به گزارش سینماسینما، گلاویژ نادری در روزنامه سازندگی نوشت: یک هفته از اختتامیه جشنواره فیلم فجر میگذرد اما هنوز حاشیهها و جنجالهای مربوط به انتخابهای هیات داوران فروکش نکرده است. برخی از دستاندرکاران جشنواره تلاش کردند، نشست خبری را با حضور داوران ترتیب دهند اما آنها حاضر به برگزاری این نشست نشدند، چراکه احتمالاً میدانستند، نمیتوانند آنطور که بایدوشاید از انتخابهای خود در مقابل افکار عمومی دفاع کنند و البته حرفی هم برای گفتن نداشتند. احتمالاً آنها آنقدر آرای خود را براساس سلیقه شخصی صادر کردند که با این توجیه که این سلیقه آنان است و هر داور دیگری میتوانست رای دیگری داشته باشد، خود را راضی میکنند اما این توجیه برای اهالی رسانه که قرار بود مقابل آنها بنشینند، کافی نبود، چراکه آنها بر این باورند که علاوه بر سلیقه باید معیارهای دیگری مانند دانش سینمایی و درک و دریافت منطقی از فیلمها را هم در ارزیابیها رعایت کرد اما به این دلیل که داوران این دوره معیارهای دیگر را در اولویت خود نمیدانستند، براساس سلیقه و مذاق خود به آثار و هنرمندان امتیاز دادند و آنها را برگزیدند.
دو روز پیش کمال تبریزی یکی از اعضای هیات داوران در گفتوگو با ایسنا نکاتی را درباره داوریهای این دوره مطرح کرد که تا اندازهای میتواند چگونگی قضاوت این هیات را روشن کند. هرچند تبریزی در ابتدای گفتوگو تاکید کرده بود که نظرات شخصی خود را بهعنوان یک عضو هیات داوران جشنواره بیان میکند اما او به نحوه امتیازدهی به فیلمها اشاره کرده است.
جالب اینجاست که تبریزی در این گفتوگو بهصراحت اعلام کرده انتخاب برترینها براساس مصلحتهایی صورت گرفته است. مثلاً داوران در انتخاب برترین بازیگر به این فکر کردند که شهاب حسینی، امین حیایی و مریلا زارعی جوایز زیادی گرفتند و هنر آنها دیده شده است اما چون جشنواره فجر باید جشنوارهای برای کشف استعداد برای سینمای ایران باشد، جوایز به بازیگران دیگری تعلق گرفته است!
در باب این نظر عضو محترم هیات داوران باید پرسید، جشنواره فجر از چه زمانی تبدیل به جشنواره کشف استعداد شده است؟ تا جایی که ما میدانیم این جشنواره مثلاً محل حضور حرفهایهای سینمای ایران است و در بخش فیلمهای اول هم تازهواردها با هم رقابت میکنند. حتی گاهی پیش میآید که تازهواردها در یک دوره از حرفهایها هم بهتر ظاهر میشوند و بیشترین جوایز را به نام خود ثبت میکنند. اما اینکه باتجربهها به دلیل اینکه هنرشان بارها دیده شده و جایزه گرفتند، میتوانند محروم از جایزه شوند و سیمرغ به جوانها برسد، توجیه منطقی به نظر نمیرسد. جشنواره فجر یک مسابقه میان بهترینهای سال سینمای ایران است. حالا این بهترینها میتواند از میان باتجربهها باشد یا تازهواردها. توجه به یک استعداد کمتر دیده شده، توجیهی برای نادیده گرفتن حرفهایها نیست. اگر قرار بر این شکل داوری باشد، بازیگری مانند مریل استریپ نباید سه جایزه اسکار بگیرد. چراکه ۲۱ بار در این آکادمی نامزد جایزه شده، هشت جایزه گلدن گلوب دارد و اصلاً نیازی به دیده شدن بیشتر ندارد. اما در آنسوی آبها به جای در نظر گرفتن این مصلحتها، به کیفیت کار هنرمند در یک اثر توجه میکنند ولاغیر.
تبریزی بهصراحت میگوید: «بازیگرانی مثل شهاب حسینی بازی درجه یکی دارند و هنرشان در داخل و خارج ایران دیده شده است، در توانمندی مریلا زارعی و دیگران شکی نیست… در توانمندی شهاب حسینی که هیچ شکی وجود ندارد و بارها این توانایی به اثبات رسیده است. بازی امین حیایی در «غریزه» و «زیبا صدایم کن» درجه یک بود اما در کنار این دو، مصطفی زمانی تا به حال در این قامت دیده نشده بود!»
با این توضیحات تبریزی به خوبی میتوان دلیل انتخابهای عجیبوغریب هیات داوران را فهمید. اینکه چطور کارگردانی «خدای جنگ» و یا «موسی کلیمالله» بهعنوان برترینها دیده نشد و کارگردان «شمال از جنوب غربی» سیمرغ گرفت. داوران مصلحتاندیشی کردند و به جای اینکه برترینهای واقعی را برگزیده کنند، به این بهانه که توانایی و قدرت تعدادی از هنرمندان به اثبات رسیده آنها را از دریافت جایزه محروم کردند و به استعدادهای جوان جایزه دادند. غافل از اینکه این جشنواره قرار است، میدان رقابت برای آنهایی باشد که بهترین هستند و حتی با وجود تجربه بسیار و در جایی که دیگر لازم نیست خود را به اثبات برسانند، در بهترین شکل خود ظاهر شدند. اگر انتخاب داوران بر این مبنا صورت میگرفت و جشنواره فجر را با جشنوارههای کشف استعداد مانند فیلم کوتاه، نهال، فیلم ۱۰۰ و…. اشتباه نمیگرفتند، نه بازیگران با تجربه دلخور میشدند و نه جوانها از اینکه جایزه نگرفتند، ناامید بودند. چراکه آنها میپذیرفتند که در رقابت با یک بازیگر قدر به نامزدی رسیدند و باید آنقدر تلاش کنند که به او برسند.
در واقع مشکل اصلی هیات داوران امسال این بود که در انتخابهایشان مصلحت را به کیفیت ترجیح دادند و با مصلحتاندیشی به انتخابهای حیرتانگیزی رسیدند که جنجال آفرید و اعتراض و اختلاف را در پی داشت و اهالی سینما را از حضور در این دوره از جشنواره سرخورده و پشیمان کرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد