تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۷/۰۶ - ۱۰:۱۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 181647

سجاد نوروزی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون و مدیر سینما آزادی معتقد است، اکران‌های آنلاین می‌تواند مفید و کمک کننده باشد اما این شیوه ارائه آثار درست و با برنامه نیست چراکه یک اثر یا باید اکران آنلاین شود یا به سالن سینما برود.

به گزارش سینماسینما، سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره شرایط اکران‌های آنلاین و تاثیر آن بر بهبود وضعیت سینما گفت: این نکته مهم است که در ابتدا باید بدانیم نگاه ما نسبت به مسئله اکران و توزیع آثار چگونه است. در سینمای ایران عمده آثار در بخش خصوصی تولید می‌شود و متاسفانه برنامه مشخص، مدون و حساب شده‌ای درباره نمایش و توزیع آثار را ما شاهد نیستیم و فکر می‌کنم حتی در نهادهای صنفی که در سینما داریم نیز نگاه تخصصی به موضوع اکران فیلم‌های سینمایی وجود ندارد. درنهایت به دلیل نبود برنامه‌ای برای اکران، هر تصمیمی برای نمایش یک اثر گرفته می‌شود و هر فیلمی که توانایی اکران در هر دو حالت آنلاین و غیرآنلاین و یا هر حالتی که دوست دارد، پیش می‌برد.

این مدیر سینمایی درباره نگاه علمی که می‌توان به مسئله اکران‌های آنلاین داشت، عنوان کرد: اگر بخواهیم علمی و تخصصی به این موضوع نگاه کنیم؛ توزیع، اکران و تبلیغات زنجیره‌ای به هم پیوسته‌اند و در کمپانی‌های بزرگ بودجه تبلیغات برابر با بودجه تولید است تا درنهایت با یک برنامه نظام‌مند یک اثر به سوددهی اقتصادی برسد که بخشی از آن اکران در سینما، بخشی فروش حق نمایش اثر به صورت آنلاین و موارد دیگر است. اما متاسفانه این را باید بپذیریم که امروز ما به این قاعده نظام‌مند و حساب شده در توزیع آثار نرسیده‌ایم و چنین برنامه‌هایی نداریم.

او افزود: این نکته را باید بدانیم که اکران‌های آنلاین برای صنعت سینما مفیدند اما در صورتی که ما به این درک برسیم که چه آثاری مناسب اکران آنلاین است و چه آثاری مناسب اکران در سالن‌های سینماست. من معتقدم اینکه یک اثر هم در سینما اکران می‌شود و هم به اکران آنلاین می‌رود شیوه درستی نیست.

به گفته نوروزی در میان تمامی این بحث‌ها نکته‌ای که از اهمیت بالایی برخوردار است و همیشه نسبت به آن بی‌توجهی می‌شود، ذائقه مخاطب است.

مدیر سینما آزادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تاثیری که اکران‌های آنلاین بر سینمای مستند داشته است، توضیح داد: بله می‌توان گفت اکران‌های آنلاین به سینمای مستند کمک کرده است، چراکه در تمام دنیا الزامی برای نمایش آثار مستند در سالن‌های سینما وجود ندارد و باید ظرفیت‌هایی وجود داشته باشد تا اثری به سالن سینما رود اما باز هم باید سلیقه و خواست مخاطب را درنظر گرفت؛ مسئله‌ای که بیش از هر موضوع دیگری باید مورد توجه قرار بگیرد.

او ادامه داد: درنهایت منظور من از نیاز به وجود یک برنامه برای شکل‌های متفاوت نمایش آثار این است که باید یکسری پیشرفت‌های علمی و تئوریک در نظام توزیع فیلم‌ها رخ دهد مانند نظام بازاریابی، نظام جذب مخاطب و … چراکه در این صورت است که توزیع معنا پیدا می‌کند؛ حال می‌خواهد آنلاین باشد یا غیرآنلاین.

نوروزی تاکید کرد: ما باید در ابتدا بدانیم که آثار را چگونه به مخاطب ارائه دهیم به این معنی که هر اثری مناسب چه نوع نمایشی است. البته که این را هم باید بگویم این شیوه اکران آنلاین نیز ابداع ماست چراکه در هیچ کجای دنیا آثار را به این صورت اکران نمی‌کنند و افراد تنها با خرید اشتراک دوره‌ای یک پلتفرم به تمام آثار آن پلتفرم دسترسی پیدا می‌کنند.

او افزود: اکران آنلاین روند طبیعی و ماهیت سینمای ایران را تحت شعاع قرار داده است. یک فیلم یا باید به اکران آنلاین رود و یا در سینماها اکران شود، این شیوه فعلی اکران آثار که شاهد آن هستیم صرفا برای درآوردن پول بیشتر است. شاید این گزاره درست باشد که مخاطب سینما کاهش یافته اما دلیل آن وجوه متفاوتی‌ست که صنعت تفریح و سرگرمی پیدا کرده و من همچنان معتقدم محل تماشای فیلم سینمایی در سالن سینما است.

مدیر سینما آزادی در پایان درباره شرایط فعلی سینمای ایران گفت: من معتقدم سینما درحال بازگشت به دوران پیش از کروناست البته که همچنان مسیر طولانی را باید طی کند اما در این مدت خوشبختانه شاهد رشدهایی در بازگشت مخاطب به سوی سینما بوده‌ایم که معتقدم اگر در موضوع تولید عملکرد خوبی داشته باشیم این رشد نیز ادامه‌دار خواهد بود.

لینک کوتاه

 

آخرین ها