تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۵/۲۵ - ۱۰:۵۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 140660

 

کانال اصولگرای سینما انقلاب نوشت :

🔻روزی نیست که بخش‏های خبری سیما، علیه سریال‏های شبکه نمایش خانگی، گزارشاتی را با مضامین فساد اخلاقی، ترویج بی‏بند و باری، عشق مثلثی و … منتشر نکند؛ گزارشاتی که همیشه در سطح مانده و نوک پیکانی که همواره به سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته شده است؛ تا القا کند این نهاد بعنوان متولی امر وظیفه خود را به درستی انجام نداده است؛ اما قصه این گزارشات چیست؟

🔻سال‏های نه چندان دور سریال‏های درام و طنز ۹۰ شبی سیما ، باعث جذب مخاطب و خلوتی خیابان بود؛ تا جایی که افراد برای تماشای این سریال‏ها فورا خود را به خانه می‏رسانند؛ تا مبادا خانه به دوش، شب دهم، اغما، شب‏های برره و …را از دست ندهند و بهترین‏ چهره‏های سیما مانند حسن فتحی، رضا عطاران، پیمان قاسم خانی، امیر مهدی ژوله و … یک جا جمع بودند؛ اما امروز تربیت شدگان سیما، فراریان رسانه ملی‏اند و پناهنده شبکه نمایش خانگی‏! این افراد که روزهای طلایی را برای سیما ساختند، دیگر حاضر نیستند به تلویزیون به خاطر محدودیت‏ها، غرض ورزی‏ها، داستان‏های سطحی و بودجه کم رجوع کنند یا دعوت تلویزیون را برای ادامه همکاری بپذیرند.

در این شرایط که بازیگران و عوامل تلویزیون خروج کرده‏ اند؛ تلویزیون می‏ماند و کپی از فیلم سینمایی “همسفر” که پیش از انقلاب ساخته شده است و این عامل باعث می‏شود سریالی چون #پایتخت که فصل‏ های خوبی را پشت سر گذاشته است، با فصل ششم به افول نزدیک شود و از ریاست سازمان صدا و سیما، علی عسگری اخطار بگیرد و خلاقیت‏های دهه ۶۰ جای خود را به کپی از فیلمفارسی می‏دهد.

🔻نگاهی ساده به میزان مخاطبان و رضایتمندی سریال‏های تلویریونی مانند شاهرگ، دخترم نرگس، سرباز و … گواه این است تلویزیون این روزها دست‏هایش خالی‏ تر از قبل است ؛ تا جایی که به سراغ تکرار سریال معراجی‏‌ها می‏رود؛ اما چیزی که مشهود است حذف رقیب توسط سیماست، سیمایی که با تولیدات سیما فیلم می‏تواند برتری خود را نسبت به آثار شبکه نمایش خانگی نشان دهد یا حتی فضای رقابتی سالمی را ایجاد کند و از رشد و رضایت مخاطبان سریال‏های چون آقازاده، هم‏گناه، کرگدن و … نگران باشد.

🔻وزارت ارشاد توان و قدرت نظارتی خود را از لحاظ کیفیت، میزان مخاطب و رضایمندی با سریال “شهرزاد” نشان داد، در این مسیر آثار بی کیفیتی هم تولید شد، اما همیشه دو نکته مغفول مانده است مردم به ازاء تماشا یک سریال هزینه پرداخت می‏کنند و اگر فیلمی ارزش و کیفیت تماشا را نداشته باشد مردم برای تماشا آن سریال هزینه‏ای پرداخت نخواهند کرد و تولید کننده اثر رسما ورشکسته خواهد شد.

🔻نکته دوم، دیکته نانوشته غلط ندارد و ارشاد به آثار ضعیف و متوسطی و بعضا خوبی مجوز داده است که این روند هر روز در حال تصحیح شدن است، قصه‏ای که با آغاز فعالیت ساترا، ابتر ماند ؛ سریال “موچین” اولین مجوز ساترا با شکست از نظر میزان مخاطب و رضایمندی رو به رو شده است و باید دید نظارت بر این سریال چگونه بوده است که جملات منافی عفت عمومی در این سریال دیده می‏شود که حتی در گزارش روز پنج شنبه اخبار ساعت ۱۹ سیما هم آورده می‏شود.

🔻در آخر باید منتظر تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی ماند تا دید پدرخوانده شبکه نمایش خانگی چه نهادی می‏شود؟صداوسیما یا کماکان ارشاد!

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها