فیلم مستند «ناستی» (Nasty) درباره ایلیه ناستاسی یکی از بزرگان تاریخ تنیس جهان در بخش اکران ویژه هفتاد و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کن روی پرده رفت.
به گزارش سینماسینما، مستند «ناستی» به کارگردانی مشترک تودور گیورگیو، تودور د. پوپسکو و کریستین پاسکاریو، درباره «ایلیه ناستاسی»، روز گذشته پنجشنبه سوم خرداد (۲۳ می ۲۰۲۴) با حضور این اسطوره تنیس رومانی، منصور بهرامی تنیسور سرشناس ایرانی مقیم فرانسه، بوریس بکر تنیسور مطرح جهان، تیری فرمو مدیر هنری جشنواره بینالمللی فیلم کن، کارگردانان و دیگر عوامل این اثر سینمایی در بخش اکران ویژه هفتاد و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کن در سالن آنیس واردا در شهر بندری کن در جنوب فرانسه نمایش داده شد.
«ایلیه ناستاسی» یکی از بزرگترین اسطورههای تنیس جهان است
منصور بهرامی تنیسور سرشناس ایران در گفتوگوی اختصاصی با منصور جهانی خبرنگار مستقل و بینالمللی سینما گفت: «ایلیه ناستاسی» یکی از بزرگترین اسطورههای تنیس جهان است که بیش از ۵۰ سال افتخار آشنایی با او را دارم، اولین بار در سال ۱۹۶۸ به تهران آمد و با تیم ایران بازی کرد؛ من در آن زمان، برای او توپ جمع میکردم و واقعاً شیوه بازی او روی استایل من هم اثر گذاشت، برای اینکه از بازی او خیلی لذت میبردم و در تنیس، یکی از الگوهای من شد.
این تنیسباز حرفهای در ادامه سخنانش افزود: حدود ۲۰ سال با همدیگر بازیهای نمایشی تنیس انجام میدادیم و در سال، حدود ۱۵ تا ۲۰ بار با هم بازی میکردیم و شاید ۴۰۰، ۳۰۰ دفعه با همدیگر بازی کردیم. یک انسان خیلی بااحساس و واقعاً به همه توجه میکند و قلب خیلی بزرگی دارد و الان هم که او را در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کن دیدم، سنشان بالا رفته است ولی باز هم همان محبت همیشگی را به بنده دارد و من خیلی خوشحالم که یکی از دوستانش هستم.
وقتی که «ایلیه ناستاسی» از سالن «آنیس واردا» بیرون آمد، دو بار به «منصور بهرامی» گفت: براوو منصور؛
این تنیسباز مطرح ایرانی درباره این رابطه صمیمی با این اسطوره تنیس جهان اظهار کرد: در طول این ۱۰ سال اخیر، کمتر همدیگر را میبینیم، ولی ۴۰ سال رفاقت و دوستی خیلی حائز اهیمت است که به سادگی نمیتوان آن را از یاد برد. خاطرات خیلی خوب و زیادی با همدیگر داریم.
در ورزشگاه «رولان کاروس» پاریس بعد از سالها ناستاسی را دیدم
بهرامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: من وقتیکه از ایران به خارج از کشور سفر کردم، بیخانمان بودم و جایی را نداشتم که بخوابم، برای اینکه انقلاب شد؛ من نمیتوانستم تنیس بازی کنم و در ایران ماندم و بعد از چند سال که به خارج از کشور رفتم؛ چندین سال بود که او را ندیده بودم و در ورزشگاه «رولان کاروس» Roland Garros پاریس، از دور او را دیدم و وقتیکه نزدیک شد؛ بلند شدم و به او سلام کردم و به او گفتم که «ایلیه ناستاسی» من را به یاد میآوری؟ گفت: منصور، چند ساله که دلم برای تو تنگ شده بود و فکر میکردم که در حوادث انقلاب کشته شدهای یا بلایی سرت آمده، اگر کاری برابت میتوانم انجام دهم به من بگو، برای اینکه من میتوانم به تو کمک بکنم.
وی همچنین گفت: چون در آن زمان، «ایلیه ناستاسی» یکی از قهرمانان صاحب نام جهان بود. راستش آن شب، من جایی برای خواب و چیزی هم برای خوردن نداشتم؛ ولی همین که فقط به من گفت منصور اگر کاری از دست من ساخته است من در خدمتم، همین برای من کافی بود. به او گفتم: ناستاسی همه چیز عالیه، همه چیز خیلی خوبه، ممنونم از این محبتت، ولی خوبه باز هم همدیگر را میبینیم.
منصور بهرامی در پایان این گفتوگوی اختصاصی تأکید کرد: در حقیقت آن شب، جایی برای خواب نداشتم ولی نمیخواستم که به خانه «ایلیه ناستاسی» بروم و باید به شیوه دیگری گلیم خودم را از آب بیرون میکشیدم. اول فیلم مستند «ناستی» هم با صحبتهای من شروع میشود که به اینها اشاره میکنم. فیلم مستند خوبی درباره او ساختهاند. از دیدن این فیلم و ملاقات دوباره او خوشحالم.
هفتاد و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کن به عنوان معتبرترین رویداد سینمایی جهان، به ریاست خانم «آیریس کنوبلوخ» ، با مدیریت هنری «تیری فرمو» و با نمایش ۲۲ فیلم سینمایی در بخش رقابتی اصلی، ۱۸ فیلم سینمایی در بخش رقابتی «نوعی نگاه»، ۱۰ فیلم سینمایی در بخش غیررقابتی، ۱۴ فیلم در بخش «نمایش ویژه»، ۱۸ فیلم کوتاه در بخش رقابتی «سینه فونداسیون» ، ۱۱ فیلم کوتاه در بخش رقابتی فیلم کوتاه، ۷ فیلم سینمایی در بخش «اکران کن»، ۳۲ فیلم در بخش «اکران کلاسیک»، ۱۳ فیلم در بخش «سینما ساحل» از کارگردانان کشورهای مختلف جهان ۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد ۱۴۰۳ (۱۴ تا ۲۵ می ۲۰۲۵) در شهر ساحلی کن در کشور فرانسه برگزار میشود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- به ریاست فیلمساز اسپانیایی؛ هیات داوران هفته منتقدین بینالمللی کن معرفی شد
- کوین کاستنر با «افق» به جشنواره کن ۲۰۲۴ میرود
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
- فیلم افتتاحیه جشنواره کن معرفی شد/ آغاز با کمدی
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد