امیر حسین علم الهدی در سایت تابناک نوشت: جشنواره سی و پنجم فیلم فجر با تمام محسنات والبته معایب آن به پایان رسید و فارغ ازضرورت عدم ورود به فضای احساسی و بدون منطق برای آسیب شناسی این جشنواره، بهتر است پس ازپایان این رویداد مهم حوزه فرهنگ و هنر داخلی نسبت به نقد اصولی جشنواره اهتمام بورزیم تا این آسیب شناسی برای آیندگان حداقل دستاوردی داشته باشد تا دیگر شاهد این اتفاقات سلیقه ایی در مهمترین رویداد فرهنگی و هنری و البته سینمایی نباشیم .
مهمترین ایراد وارده به این جشنواره فارغ از ایرادات کیفی و کمی آن بی اعتنایی مفرط جشنواره به اسطوره سینمای ایران عباس کیارستمی است وعدم کوچکترین اشاره ایی به آن زنده یاد در این رویداد ملی نشان از بدسلیقه گی برگزارکنندگان جشنواره داشته است.
منکر جایگاه زنده یاد علی حاتمی نیستم و بدون شک جای او در سینمای ایران بشدت خالی است اما برگزارکنندگان جشنواره می توانستند در سالیان آینده از تصویر آن بزرگوار در پوستر استفاده نمایند و هنوز متوجه نحوه منطق استفاده از تصاویر بزرگان سینمای ایران نشده ام که چگونه بدون نشان دادن آثار سینمایی این عزیزان در جشنواره فقط به استفاده از عکس و طراحی چهره های آن زنده یادان بسنده می گردد و آیا نمی توانستند در کنار رونمایی از پوسترآنان از فیلم های به روز شده (نسخه روز با استفاده از فن اوری های دیجیتالی) این مفاخر سینمایی نیز رونمایی می شد تا مفهوم استفاده از چهره های مطرح سینمایی برای مخاطبان جشنواره بیشتر مشخص می گردید؟
سال ۹۵ با مرگ تراژدی گونه عباس کیارستمی سال تلخ سینمای ایران بود و با توجه به جایگاه ویژه آن زنده یاد در سینمای ایران و جهان قاعدتا برگزارکنندگان جشنواره می بایست از این جایگاه بطور شایسته تجلیل می کردند و عدم تجلیل از این جایگاه نشان از بدسلیقگی مفرط برگزارکنندگان جشنواره و عدم شناخت از مقتضیات سینمای ایران دارد و این بدسلیقگی زمانی بیشتر به چشم می آید که بیش از ۹۰ جشنواره مهم سینمایی دنیا در جشنواره های خود به نحوی از جایگاه آن زنده یاد تجلیل می نمایند و حال درکشورآن زنده یاد و در مهمترین رویداد فرهنگی و هنری و سینمایی هیچ یادی از آن زنده یاد نیست و تنها سینمای هنر و تجربه در بخش غیر رقابتی این جشنواره پوستر اختصاصی خود را به یاد آن دردانه سینمای ایران مزین کرده است.
کپی برداری جشنواره فیلم فجر از جشنواره های خارجی در ۲ سال اخیر در استفاده از چهره بزرگان سینما بر پوسترهای بخش اصلی جشنواره فی نفسه فاقد اشکال است اما ایراد اساسی زمانی خود نمایی می کند که برگزارکنندگان جشنواره بدون درک زمان و جایگاه مفاخر سینمای ایران و با نشاندن فقط طرحی از چهره بزرگان سینما و نه نمایش آثار آنان به نوعی سوابق فرهنگی و هنری این عزیزان را دچار خدشه می نمایند و گویا داریم عادت می کنیم به بسنده کردن تصاویر بزرگان این سرزمین بدون توجه به آثار ماندگار این عزیزان و نشان دادن آثار آنان برای نسل نوجوی علاقمند به سینما که عمدتا آثار بزرگان سینما را برپرده سینما ندیده اند (نسل دهه ۷۰ بعد) یک ضرورت غیر قابل کتمان است!
جشنواره امسال فیلم فجر امسال با بی اعتنایی مفرط به راحتی از نام و یاد عباس کیارستمی بزرگ می گذرد و تنها دلیل این کار را استفاده مفرط جشنواره های داخلی از نام و یاد او ذکر می کنند و همچنین تقسیم کار با جشنواره جهانی فیلم فجر که به تازگی پوستر آن با عکس های برف کیارستمی رونمایی گردیده است!
و اتفاقا مشکل در همین عدم شناخت صحیح و جایگاه ویژه جشنواره فیلم فجر است که آنقدر این جایگاه مهم تقلیل یافته است که خود را با جشنواره هایی مقایسه می کند که در صورت عدم توجه به نام و یاد عباس کیارستمی کسی معترض آنان نمی شود (کارکرد فرامتنی جشنواره ملی فیلم فجر با هیچ جشنواره دیگری در این سرزمین قابل مقایسه نیست) و نبود هیچ نشانه ایی از عباس کیارستمی در مهمترین رویداد سینمای ایران نشان دهنده یک موضوع است و آن چیزی نیست بجز: عدم شناخت برگزارکنندگان (این شناخت اگر به فعلیت نرسد که دیگر شناخت نیست یک رفع تکلیف است!) از جایگاه مهم جشنواره فیلم فجر و به خصوص جایگاه ویژه عباس کیارستمی و آثارش در سینمای نوین ایران و جهان … .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
آخرین ها
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد