فیلم مستند «ناستی» (Nasty) درباره ایلیه ناستاسی یکی از بزرگان تاریخ تنیس جهان در بخش اکران ویژه هفتاد و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کن روی پرده رفت.
به گزارش سینماسینما، مستند «ناستی» به کارگردانی مشترک تودور گیورگیو، تودور د. پوپسکو و کریستین پاسکاریو، درباره «ایلیه ناستاسی»، روز گذشته پنجشنبه سوم خرداد (۲۳ می ۲۰۲۴) با حضور این اسطوره تنیس رومانی، منصور بهرامی تنیسور سرشناس ایرانی مقیم فرانسه، بوریس بکر تنیسور مطرح جهان، تیری فرمو مدیر هنری جشنواره بینالمللی فیلم کن، کارگردانان و دیگر عوامل این اثر سینمایی در بخش اکران ویژه هفتاد و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کن در سالن آنیس واردا در شهر بندری کن در جنوب فرانسه نمایش داده شد.
«ایلیه ناستاسی» یکی از بزرگترین اسطورههای تنیس جهان است
منصور بهرامی تنیسور سرشناس ایران در گفتوگوی اختصاصی با منصور جهانی خبرنگار مستقل و بینالمللی سینما گفت: «ایلیه ناستاسی» یکی از بزرگترین اسطورههای تنیس جهان است که بیش از ۵۰ سال افتخار آشنایی با او را دارم، اولین بار در سال ۱۹۶۸ به تهران آمد و با تیم ایران بازی کرد؛ من در آن زمان، برای او توپ جمع میکردم و واقعاً شیوه بازی او روی استایل من هم اثر گذاشت، برای اینکه از بازی او خیلی لذت میبردم و در تنیس، یکی از الگوهای من شد.
این تنیسباز حرفهای در ادامه سخنانش افزود: حدود ۲۰ سال با همدیگر بازیهای نمایشی تنیس انجام میدادیم و در سال، حدود ۱۵ تا ۲۰ بار با هم بازی میکردیم و شاید ۴۰۰، ۳۰۰ دفعه با همدیگر بازی کردیم. یک انسان خیلی بااحساس و واقعاً به همه توجه میکند و قلب خیلی بزرگی دارد و الان هم که او را در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کن دیدم، سنشان بالا رفته است ولی باز هم همان محبت همیشگی را به بنده دارد و من خیلی خوشحالم که یکی از دوستانش هستم.
وقتی که «ایلیه ناستاسی» از سالن «آنیس واردا» بیرون آمد، دو بار به «منصور بهرامی» گفت: براوو منصور؛
این تنیسباز مطرح ایرانی درباره این رابطه صمیمی با این اسطوره تنیس جهان اظهار کرد: در طول این ۱۰ سال اخیر، کمتر همدیگر را میبینیم، ولی ۴۰ سال رفاقت و دوستی خیلی حائز اهیمت است که به سادگی نمیتوان آن را از یاد برد. خاطرات خیلی خوب و زیادی با همدیگر داریم.
در ورزشگاه «رولان کاروس» پاریس بعد از سالها ناستاسی را دیدم
بهرامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: من وقتیکه از ایران به خارج از کشور سفر کردم، بیخانمان بودم و جایی را نداشتم که بخوابم، برای اینکه انقلاب شد؛ من نمیتوانستم تنیس بازی کنم و در ایران ماندم و بعد از چند سال که به خارج از کشور رفتم؛ چندین سال بود که او را ندیده بودم و در ورزشگاه «رولان کاروس» Roland Garros پاریس، از دور او را دیدم و وقتیکه نزدیک شد؛ بلند شدم و به او سلام کردم و به او گفتم که «ایلیه ناستاسی» من را به یاد میآوری؟ گفت: منصور، چند ساله که دلم برای تو تنگ شده بود و فکر میکردم که در حوادث انقلاب کشته شدهای یا بلایی سرت آمده، اگر کاری برابت میتوانم انجام دهم به من بگو، برای اینکه من میتوانم به تو کمک بکنم.
وی همچنین گفت: چون در آن زمان، «ایلیه ناستاسی» یکی از قهرمانان صاحب نام جهان بود. راستش آن شب، من جایی برای خواب و چیزی هم برای خوردن نداشتم؛ ولی همین که فقط به من گفت منصور اگر کاری از دست من ساخته است من در خدمتم، همین برای من کافی بود. به او گفتم: ناستاسی همه چیز عالیه، همه چیز خیلی خوبه، ممنونم از این محبتت، ولی خوبه باز هم همدیگر را میبینیم.
منصور بهرامی در پایان این گفتوگوی اختصاصی تأکید کرد: در حقیقت آن شب، جایی برای خواب نداشتم ولی نمیخواستم که به خانه «ایلیه ناستاسی» بروم و باید به شیوه دیگری گلیم خودم را از آب بیرون میکشیدم. اول فیلم مستند «ناستی» هم با صحبتهای من شروع میشود که به اینها اشاره میکنم. فیلم مستند خوبی درباره او ساختهاند. از دیدن این فیلم و ملاقات دوباره او خوشحالم.
هفتاد و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کن به عنوان معتبرترین رویداد سینمایی جهان، به ریاست خانم «آیریس کنوبلوخ» ، با مدیریت هنری «تیری فرمو» و با نمایش ۲۲ فیلم سینمایی در بخش رقابتی اصلی، ۱۸ فیلم سینمایی در بخش رقابتی «نوعی نگاه»، ۱۰ فیلم سینمایی در بخش غیررقابتی، ۱۴ فیلم در بخش «نمایش ویژه»، ۱۸ فیلم کوتاه در بخش رقابتی «سینه فونداسیون» ، ۱۱ فیلم کوتاه در بخش رقابتی فیلم کوتاه، ۷ فیلم سینمایی در بخش «اکران کن»، ۳۲ فیلم در بخش «اکران کلاسیک»، ۱۳ فیلم در بخش «سینما ساحل» از کارگردانان کشورهای مختلف جهان ۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد ۱۴۰۳ (۱۴ تا ۲۵ می ۲۰۲۵) در شهر ساحلی کن در کشور فرانسه برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- کریستن استوارت: تأثیر ترامپ بر صنعت فیلم وحشتناک است
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- همزمان با ۱۰۰ ساله شدن فیلم؛ نسخه ترمیم شده «جویندگان طلا» در کن نمایش داده میشود
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





