به گزارش سینماسینما، بخش بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر در دوره سی و ششم با تغییراتی چند نسبت به دوره گذشته کار خود را آغاز خواهد کرد که مهدی یادگاری مدیر بازار فیلم جشنواره این تغییرات را در دو حوزه عنوان کرد و گفت: بازار فیلم امسال نسبت به گذشته دو تغییر داشته است؛ یکی از نظر تعداد غرفه ها و یکی از نظر رویکرد.
او افزود: امسال ۴۲ غرفه ایرانی و خارجی در جشنواره برپا می شود که پنج غرفه نسبت به سال گذشته کمتر است زیرا بخشی از فضای غرفه های سال گذشته را در اختیار استودیوی جشنواره و جایی که باید پوشش برنامه ها را داشته باشد، قرار دادیم.
مدیر بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر یکی از رویکردهای دوره سی و ششم جشنواره را معرفی پخش کننده های ایرانی، نیروهای جوان و نشست هایی با این افراد دانست و گفت: معرفی بیشتر پخش کننده های ایرانی و معرفی استعدادهای جوانی که می توانند در این حوزه کار کنند یکی از رویکردهای دوره اخیر است. امیدواریم افرادی را بتوانیم به این بازار و خریداران و فروشندگان معرفی کنیم که در آینده ای نزدیک به عنوان شرکت های پخش فیلم در عرصه جهانی فعالیت و در جشنواره کنار افراد باتجربه، اطلاعاتشان را بیشتر کنند.
یادگاری تاکید کرد: نکته دیگر در این تغییر استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان انیمیشن است. طبق بررسی های ما از میان برنامه های سینمایی، مستند و انیمیشن که در یک بازار قابل عرضه است، برنامه های انیمیشن ظرفیت خوبی دارند و خوشبختانه انیمیشن ایران امروز در تکنیک رشد قابل توجهی داشته است و ما شرکت های خوب را معرفی و آنها را به خریداران ارتباط می دهیم تا از بابت فروش محصولات و هم گرفتن سفارش کار کمک شان کنیم.
این مدیر جشنواره جهانی فیلم فجر با تاکید بر اینکه به شرکت های پخش فیلم بیشتری نیاز است که در ایران فعال باشند، گفت: با توجه به تولیداتی که در این حوزه وجود دارند چه در حوزه فیلم سینمایی، چه در مستند، چه در فیلم کوتاه و انیمیشن ما باید شرکت های پخش بیشتری داشته باشیم .
یادگاری با اشاره به تقاضای ۳۰ شرکت برای دریافت غرفه تا قبل از سال ۹۷ گفت: از میان ۴۲ غرفه تا به حال ۳۰ شرکت تقاضای دریافت غرفه داشتند. البته شرکت های ایرانی تعدادشان بیشتر است چون تمرکز ما روی فروش محصولات ایرانی خواهد بود.
او اضافه کرد: همزمان بازار از تعدادی از خریداران علاقه مند به تولیدات سینمای ایران دعوت کرده و تا الان ۲۵ خریدار از ۲۵ شرکت مهم برای حضور در این بازار اعلام آمادگی کرده اند که به نظر من آمار قابل توجهی است مخصوصاً اینکه همزمان با برگزاری جشنواره ما دو رویداد مهم سینمایی در جهان برگزار می شود بنابراین خیلی از کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، برنامه فشرده ای دارند و نمی توانند به کشورمان سفر کنند و در چنین شرایطی تعداد ۲۵ خریدار برای بازار فیلم ایران یک فرصت است.
مدیر بازار فیلم سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در مورد دیگر فعالیت های این بخش جشنواره گفت: یکی از کارهایی که می خواهیم در این جشنواره انجام دهیم این است که برای همه فیلم های سینمایی ایرانی که عرضه می شوند چه در بخش بازار چه بخش مسابقه، اطلاعاتی از شرکت های فروشنده یا پخش کننده خواهیم داشت یعنی ما فیلم ایرانی بدون پخش کننده در بازار نخواهیم داشت تا افرادی مانند مدیران فستیوال ها، خریداران یا شرکت های مختلف پخش وقتی می خواهند با عوامل فروش یا توزیع یک فیلم تماس بگیرند، اطلاعات آنها را داشته باشند و دچار سردرگمی نشوند.
یادگاری درباره نمایش فیلم در بازار توضیح داد: دو رویکرد همیشه در جشنواره وجود دارد؛ یکی اینکه نمایش های بازار باید در اختیار فیلم های فروشندگان باشد یکی هم این است که بخشی از فیلم های جشنواره در آنجا به نمایش درآید. یعنی آثاری که در مسابقه نبودند و یا زمان مناسبی برای فروششان نبوده است در سینماهای بازار وجود داشته باشند. ما علاقه مند هستیم نمایش های بازار به معنای واقعی که در بازارهای جهانی اتفاق می افتد، نمایش هایی باشد که حتماً فروشندگانش در بازار حضور داشته باشند و این به نظر من یکی از اولویت ها است.
مدیر بخش بازار جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به تجربه خوب نشست های تخصصی جشنواره در دوره سی و پنجم گفت: ما حرف های زیادی را باید در حوزه بازاریابی بگوییم. اینکه در کدام جشنواره باید حاضر شویم و در کدام بازارها می توانیم محصولات مان را عرضه کنیم یا اینکه شرایط یک قرارداد خارجی باید چگونه باشد و یا مشتریان محصولات کشور ما عمدتاً به دنبال چه کالاهایی هستند. اینها عناوینی هستند که برای همه فعالان حوزه صنعت تولید و فروش فیلم بسیار با اهمیت است و برای همین ما کارگاه هایمان را امسال ادامه خواهیم داد.
به گفته او، دو عنوان کارگاه در زمینه بازاریابی تخصصی فیلم پیش بینی شده است.
یادگاری در مورد تاثیر قوانین ضد ایرانی ویزای آمریکا گفت: نگاه ضد ایرانی اصلا تاثیری در کم شدن رغبت و یا توجه به سینمای ایران نداشته است و اتفاقاً ما بیشتر مورد توجه قرار گرفتیم و موفقیت های خوبی داشتیم. قوانین ضد ایرانی کشور آمریکا تاثیر جدی و مهمی در زمینه کم شدن اقبال افراد جشنواره ای نبوده و نخواهد بود.
او با اشاره به اهمیت کارهای مشترک با دیگر کشورها گفت: به نظر من یکی از فرصت ها، بحث تولید مشترک است که البته در چند فیلم مستند اتفاق افتاده است وباید تقویت شود. با این حال ما نیاز داریم در عرصه انیمیشن هم منابع جدیدی را برای تولید مشترک شناسایی کنیم.
مدیر بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: این موضوع باعث بوجود آمدن منابع جدید درآمدی برای تولیدکننده های ما می شود. وقتی چند کشور در یک تولید بین المللی مشارکت می کنند فرصتی برای دیده شدن سریعتر و بهتر اثر توسط مخاطبان مختلف بوجود می آید. نکته بعدی مطرح شدن جدی توانایی های ایران است. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه به صورت جدی حضور داشته باشد باعث به نتیجه رسیدن تلاش ها در این زمینه می شود و باید برای این موضوع برنامه ریزی شود و بخش بین الملل ارشاد به آن ورود کند.
یادگاری در پایان پیش بینی کرد علاقه مندان به سینمای ایران در سال ۹۷ شاهد فعالیت های خوبی در زمینه عرضه آثار ایرانی خواهند بود.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
- کمال تبریزی: تلفیق دو جشنواره جهانی و ملی فجر، اشتباهی بزرگ و جبرانناپذیر است
- مهدی حسینیوند: نگذاریم دستاورد چند ساله جشنواره جهانی فجر از دست برود
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش