سینماسینما، ابراهیم عمران
با تماشای برخی سریالهای تلویزیونی و قصه ی بی پیرایه شان در جغرافیایی دور از پایتخت، به نوعی روح و روان و چشم و گوش آسایشی درخور می یابد و از قیل و قال دنیا دمی آسوده میشود؛ مخاطبی که لوکیشنی خاص با میزانسن تکراری را در مدیوم تلویزیون هر بار نظاره گر است. از جمله این کارها فصل دوم سریال خوش ساخت” نون خ” سعید آقاخانی است که در مدار خاصی از خرده پیرنگ های اصلی و فرعی -البته تا اینجای کار- می چرخد و توانسته تا حدود زیادی هم رضایت مخاطب عام و خاص تلویزیون را کسب کند. این ادعا نه از سبک گزارش گرفتن و نظرسنجی در خیابانها از مردم، بلکه بر پایه شنیدهها از دوستان ِ پیگیر کارهای تلویزیونی است. هر چند در خود تلویزیون نیز شهروند درجه یک و دو، ظاهرا وجود دارد و برای برخی سریالها تبلیغات بیشتری صورت میگیرد ولی با این حال در چند قسمت ابتدایی سریال، سعید آقا خانی با کارگردانی و امیر وفایی با نویسندگی قابل قبولشان نشان دادند که می توان هم طنزی بی آزار ساخت و هم قومیتی را به درستی به تصویر کشید. به حتم این سریال در فضا و لوکیشن تهران هم خواهد رفت ولی تا جایی که در جغرافیای کرمانشاه و روستاهای آن حضور دارد به خوبی می توان از بازی های بازیگران محلی و کمتر شناخته شده آن نیز حظ برد. سیروس میمنت که پارتنر خوبی شده است تا اینجا برای سعید آقاخانی و سایر بازیگران که هر یک به فراخور داستان، اجازه هنر نمایی پیدا می کنند. اگر به کارنامه هنری آقاخانی نگریسته شود می توان شاهد کارهای طنز و جدی این بازیگر کمتر قدر دیده شده سینما و تلویزیون ایران بود که در هر دو گونه ی کمدی و جدی، توان بازی و هنرنمایی دارد. همین کار آخرش در حوزه سینما و بازی قیصرگونه اش در “خون شد” مسعود کیمیایی، به خوبی این نگره را در مورد بازی ایشان نمایان میسازد. مخاطب و منتقد پیگر سینما و تلویزیون آگاه است که کم پیش میآید بازیگری میمیک چهره اش این اجازه را بدهد که توانایی کار در دو حوزه طنز و کار غیر طنز را داشته باشد. یکی بر دیگری مستولی میشود که نمونه های آن در سینما و تلویزیون مان فراوان است و بوده اند افرادیکه خواستند کار جدی انجام دهند ولی قدرت رهبری چهره شان را نداشتند و به ناچار در ذهن تماشاگر با همان برنامه های طنز گونه و اجراهای شان، در یادها ماندند. شایدآقا خانی این سالها به اندازه برخی همدورهای هایش بر سر زبانها نبود چه که بی حاشیه کار کردن چنین پیامدهایی هم دارد ولی مزد تلاش بی شائبه اش را زمانی میگیرد که خنده بر لبان مخاطب می نشاند. ماندگاری اش چه بسا افزونتر و جاودانه تر است. بازیگر و کارگردانی که با تکیه بر جغرافیایی که شناخت از آن دارد، سریالی میسازد که تک تک پلان هایش کار شده است و میزانسن و دکوپاژی که انجام میدهد همگی بومی و بر پایه خاص منطقه استوار است؛ بی آنکه به هجو بیفتد و شوخی های دم دستی کوچه و بازار از آن بیرون بزند. کافی است نگاهی به سکانس زیر کرسی و صبحانه خوردن و مزاح هایی که در آن شد، نظر افکنیم (گرفتن لقمه توسط داماد و هر بار موفق نشدن) و دیالوگ خوبی که نورالدین خانزاده به خواهر زاده اش گفت که تو از مسیر دیگهای برو؛ از این دست موقعیتهای لحظه ای است که کمتر دیده شده است. شاید به باورم مانیفست بازیگری و کارگردانی خودِ آقاخانی باشد که از مسیر دیگری رفت طی این سالها و پیروز و سربلند بود چون کوه های استوار کرمانشاه و کردستان…

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- فضای ماتمزده صداوسیما شادی را از خانه مردم دور میکند
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- پخش «نون خ ۳» از امشب از شبکه یک سیما
- تهیهکننده سریال خبر داد: ساخت «نون خ ۴» قطعی است/ احتمال آغاز فیلمبرداری در اواسط تابستان
- میرطاهر مظلومی داور مسابقه پادکست «صدا، موسیقی، زندگی» شد
- تبعید سایهها/ جهان کیمیایی در «خون شد»
- «حمال طلا» در جشنواره جهانی فیلم کُردی لندن اکران میشود
- سعید آقاخانی: گاهی کار کردن با افراد حرفهای ناامیدکننده است
- «بنفشه آفریقایی» به جشنواره آتلانتا رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم