سینماسینما، سعید هاشم زاده:
سوژه جذابی است داستان عاشق و معشوقی که بنا بر اجبار در دل هیولای جباریت قومی و نژاد پرستی اقلیتی و یک ایدئولوژی افراطی می افتند، و عشق در این میانه ویران می شود، و به دنبال آن ویرانی انسانیت و اخلاق به بار می آید. اما این سوژه جذاب در فیلم آبیار پیش از اینکه به ساختن عشق بپردازد به ساختن ویرانی می پردازد. پیش از نشان دادن عشق، آن را از میان می برد و پیش از سمپاتی، آنتی سمپات می کند ما را با کاراکتر منفی اش. در واقع نمایش ایده جذاب آبیار در «شبی که ماه کامل شد» بیش از هر فیلم دیگری در جشنواره نیاز به مقدمه و پرداخت به ارتباط بین یک زوج جوان را دارد، زوجی با تفاوت فرهنگی و ملیتی. هر قدر فیلم های در جشنواره فیلمنامه خود را در مرحله معرفی یا مقدمه چینی متوقف می کنند، ایده آبیار مقدمه را کم می کند، البته نه در ساختن فضای جغرافیایی که اتفاقا جغرافیا را بیش از حد می تراشد و نشان می دهد، بلکه عشق و زیست زوج محوری را نمی سازد، و این فقط بخش داستانی ماجراست. ایده ای که هیولا را نباید از همان آغاز نشان بدهد اما کارگردان از همان آغاز به ما می گوید هیولا کیست، زیرا پله پله هیولا شدن را نمی تواند نشان دهد؛ بلکه ما را از هیولای داستان دور می کند و ناگهان او را پدیدار می کند. که این است هیولا. اما لحن اجرا، شیوه فیلمبرداری و بخصوص تمرکزهای تصویری آبیار به علاوه موسیقی این مسئله را پیش از اینها برای ما برملا ساخته است.
«شبی که ماه کامل شد»، ایده را، هدف و غایت آن را در تصویر نیز لو می دهد، تصویری پر از اغتشاش و حرکت و تقریبا با اندام آبستره. کمتر کسی در اوایل فیلم می تواند این مسئله را درک نکند که فاجعه نزدیک است و طبق اطلاعات و نشانه گذاری ها فاجعه لو نرود. مماس با این، تصاویر هم این بار را به دوش می کشند. تصاویری که گفتیم آبستره می شود، رنگ و نور و نقش و طرح ها در تصویر کشیده می شود، د فرم می گردد و فضایی دور از دوربین داستانگو را القا می کند. ایستایی ندارد و مداوم حرکت می کند. سوژه اش را شفاف قاب نمی بندد، در صورتی که شخصیت پردازی سوژه ها را مد نظر خود قرار داده است. در واقع تصویر آبستره و بهم ریخته با فیلمنامه داستانگو مماس نمی شود و هارمونی نمی یابد و شیوه اجرا، یا روایت تصویری، داستان را از بین می برد و آن را هدر می دهد. در واقع گویی تصویر با داستان همخوانی ندارد و قهرمانان یا افراد اصلی فیلم عقبه ای درست ندارند. لطمه آخر را اما کات هایی می زند که داستان را به زمان های گوناگون برش می زند، هر زمانی که دلش بخواهد، بدون ضرورت و حادثه ها را کامل نمی کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
- نرگس آبیار در گفتگو با سایت گلدن گلوب: جهان از افراطگرایی دینی رنج میبرد
- توضیحات تهیهکننده «شبی که ماه کامل شد» درباره منابع مالی این فیلم
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۴)/ نرگس آبیار، همایون غنیزاده
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۵)/ پانتهآ پناهیها، الناز شاکردوست
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۴)/ فرشته صدرعرفایی، سارا بهرامی
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۲)/ پیمان معادی، هوتن شکیبا
- پیشنهادهایی لذتبخش
- پخش فیلمهای مطرح سال ۹۸ در نوروز ۹۹ از تلویزیون
- اعلام نامزدهای جشن منتقدان سینما با پیشتازی فیلم نرگس آبیار
- موفقیت «شبی که ماه کامل شد» در جشنواره فیلمهای سیاسی فرانسه
- راهیابی «شبی که ماه کامل شد» به مسابقه جشنواره بینالمللی فیلم کاراسون فرانسه
- «شبی که ماه کامل شد» محبوب تماشاگران جشنواره شبهای سیاه تالین
- پشتِ پا زدن به راههای رستگاری در سینما/ درباره فیلم «شبی که ماه کامل شد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- روایت منوچهر محمدی از یک اتاق عجیب ۱۶ متری در وزارت ارشاد که برای سینماگران پرونده سازی می کرد