارها/ نگاهی به فیلم «داستان دستانداز»
- مدیران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- درخواست کمال تبریزی از هنرمندان
- فراخوان نخستین جشنواره ملی «فیلم اقوام ایرانی» منتشر شد
- پوستر جشنواره فیلم اقوام ایرانی رونمایی شد
- پوستر نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی رونمایی میشود؛ کمال تبریزی دبیر جشنواره شد
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- سریال کمال تبریزی در یکقدمی آنتن/ سریال عیاری از تلویزیون پخش نمیشود
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
آخرین ها
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- فراخوان چهاردهمین دورهی جوایز ایسفا منتشر شد
- جایزه نتپک به «گیج گاه» رسید
- حضور «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اعضای سومین دوره هیات مدیره صنف تماشاخانههای ایران مشخص شدند
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان