تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۵/۲۹ - ۱۵:۱۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 179852

دبیر جشنواره فیلم کوتاه یوآلیتی، گفت: یک برنامه خاص برای سینمای ایران داریم که آن هم جایزه‌ای با نام عباس کیارستمی است که به طور ثابت در همه ادوار به فیلم‌های برتر در حوزه فیلم‌شعر اهدا خواهد شد.

به گزارش سینماسینما، کامران رسول‌زاده درباره اهداف اولین جشنواره یوآلیتی Youality بیان کرد: هدف این جشنواره گردهم آوردن فیلمسازان مستعد و علاقمند در فضایی است که بتوانند تعاملات مشترک در فیلمسازی داشته و حتی به پروژه‌های مشترک برسند. معمولا جشنواره‌های بین‌المللی فقط با رصد کردن فیلمسازان و معرفی آنان برگزار می‌شود اما رویکرد جشنواره یوآلیتی این است که با کشف توانمندی‌های فیلمسازان، برای آن‌ها امکان همکاری با پلتفرم‌های جدی بین‌المللی را نیز فراهم کند.

وی افزود: یکی از اهداف دیگر این جشنواره، پرداختن به موضوعات انسانی و اجتماعی در بُعد جهانی است که در هر دوره بخشی به این مهم اختصاص دارد. در اولین دوره این جشنواره، “صلح” را به عنوان یک مفهوم جهانی انتخاب کرده‌ایم و آثار سینمایی کوتاه با این موضوع در یک بخش و جایزه ویژه بررسی خواهند شد.

دبیر ایرانی این جشنواره فرانسوی درباره بخش فیلم‌شعر عنوان کرد: موضوع «فیلم‌شعر» بخش مشترک تمام ادوار جشنواره است که خاستگاه آن خاور دور و خاورمیانه است. ایران نیز یکی از کشورهایی است که فیلمسازان جاودان و آثار ماندگاری را در این حوزه به جهان معرفی کرده به همین دلیل در این جشنواره توجه ویژه‌ای به شرکت فیلمسازان ایرانی داریم تا شاهد حضور هر چه بیشتر فیلم‌شعرهای ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی باشیم.

وی ادامه داد: فراخوان این جشنواره در پلتفرم‌های بین‌المللی منتشر شده و جشنواره، در حال حاضر مشغول پذیرش آثار فیلمسازان از سراسر دنیا است. اما روند دسترس‌پذیرتری برای فیلمسازان ایرانی نیز برنامه‌ریزی ‌شده که می‌توانند از طریق تماس با شماره ۰۹۰۲۵۱۱۳۵۲۰ با نماینده جشنواره در ایران در ارتباط باشند تا روند ثبت نام آن‌ها تسهیل شود.

رسول‌زاده درباره بخش فیلم‌شعر گفت: فیلمسازان باید مد نظر داشته باشند که فیلمی با عنوان فیلم‌شعر وارد بخش پایانی و رقابتی می‌شود که با تکیه بر یک دراماتورژی شاعرانه و در خلال پلان‌ها و سکانس‌های شاعرانه و با یک تدوین شاعرانه توانسته باشد فرایند وقوع شعر را به تصویر بکشد. آثاری که با نگاه داستان پردازانه و صرفا با اتکا به مضامین  یک شعر ساخته شده‌اند لزوما در دسته فیلم‌شعر قرار نمی‌گیرند.

کامران رسول‌زاده گفت: در بخش دانشجویی، فیلمسازان باید مدارک دانشجویی خود را برای جشنواره ارسال کنند که ما در این بخش تسهیلات ویژه‌ای همچون ثبت نام رایگان جشنواره را در نظر گرفته‌ایم.

وی اظهار کرد: ادبیات میراث‌دار جانمایه تمام هنرها است. هر چند که تمام هنرها در تلاش باشند که به موسیقی برسند. اما ادبیات جایگاهی بسیار ظریف و شرافتمند در عرصه هنر جهان دارد. با این‌که سینما، سینماست ولی این قدرت را دارد که به زبان شعر برسد.

دبیر جشنواره youality  عنوان کرد: یک برنامه خاص برای سینمای ایران داریم که آن هم جایزه‌ای با نام عباس کیارستمی است که به طور ثابت در همه ادوار به فیلم‌های برتر در حوزه فیلم‌شعر اهدا خواهد شد. در اولین دوره نیز مراسم یادبودی برای عباس کیارستمی و مرور آثار او برگزار خواهد شد. همچنین فیلمسازان برگزیده ایرانی، پس از جشنواره، امکان شرکت در مسترکلاس‌ها و کارگاه‌های مجازی تخصصی سینما را به دست خواهند آورد.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها