روزنامه جوان نوشت: پیمان معادی پس از بازی در فیلم کمپ ایکس ری که تصویری وحشی از مسلمانان در بند زندان گوانتانامو ارائه میداد و تا حد زیادی رفتار بد ارتش امریکا با این زندانیان را توجیه میکرد و البته با نام سینمای مستقل امریکا روانه بازار شده بود، در آخرین نقش آفرینیاش در یک فیلم امریکایی دیگر به نام «ساعت ۱۳: سربازان مخفی بنغازی» در نقشی فرعی ظاهر شده و باز هم مورد انتقاد واقع شده است.
روز گذشته حسین دهباشی، مستندساز معروفی که فیلم تبلیغاتی حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ را ساخته بود و پس از آن به دلیل مخالفت با برجام از دولت اخراج شد نسبت به بازی معادی در فیلم امریکایی «ساعت ۱۳: سربازان مخفی بنغازی» واکنش نشان داد و در یک شبکه اجتماعی توئیت کرد: «چگونه هنرمند فرهیختهای چون جناب پیمان معادی دلش را راضی کرده تا در اثری چنین ضعیف در مدح سازمان سیا نقشی درجه چندم ایفا کند؟ فیلم قصه محاصره و مقاومت پایگاه جاسوسی امریکا در بنغازی لیبی است. جناب آقای معادی نقش مترجم محلی و فداکار سیا را بازی میکند در فیلمی اسلام هراسانه. از خودم میپرسم آیا هنرپیشهای در جایگاه آقای معادی مثلاً حاضر است حتی نقشی اصلی به عنوان نیروی قدس را بازی کند؟»
ساعت ۱۳ محصول سال ۲۰۱۶ امریکا است. مایکل بی،کارگردان سری فیلمهای پرفروش «ترانسفورمرها» همینطور فیلمهای آرماگدون و پرل هاربر است و فیلم «ساعت ۱۳: سربازان مخفی بنغازی»را با اقتباس از کتابی به همین نام نوشته میچل زاکوف ساخته است. پیمان معادی بازیگر ایرانی نیز در این فیلم در نقش شخصیتی به نام آمال ظاهر شده که مترجم محلی گروه است.
این فیلم به ماجرای حمله به سفارت امریکا در بنغازی که منجر به کشته شدن جان کریستوفر استیونسون سفیر امریکا و سه تن دیگر از کارمندان سفارت شد، میپردازد و داستان درباره شش مأمور سیا است که ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲، پس از حمله به کنسولگری امریکا در شهر بنغازی در لیبی میکوشند از دیپلماتهای امریکایی دفاع کنند. در این حادثه، افراد ناشناس با اسلحه سبک و نارنجکانداز پس از درگیری با محافظان لیبیایی کنسولگری وارد محوطه آن شدند و ساختمان کنسولگری را به آتش کشیدند. این حمله در جریان تظاهرات علیه فیلمی توهینآمیز به پیامبر اسلام صورت گرفت که توسط یک شهروند امریکایی و یک مهاجر مصری ساکن امریکا ساخته شده بود.
البته پیمان معادی پیش از این سابقه بازی در فیلم کمپ ایکس ری را نیز در کارنامه دارد؛ اثری که آن را باید در خوشبینانهترین حالت فیلمی سادهلوحانه درباره اسارت مسلمانان در گوانتانامو دانست اما با کمی واقعبینی، مفاهیم نخنمای سالهای اخیر هالیوود درباره مسلمانان از زیر لایههای دراماتیک فیلم خود را نشان میدهد. کارگردان کمپ ایکس ری حتی به خود زحمت این را نداده بود تا درباره شخصیت مسلمانانی که از اقصی نقاط خاورمیانه به خصوص از افغانستان به گوانتانامو منتقل شدهاند، تحقیق کند. مسلمانان به اسارت درآمده در فیلم کمپ ایکس ری مشتی حیوان وحشی و رام نشدنی به تصویر درآمده بودند که زندانبانان برای رام کردن آنها متوسل به ارائه کتاب میشدند و همین کتاب خواندنها است که یکی از آنها را (با بازی پیمان معادی) رام کرده و سر راه میآورد. علی در فیلم کمپ ایکس ری مسلمانی تونسیالاصل است که در صحنه ابتدایی از فیلم در حال نماز خواندن در محیطی عقب مانده به نمایش در میآید. مردانی مسلح علی را میربایند و ما او را تا انتهای فیلم در محیط شبه مدرن زندان مشاهده میکنیم. رفتار علی در زمان دستگیری و نیز مقطع ابتدایی حضور او در زندان که مدام در حال مطالعه قرآن است متوحشانه و ناسازگار با محیط پیرامونی است اما به مرور که او به لطف زندانبان به خواندن کتاب هری پاتر معتاد میشود رفتارهای انسانی و متمدنانه تری از خود بروز میدهد.
البته معادی همان سال نسبت به انتقاد از بازیاش در این فیلم اسلامهراسانه واکنش نشان داده بود و عنوان کرده بود که آماده گفتوگوی رودر رو با منتقدان است. خوب است که شرایط برای گفتوگوی معادی اینبار در حد حرف باقی نماند و شاید یکی از طرفین درباره بازی در چنین آثاری قانع شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده» با صدای پیمان معادی
- پیمان معادی با «افعی تهران» خوش درخشید
- جزئیات سریال «افعی تهران» اعلام شد
- ساخت نسخه ویتنامی فیلمی با بازی پیمان معادی و نگار جواهریا
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- اسامی فیلمهای بخش پانورامای برلین اعلام شد/ پیمان معادی در نقش یک کشتیگیر پناهنده
- دلیل غیبت فرهاد اصلانی در جشنواره کن به روایت پیمان معادی
- عذرخواهی پیمان معادی برای واکنش دیرهنگام به حادثه متروپل: ما جا ماندیم
- پیمان معادی پاسخ میدهد؛ واکنشها به اتهام دو بازیگر زن به سعید پورصمیمی چه بود؟
- واکنش پیمان معادی به حاشیههای مربوط به نوید محمدزاده در جشنواره کن
- پیمان معادی: پیش از جشنواره کن فرصت برای اعمال همه ممیزیها نبود/ مشکل «برادران لیلا» با تعامل حل میشود
- آغاز فیلمبرداری سریال «بلیط یک طرفه» از اکتبر/ پیمان معادی با ارکان پتککایا همبازی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»