نرگس عاشوری درایران نوشت : فرشته طائرپور، تهیه کننده ای که این روزها فیلم «خاله قورباغه» را روی پرده اکران دارد از جمله فیلمسازانی است که معتقد است برخورد گزینشی صداوسیما باعث شده که برخی فیلم ها و از جمله «خاله قورباغه» در دو هفته اول اکران با شکست مواجه شوند. او حتی در اعتراض به این ماجرا، آنونس فیلمش را به یک شبکه فارسی زبان خارجی داد و اعلام کرد تا زمانی که تلویزیون مسئولیت پخش تبلیغات فیلمش را عهده دار نشود، به این روند ادامه می دهد. حالا چند روزی است که با پخش تیزرهای «خاله قورباغه» روی آنتن تلویزیون، آنونس های تبلیغاتی ماهواره ای قطع شده است. صحبت های این تهیه کننده سینما با «ایران» را در ادامه می خوانید.
رقص عروسک های اسفنجی و ممیزان تلویزیون
در ابتدا امتناع من از ارائه تعهد محضری بابت عدم پخش تیزر از شبکه های ماهواره ای و سپس مواجهه با ممیزی صحنه های رقص عروسک ها در تیزر، حصول توافق با تلویزیون را به تاخیر انداخت. آنها از ضوابط پخش صحبت می کردند و من به برخورد دوگانه تلویزیون با سینما و تولیدات خودش اعتراض داشتم. نوروز امسال همه دیده بودیم که در یکی از سریال های پرمخاطب تلویزیون، صحنه ای پرنشاط از رقص کامل شخصیت ها پخش شد و حالا رقصیدن عروسک های اسفنجی فیلم من باید ممیزی می شد؛ طبیعی بود که نسبت به این دوگانگی ضوابط معترض باشم. خاله قورباغه همزمان با مسابقات جام جهانی اکران شده بود و تیزر نداشت. نگرانی خانواده ها هم با افزایش ساعت به ساعت نرخ سکه و دلار بیشتر می شد و طبیعی بود که از مراجعه مردم به سینماها بیشتر ناامید شوم. می دانستم روحیه خانواده های ایرانی با آن نشاط طلبی ذاتی برای فرزند، درصورت اطلاع از اکران یک فیلم شاد برای بچه ها کارساز می شود اما ایجاد ارتباط با آن روحیه جمعی راهش بسته بود. باتجربه ای ۴۰ ساله در کار برای کودکان، ادعا می کنم که اگر فیلم خاله قورباغه در ایام عید، حتی با کمترین تعداد تیزر تلویزیونی اکران شده بود، به مراتب پرفروش تر از فیلم هایی می شد که از تبلیغات سخاوتمندانه تلویزیونی بهره برده بودند.
رفتار ترامپی تلویزیون با سینما
سال هاست که ضوابط و سلایق تلویزیون چه در تبلیغ و چه در نمایش فیلم های سینمایی دارد به ما لطمه می زند؛ نابودی سینمای ایران به نفع هیچ جریانی نیست. چرا باید فیلم های خوبی مثل «چهارراه استانبول» یا «فراری» اینهمه دچار مشکل شوند؟ چرا باید برخی فیلم های دارای پروانه نمایش از وزارت ارشاد از سوی تلویزیون محروم از تیزر باشند؟ و جلوی چشم همه ما فیلم هایی هم از صدها تیزر تلویزیونی بهره مند باشند؟
تلویزیون راهش را کجا از ارشاد جدا می کند؟
فیلمی که با عبور از صدها مانع و ممیزی مجوز نمایش از وزارت ارشاد دارد، لابد دیگر فیلم قابل قبولی از ضوابط نمایش به حساب می آید. تلویزیون در کجای این حکومت راهش از ارشاد جدا می شود؟ در ترکیب شورای پروانه نمایش اشخاص مورد تایید همین صدا و سیما حضور دارند، برخی از اعضا حتی از مدیران همین تلویزیون هستند. مگر می شود اینهمه مراحل تصویب پیش روی یک فیلم گذاشت؟ تا کی این مسئولان می خواهند کار یکدیگر را مردود اعلام کنند آنهم در شرایطی که خودشان هم دارند شبیه همان کارها را انجام می دهند! کدام عدالت می گوید به یک فیلم ۴۰ یا ۷۰ تا تیزر تبلیغاتی بدهید و به فیلمی دیگر ۲۰۰۰ تا؟ کدام منطق می گوید تبلیغات فلان چیپس و رب و اپلیکشن از شبکه های ماهواره ای مجاز است اما تبلیغات فیلم های سینمایی ممنوع و قابل پیگرد است؟ وقتی به تلویزیون مراجعه می کنیم و با مدیران ذیربط گفت و گو می کنیم نشانه های کافی برای همدلی را پیدا می کنیم اما نتیجه همچنان در جای اشتباهی متوقف می ماند. من هنوز نمی دانم مباحث از کدام فیلتر عبور می کنند که برخلاف درک مشترک همه ما از شرایط، به ضد مصلحت تبدیل می شوند.
کودکان را به شبکه های ماهواره ای واگذار کردیم
سیاست های غلط فرهنگی، عملاً کودکان ما را به شبکه های ماهواره ای واگذار کرده. کاش ما چاره بهتری از متوسل شدن به تبلیغات ماهواره ای برای تبلیغ یک فیلم کودک داشتیم. آیا همه کودکانی که با تماشای برنامه های کودک این شبکه ها مطلع شدند و به سینما آمدند مجرم هستند؟ همه ما به تجربه می دانیم که هیچ تبلیغی به اندازه پخش تیزر از تلویزیون خودمان در سرنوشت اکران فیلم مان موثر نیست. اگر فروش فیلم من با تبلیغ در یک شبکه خارجی به نزدیک دوبرابر رسید، از هفته چهارم که با همکاری امور بازرگانی صداوسیما پخش تیزرهایم در تلویزیون آغاز شد، مخاطبان فیلمم سه برابر شدند و روند روبه رشدشان سرعت گرفت. در واقع اکران فیلم خاله قورباغه با پخش تیزر از تلویزیون خودمان آغاز شده است. اگر به سینماها سربزنید می بینید که سالن ها پر از خانواده هایی است که با وجود اوقات تلخشان از شرایط اقتصادی و اجتماعی با بچه هایشان به سینما آمده اند. یک نظام هوشمند حتماً تشخیص می دهد که این اتفاق چقدر می تواند مایه رضایت و دلگرمی باشد.
چرا تلویزیون ما با اختصاص یک سهمیه ۵۰۰نوبتی به همه فیلم ها تیزر نمی دهد و به توسعه چنین فضایی اقدام نمی کند؟ در این برهه همه ما باید سنجیده تر عمل کنیم. وقتی مردم ما از بزرگ و کوچک جذب برنامه های تفریحی ماهواره ای شده و هر چیزی را بدون سانسور تماشا می کنند، آیا باید نگران رقص مضحک یک تکه اسفنج در یک فیلم کودک باشیم؟ بزودی قراراست متفق و متّحد در برابر تحریم های ترامپ بایستیم، صلاح نیست به خاطر تحریم های خودی، از همدیگر فاصله گرفته باشیم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عکسی که نگار آذربایجانی به مناسبت تولد فرشته طائرپور منتشر کرد
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- کلیپی که رضا یزدانی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد
- سوگ سروده افشین علا به مناسبت درگذشت فرشته طائرپور
- مراسم تشییع پیکر فرشته طائرپور برگزار شد/ وداع با مادر شجاع سینمای ایران
- پیامهای تسلیت مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و فرهنگستان هنر به مناسبت درگذشت فرشته طائرپور
- مراسم تشییع فرشته طائرپور / گزارش تصویری
- به بهانه درگذشت فرشته طائرپور/ اینها که میروند سرمایههای اجتماعی بیجایگزین جامعهاند
- پیامهای تسلیت مدیران و صنوف سینمایی برای درگذشت فرشته طائرپور
- فرشته طائرپور درگذشت
- فرشته طائرپور ۱۴۰۰-۱۳۳۱ / گزارش تصویری
- رئیس انجمن کارفرمایی تهیهکنندگان: واکسن خارج از نوبت نمیخواهیم
- مجوز نمایش سه فیلم صادر شد
- بازخوانی حاشیههای صدور یک کارت/ دفاع فرشته طائرپور از امضای خود در کارت تهیهکنندگی امامی
- «سازهای ناکوک» در مرحله صداگذاری و میکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری