مجتبی میرتهماسب از قطعی شدن حضور چهار مستندساز در پروژه «سری فیلمهای مستند کارستان» خبر داد.
به گزارش سینماسینما، نخستین فاز این مجموعه در حالی به مرحلهی تولید رسیده که تا کنون حضور بهرام عظیمپور، محسن عبدالوهاب، مهدی گنجی و مهناز افضلی به عنوان کارگردان قطعی شده است. چهار فیلمسازی که ساخت فیلمهایی درباره علیاصغر حاجیبابا، غلامرضا رسولیان، سعیده قدس، هایده شیرزادی و کارآفرینان جوان حوزه آیتی را آغاز کردهاند.
«کارستان» پروژه تولید و پخش سری فیلمهای مستند سینمایی درباره کارآفرینهای ایرانی است که با سرپرستی رخشان بنیاعتماد و مجتبی میرتهماسب و مشارکت «بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان» با همکاری مستندسازان شاخص در قالب ۲۶ فیلم مستقل از زندگی کارآفرینان موفق ایرانی تهیه میشود.
هدف این پروژه روایت تلاش کسانی است که در رویارویی با چالشهای بسیار، توانستهاند معنای کار را حرمت بخشند و ثبت و انتقال دانش و تجربههایشان میتواند الگوهای با ارزشی برای کل جامعه بهخصوص جوانان باشد. زمینههای تولید این مجموعه که بودجهی آن از طریق جذب حمایتهای بخش خصوصی در حال تأمین است در سه فاز تعریف شده که در نخستین فاز، آنچنانکه میرتهماسب میگوید با تأمین بودجه و انتخاب کارآفرینان و کارگردانان آن به نیمه راه خود رسیدهاست: «حدود دو سال پیش که طرح ساخت سری فیلمهای مستند کارستان در کنار خانم بنیاعتماد و بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان مطرح شد، پیشبینی تولید همزمان یک مجموعه ۲۶ قسمتی داشتیم. فکر اولیه این بود که با توجه به اهمیت موضوعات و شخصیتها، سریعتر بتوانیم به مرحلهی تولید برسیم. اما در ادامه و با توجه به مشکلات جذب بودجه تصمیم گرفتیم پروژه را فازبندی کنیم. شهریورماه امسال با تامین بودجه ۵ فیلم، تولید فاز اول را آغاز کردیم و تلاش این است که این پنج فیلم تا تابستان ۹۵ آماده نمایش شوند.»
نخستین فیلم کارستان، در مورد «علی اصغر حاجیبابا» از کارآفرینان شناخته شدهای است که لقب «پدر صنعت ایران» را دارد و توسط بهرام عظیمپور کارگردانی شده و آن چنان که سرپرست گروه کارگردانی میگوید در حال حاضر در مرحله تدوین است: « فیلمبرداری فیلم آقای حاجیبابا تمام شده و در مرحله پایانی تدوین است. امیدواریم تا سه هفته دیگر تدوین تمام شده و مراحل فنی نهایی را آغاز کنیم. این فیلم تا پایان امسال آماده نمایش خواهد شد.»
فیلم دوم درباره «غلامرضا رسولیان» و مجموعه فولاد طبرستان است که از تأثیرگذاران صنعت کشور هستند. برای ساخت این فیلم از مرحوم محمدرضا مقدسیان دعوت به همکاری شده بود و آنچنان که میرتهماسب میگوید پژوهش میدانی آن از سال گذشته آغاز شده بود: «زندهیاد مقدسیان به شیوه خودش با دقت و حوصله تحقیقات وسیع کار را آغاز کرد و سفرهای پژوهشی و قرارهای منظم هفتگی با مدیران طبرستان داشت.»
با شدت یافتن بیماری مقدسیان، مدتی پروژه متوقف ماند و پس از فوت او ادامهی ساخت فیلم به محسن عبدالوهاب پیشنهاد شد و او نیز پذیرفت که کار مرحوم مقدسیان را به سرانجام برساند. در حال حاضر با پایان یافتن بخش پژوهش، عبدالوهاب در حال تکمیل فیلمنامه است و تا دو هفته دیگر فیلمبرداری آغاز خواهد شد.
میرتهماسب همچنین از ساخت فیلم سوم درباره «سعیده قدس و موسسه خیریه محک» گفت که از ابتدا قرار بود آنرا محسن عبدالوهاب کارگردانی کند و در حال حاضر در مرحله پژوهش میدانی است: «علیرغم شناخت قبلی از خانم قدس و فعالیتهای ایشان به عنوان موسس محک، بخش پژوهش فیلم و نوشتن فیلمنامه در حال انجام است. فکر میکنم تا اوایل اسفندماه نوشتن فیلمنامه تمام شود که بلافاصله فیلمبرداری و تدوین همزمان را آغاز خواهیم کرد.»
فیلم چهارم که به موضوع «کارآفرینان جوان در حوزه آیتی» میپردازد توسط مهدی گنجی ساخته میشود. میرتهماسب در مورد وضعیت این فیلم هم توضیح میدهد: «این فیلم نیز در مرحله پژوهش تکمیلی و نوشتن فیلمنامه است؛ گرچه به دلیل شرایط ویژهی انتخاب شده برای این فیلم، بخشهایی از فیلمبرداری باید در طول همین زمان انجام شود. مهدی گنجی زمان فیلمبرداری اصلی را نیمهی دوم بهمن تا آخر اسفندماه اعلام کرده است.»
او همچنین در مورد وضعیت فیلم پنجم کارستان که درباره زندگی و کار «هایده شیرزادی»از کارآفرینان حوزه بازیافت و از فعالان محیطزیست در کرمانشاه است، چنین گفت: «به دلیل سفر چند هفتهای خانم شیرزادی، مسیر پژوهش میدانی و نوشتن فیلمنامه را با حضور خودشان از اواخر دیماه آغاز خواهیم کرد و خانم مهناز افضلی این فیلم را خواهند ساخت.»
«کارستان» پروژه تولید و پخش سری فیلمهای مستند سینمایی درباره کارآفرینهای ایرانی است که با سرپرستی رخشان بنیاعتماد و مجتبی میرتهماسب و مشارکت «بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان» با همکاری مستندسازان شاخص در قالب ۲۶ فیلم مستقل از زندگی کارآفرینان موفق ایرانی تهیه میشود.
هدف این پروژه روایت تلاش کسانی است که در رویارویی با چالشهای بسیار، توانستهاند معنای کار را حرمت بخشند و ثبت و انتقال دانش و تجربههایشان میتواند الگوهای با ارزشی برای کل جامعه بهخصوص جوانان باشد. زمینههای تولید این مجموعه که بودجهی آن از طریق جذب حمایتهای بخش خصوصی در حال تأمین است در سه فاز تعریف شده که در نخستین فاز، آنچنانکه میرتهماسب میگوید با تأمین بودجه و انتخاب کارآفرینان و کارگردانان آن به نیمه راه خود رسیدهاست: «حدود دو سال پیش که طرح ساخت سری فیلمهای مستند کارستان در کنار خانم بنیاعتماد و بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان مطرح شد، پیشبینی تولید همزمان یک مجموعه ۲۶ قسمتی داشتیم. فکر اولیه این بود که با توجه به اهمیت موضوعات و شخصیتها، سریعتر بتوانیم به مرحلهی تولید برسیم. اما در ادامه و با توجه به مشکلات جذب بودجه تصمیم گرفتیم پروژه را فازبندی کنیم. شهریورماه امسال با تامین بودجه ۵ فیلم، تولید فاز اول را آغاز کردیم و تلاش این است که این پنج فیلم تا تابستان ۹۵ آماده نمایش شوند.»
نخستین فیلم کارستان، در مورد «علی اصغر حاجیبابا» از کارآفرینان شناخته شدهای است که لقب «پدر صنعت ایران» را دارد و توسط بهرام عظیمپور کارگردانی شده و آن چنان که سرپرست گروه کارگردانی میگوید در حال حاضر در مرحله تدوین است: « فیلمبرداری فیلم آقای حاجیبابا تمام شده و در مرحله پایانی تدوین است. امیدواریم تا سه هفته دیگر تدوین تمام شده و مراحل فنی نهایی را آغاز کنیم. این فیلم تا پایان امسال آماده نمایش خواهد شد.»
فیلم دوم درباره «غلامرضا رسولیان» و مجموعه فولاد طبرستان است که از تأثیرگذاران صنعت کشور هستند. برای ساخت این فیلم از مرحوم محمدرضا مقدسیان دعوت به همکاری شده بود و آنچنان که میرتهماسب میگوید پژوهش میدانی آن از سال گذشته آغاز شده بود: «زندهیاد مقدسیان به شیوه خودش با دقت و حوصله تحقیقات وسیع کار را آغاز کرد و سفرهای پژوهشی و قرارهای منظم هفتگی با مدیران طبرستان داشت.»
با شدت یافتن بیماری مقدسیان، مدتی پروژه متوقف ماند و پس از فوت او ادامهی ساخت فیلم به محسن عبدالوهاب پیشنهاد شد و او نیز پذیرفت که کار مرحوم مقدسیان را به سرانجام برساند. در حال حاضر با پایان یافتن بخش پژوهش، عبدالوهاب در حال تکمیل فیلمنامه است و تا دو هفته دیگر فیلمبرداری آغاز خواهد شد.
میرتهماسب همچنین از ساخت فیلم سوم درباره «سعیده قدس و موسسه خیریه محک» گفت که از ابتدا قرار بود آنرا محسن عبدالوهاب کارگردانی کند و در حال حاضر در مرحله پژوهش میدانی است: «علیرغم شناخت قبلی از خانم قدس و فعالیتهای ایشان به عنوان موسس محک، بخش پژوهش فیلم و نوشتن فیلمنامه در حال انجام است. فکر میکنم تا اوایل اسفندماه نوشتن فیلمنامه تمام شود که بلافاصله فیلمبرداری و تدوین همزمان را آغاز خواهیم کرد.»
فیلم چهارم که به موضوع «کارآفرینان جوان در حوزه آیتی» میپردازد توسط مهدی گنجی ساخته میشود. میرتهماسب در مورد وضعیت این فیلم هم توضیح میدهد: «این فیلم نیز در مرحله پژوهش تکمیلی و نوشتن فیلمنامه است؛ گرچه به دلیل شرایط ویژهی انتخاب شده برای این فیلم، بخشهایی از فیلمبرداری باید در طول همین زمان انجام شود. مهدی گنجی زمان فیلمبرداری اصلی را نیمهی دوم بهمن تا آخر اسفندماه اعلام کرده است.»
او همچنین در مورد وضعیت فیلم پنجم کارستان که درباره زندگی و کار «هایده شیرزادی»از کارآفرینان حوزه بازیافت و از فعالان محیطزیست در کرمانشاه است، چنین گفت: «به دلیل سفر چند هفتهای خانم شیرزادی، مسیر پژوهش میدانی و نوشتن فیلمنامه را با حضور خودشان از اواخر دیماه آغاز خواهیم کرد و خانم مهناز افضلی این فیلم را خواهند ساخت.»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به دو مستند؛ از ماجرای صداهای پررنج تا خاطرهبازی با سینما
- جریان نوی مستندهای کره جنوبی؛ فراتر از ملتها، فراتر از سیاست
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- در سومین دوره فستیوال انجام میشود؛ نمایش فیلمهای ایرانی در جشنواره زنان شرقی
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- آثار کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنیاعتماد و… در ایتالیا اکران میشوند
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





