خبرگزاری صدا و سیما نوشت : بهار ۹۷ به لحاظ محتوایی بهار به نسبت خوبی برای سینما بود.نمایش فیلمهای «به وقت شام»، «لاتاری» و پویانمایی «فیلشاه» سبب شد افرادی که سالها از سینما قهر کرده بودند به تماشای این آثار بنشینند؛ مادر شهیدی که پس از ۵۰ سال به سینما آمد و به تماشای فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا نشست یا خانوادههایی که با خیال آسوده کودکانشان را به سینما بردند تا ضمن سرگرمی با «فیلشاه» یک قصه قرآنی را بشنوند اتفاقات خوب اکران نوروز بود.
«لاتاری» نیز با قصه کمتر شنیده شدهای که روایت کرد نظر بسیاری از جوانان و خانوادهها را به خود جلب کرد و پس از مدتها مردم در سینما به افتخار قهرمانی که با غیرتش جلوی متعرضان ایستاد دست زدند.
اما نمایش نوبت دوم بهار برعکس نوبت اول بود؛ فیلمهایی کم کیفیت و بی هدف که مخاطب را هم سر درگم میکردند، به جز «چهار راه استانبول» مصطفی کیایی و با اغماض از یکسری کاستیها «آنسوی ابرها»ی مجید مجیدی، فیلمهای به نمایش در آمده حرفی برای گفتن نداشتند.
فیلمهای «خجالت نکش» رضا مقصودی و «تگزاس» مسعود اطیابی فیلمهای طنز نوبت دوم نمایش بهار بودند که فیلم دوم هیچ حرفی برای گفتن نداشت؛ شوخیهای کلامی، صحنههایی مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی و بازیهای تکراری که بارها با گریمهای مختلف در فیلمهایی با مضامین این چنینی دیده شده است مواردی بود که بیش از همه در «تگزاس» به چشم میآمد.
با وجود تغییر ذائقه مخاطبان سینما و نوع شوخیهای «تگزاس» دور از ذهن نبود که این فیلم صدر نشین جدول فروش نوبت دوم بهار شود.
در میان فیلمهای به نمایش در آمده در نوبت دوم بهار سه فیلم بودند که به طرق مختلف ناموفق عمل کردند.
به عقیده منتقدان فیلم «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی به لحاظ محتوا، کارگردانی و بازیها ضعیف بود.
منتقدی درباره این فیلم نوشته است: «فیلم «خوک»، بیقصه و بی سر و ته است که میخواهد از چپ و راست و بالا و پایین بخورد. کارگردان معلوم نیست قصد دست انداختن چه کسی را دارد: شخصیت اصلی فیلم؟ مأموران؟ سینما یا مخاطب را؟ به نظرم که غیر خود و به تعبیر من درآوردی «ناسینما»یش، کسی را نمیتواند دست بیندازد.»
درباره «عصبانی نیستم» نیز کافی است به سالنهای نمایش دهنده این فیلم سری بزنید تا متوجه شوید اغلب مخاطبان این فیلم از تماشان آن پشیمان هستند و فیلم را اعصاب خورد کن و گیج کننده میدانند.
فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» نیز به دلیل شرایط نامناسب اکران در گیشه ناموفق بود.
این فیلم دغدغه مطرح کردند و آسیب شناسی آسیبهای فضای مجازی را داشت و اگر چه در پرداخت ضعفهایی داشت میتوانست با شرایط نمایش بهتر جایگاه مناسب تری در گیشه داشته باشد.
نمایش عید فطر سینماها هم با سه فیلم آغاز شد، فیلمهای «در وجه حامل»، «دشمن زن» و «دلم میخواد»؛ از این میان دو فیلم کمدی و یک اثر اجتماعی است.
ضعفهای فیلمهای به نمایش در آمده از یک سو و بازیهای جام جهانی از سوی دیگر سبب شد مخاطبان استقبال گرمی از این فیلمها نداشته باشند، به گونهای که چشم امید سینما داران به هزار پایی است که در روزهای آینده بر پرده نقرهای میآید.
با نگاهی اجمالی به اسامی فیلمهایی که در صف نمایش هستند، کمتر از تعداد انگشتان یک دست فیلم قابل دفاع، توشهای برای اکران موفق در ادامه سال نداریم.
سینمای ایران در چند سال اخیر با تولید انبوه فیلمهایی که بخشی از آنها به لحاظ کیفی قابلیت نمایش در سینماها را ندارند و مؤلفههای یک فیلم سینمایی در آنها دیده نمیشود مواجه بوده است؛ آثاری که در دو گونه اجتماعی و کمدی قرار میگیرند و گاهی با اشغال کردن نوبت و سالن هر چقدر هم محدود، فرصت دیده شدن را از سایر فیلمها میگیرند.
سینمای ما نیاز به آسیب شناسی جدی دارد؛ فیلمهایی که در گونههای مختلف سینمایی اعم از سیاسی، تخیلی، علمی و… ساخته شوند و همچنین بازار نمایش مناسبی که سرمایههای تولید را هدر ندهد.
ورود بیش از پیش بخش خصوصی به هنر هفتم هم از مسائلی است که میتواند به پویایی سینمایی که این روزها بیش از هر زمان دیگری نیاز به پویایی دارد کمک کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد
- «پیانو» به اتریش میرود
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو
- رسولاف از ایران رفت
- اعتراض در مقابل مرکز ملی سینمای فرانسه/ جنبش می تو و جشنواره کن ۲۰۲۴
- ماهرشالا علی و تام هاردی در فیلم «خاموشی ۷۷» همبازی میشوند
- «امتزاج» در بخش رقابتی جشنواره پونای هند
- برگزاری سیودومین کنفرانس بینالمللی برق با مشارکت همراه اول
- بزرگداشت ایرج راد برگزار میشود
- جزئیات افتتاحیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اعلام آمادگی عمارت نوفل لوشاتو برای میزبانی از جشنواره تئاتر دانشگاهی
- برگزاری کنفرانس SCIoT 2024 با حمایت همراه اول
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- سریال «آمرلی» برنده هلال طلایی در عراق شد
- زنان در جشنواره کن ۲۰۲۴/ حضور پررنگ در هیات داوران، کم تعداد در میان فیلمسازان