تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۵/۲۵ - ۲۰:۳۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 119125

این گروه خشن اولین بار در زمستان ۱۳۴۸ و در سینما کاپری به نمایش درآمد. ظاهرا در اکران اول این فیلم تماشایش برای تماشاگران بالای ۱۸ سال مجاز بوده است؛ تصمیمی که احتمالا به دلیل صحنه‌های خشن فیلم گرفته شده بود.

به گزارش سینماسینما ،البته فیلم در اکران‌های بعدی با محدودیت گروه سنی  تماشاگران مواجه نشد. این آگهی در روزنامه کیهان  چاپ شده بود.

فیلم  چهار ستاره منتقدان دهه۴۰

هفته‌نامه فردوسی در دهه۴۰ و اوایل دهه۵۰ جدول نظرسنجی منتقدان را منتشر می‌کرد و ظاهرا این داستان ستاره‌دادن به فیلم‌ها برای تماشاگران که خواننده نقدهای آن دوران بودند، مهم و تاثیرگذار بود. این گروه خشن فیلم محبوب منتقدان در انتهای دهه۴۰ همپای «جویندگان» ستاره گرفت. فیلم جان‌فورد در ایران با نام «در جست‌وجوی خواهر» اکران شد که در جدول مجله فردوسی به دلیل اشتباه تایپی به «در جست‌وجوی جواهر» تبدیل شده!؟
حضور مسعود کیمیایی که با «قیصر» به چهره‌ای مطرح تبدیل شده بود در میان منتقدان نکته جالب‌توجهی است. منتقدان دهه۴۰، فیلم‌های پکین‌پا، جان‌‌فورد و مسعود کیمیایی را ستاره‌باران کرده‌اند ولی در مورد بقیه فیلم‌ها نظر مساعدی نداشته‌اند. میزان دایره‌های سیاه به فیلم شاخصی چون «گراجوئت»(فارغ‌التحصیل) نشان می‌دهد دوایی و رفقا خیلی تحت تاثیر جو و فضا نبوده‌اند. «دختر مسخره» ویلیام وایلر و «شما فقط دو بار زندگی می‌کنید» هم خیلی شرایط جالبی ندارند و از نیمه‌جدول به پایین همه فیلم‌ها بی‌ارزش قلمداد شده‌اند.

این گروه خشن در فیلمخانه

از انتهای دهه۴۰ تا سال۱۳۶۲ این گروه خشن بارها در سینماهای تهران و شهرستان‌ها به نمایش درآمد. در سال‌های بعد نمایش فیلم پکین‌پا محدود به مناسبت‌های محفلی و کانونی شد؛ مثل دوره فیلم‌های ۷۰ میلی‌متری خانه فرهنگ (در دهه۶۰) و فیلمخانه ملی ایران (در دهه۷۰). فیلمخانه ملی آخرین بار در پاییز۸۱ این گروه خشن را در جدول نمایش‌اش قرار داد. تماشای نسخه ۷۰میلی‌متری این گروه خشن در سینما صحرا از خاطرات فراموش نشدنی نسلی است که در سال‌های اکران عمومی فیلم در ایران یا به دنیا نیامده بودند یا امکان تماشایش را نداشتند.

 

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها