یک مدرس ارتباطات با اعتقاد بر اینکه این روزها تلویزیون در معرض یک هشدار جدی قرار دارد، مطرح کرد: در حال حاضر شبکههای اصلی تلویزیون در محاق قرار گرفتهاند و با همهی تلاشها، شبکه نسیم به عنوان پربینندهترین شبکه تلویزیون محسوب میشود؛ شبکهای که در کانالهای تلویزیون فرعی محسوب میشود.
به گزارش سینماسینما، سیدرضا خوشرو – مدرس ارتباطات – در ادامهی مطلب بالا تصریح کرد: در ایام نوروز شبکههای اصلی یک، دو و سه محو شده بودند و این برای صداوسیما هشدار بزرگی است که شبکه اصلیتان در محاق قرار گرفته است و شبکههای فرعیتر مخاطبان بیشتری دارند؛ در حالی که هزینههای عمده صداوسیما در شبکههای اصلی صرف میشود اما ذائقههای مخاطب به سمت دیگری است و شبکههای فرعی به عنوان شبکههای پرمخاطب محسوب میشوند.
او در پاسخ به اینکه تلویزیون در ایام نوروز با وجود تعطیلی مطبوعات و کمرنگ شدن فعالیت دیگر رسانههای کشور، چه اندازه توانست رسالت خود را در بحث اطلاعرسانی و سرگرمی ایفا کند؟ به بحث نیازهای اطلاعرسانی و خبری مخاطبان و نیازهای سرگرمی – تفریحی که در ایام نوروز جدیتر میشوند، پرداخت.
این مدرس ارتباطات در بخشی از گفتوگوی خود دربارهی کارکرد تفریحی و سرگرمی تلویزیون در ایام نوروز و اغنای مخاطبان بیان کرد: آنچه درستتر است کارکرد تفریحی سرگرمی است اما باید در فهوای این خندیدن، مختصری هم به سطح سواد رسانهای و سواد فرهنگی مخاطب اضافه شود که قطعا خیلی بهتر خواهد بود.
او در این گفتوگو با اشاره به کمرنگ شدن ذائقه مخاطب به خبر و لزوم دوری رسانهها از بمباران خبری در ایام نوروز، توضیح داد: معمولا در تعطیلات مناسبتی به ویژه نوروز که معنا و مفهوم تفریح، شادی و رفع خستگی مردم در میان است، مخاطب دلشان نمیخواهد در معرض بمباران خبری که در طول سال به او وارد میشود، قرار بگیرد. مخاطب در این ایام دیگر نمیخواهد استرس مسائل و رویدادهای سیاسی و همچنین حوادث و … که در طول سال تجربه میکند را ببیند؛ به ویژه مخاطب ایرانی که به واسطه روحیهی سیاسی که دارد، بیش از سایر مردم دنیا به این اخبار توجه میکند و مدام در حال استرس بابت رویدادهای سیاست داخلی و خارجی است؛ بنابراین در طول سال مخاطبان درگیر هستند و در ایام نوروز است که به یک رفع خستگی نیاز دارند تا کمتر در معرض بمباران خبری اطلاعاتی قرار بگیرند.
این مدرس ارتباطات دربارهی نیاز مخاطب در ایام نوروز و کارکردهای رسانهای توضیح داد: مخاطب عمدتا ذهنش به طور اتوماتیک پیامهایی را دروازهبانی میکند که او را از دنیای پر افت و خیز و پرحادثه بیرونی دور کند. مخاطب یک نوع مخدر ذهنی از رسانهها توقع دارد و از این طریق سرگرمی، تفریح، دیدن فیلم و سریال و برنامههای ترکیبی را ترجیح میدهد. از سویی دیگر آنچه که در ایام نوروز اتفاق میافتد، ایجاد شبکههای ارتباطی گستردهتر، فعالتر و موثرتر نسبت به دیگر ایام سال است که به واسطهی یک رسم و سنت ایرانی، دید و بازدید شکل میگیرد. در این شکل، ارتباطات انسانی جای ارتباطات مجازی و ارتباطات غیرمستقیم و رسانهای را میگیرد و یک رویداد ارتباطاتی جدی شکل میگیرد و این اقدام منجر به این میشود که مخاطب خبر را منتقل کند. حتی اگر اتفاقات مهمی هم رخ داده باشد، در ارتباطات رودررو اجتماعی این اخبار رد و بدل میشود و در این دید و بازدید مرور، تحلیل و تفسیر میشود و مخاطب دیگر نیازی نمیبیند که به یک رسانه خبری مراجعه کند و تحلیل اخبار آنها را بشنود.
خوشرو همچنین کارکرد سرگرمی – تفریحی تلویزیون در ایام نوروز را مهمتر از کارکرد رسانهایاش عنوان کرد و گفت: بسیاری از صاحبنظران معتقدند مطبوعات و رسانهها در ایام عید باید فعال باشند و فعالیتهای خودشان را داشته باشند، چرا که به هر حال رویدادها و ارزشهای خبری پابرجا هستند. اما فکر میکنم تعطیلی رسانهها در ایام تعطیلات جدا از اینکه یک تعطیلی است که عوامل رسانه خستگی خود را برطرف کنند، از سوی مخاطب هم پذیرفته شده است؛ چراکه نیاز خود را از طریق ارتباط واقعی برطرف میکند. تلویزیون هم ناگزیر است و اقتضا میکند خودش را با این نیاز مخاطب تطبیق دهد. مخاطبان در ایام عید از تلویزیون، سریال، کارهای طنز، برنامههای ترکیبی، موسیقی و برنامههای شاد مفرح میخواهند تا خبر و تلویزیون هم همین کار را میکند. حتی در اندازهای که اعلام شد در ایام عید برنامه گفتوگوی ویژه خبری را تعطیل خواهند کرد و در صورت نیاز آن را پخش خواهند کرد؛ بنابراین تلویزیون در ایام نوروز کاری میکند که مخاطب خاص و نیاز مخاطب است در عین حال اگر اتفاق مهمی رسانهای بیفتد به اندازه کافی اطلاعرسانی خبری میکند.
خوشرو همچنین تأکید کرد: تلویزیون به جای اینکه جریان موسیقی را در همه برنامهها دنبال کند که مخاطب ماهوارهبین را جذب کند، با پخش سریالهای جذابتر در جذب مخاطبان میتواند موفقتر عمل کند.
او سپس یادآور شد: تلویزیون گزینهای را برای کپی انتخاب کرده است که نمیتواند در آن مانور لازم را بدهد، ولی برنامههایی همچون «خندوانه» ایده خود تلویزیون بوده که بعد از اتاق فکرها شکل گرفته و جا افتاده و به بلوغی رسیده که مخاطبان را هم منتظر خود نگه داشته است؛ بنابراین تلویزیون اگر «خندوانه» را به سمت متعالیتر میبرد موفقتر بود و اگر «خندوانه» خودش را ادامه میداد مخاطبان بیشتری را جذب میکرد.
این مدرس ارتباطات یادآور شد: گزینههایی که تلویزیون در ایام نوروز برای کپیبرداری انتخاب کرد، گزینههای بدی بودند؛ موسیقی گزینه مناسبی برای کپی کردن نیست. تلویزیون میتوانست از برنامههایی الگوبرداری کند که امکان مانور در آن را داشته باشد نه اینکه با پخش برنامههای موسیقی محور به جایی نرسد و حتی مخاطبان متدین خودش را از دست بدهد؛ به عنوان مثال ما در «خندوانه» پیش از این مخاطبان متدینی داشتیم که آن برنامه را دنبال میکردند، اما در سری جدید این اتفاق نیفتاده است؛ یعنی علاوه بر اینکه مخاطب ماهوارهای را جذب نکرده است مخاطبان متدین را هم از دست داده است.
خوشرو همچنین با تاکید بر اینکه تلویزیون در عرصه سریالسازی میتواند در جذب مخاطب موفق باشد، یادآور شد: تلویزیون با ساخت سریالهایی با تعداد قسمتهای بالا همچون شبکههای جم، شبکههای ترکیهای که این کار را میکنند و معمولا هم مخاطب دارند، میتواند موفقتر عمل کند. تلویزیون نقطه قوتاش این است که عوامل خوب، بازیگران خوب، هنرمندان خوب و داستانهای جذاب و خوب دارد و همچنین محدودیتهای سریالسازی کم دارد. تلویزیون با ساخت مجموعه «کیمیا» با همه ایرادهای وحشتناکی که بر آن وارد بود، کار خود را کرد و توانست مخاطب را با خود همراه کند. در نتیجه آن چیزی که تلویزیون میتواند در رقابت با رسانههای رقیب داشته باشد در حوزه سریالسازی است که میتواند خود را ارتقاء دهد.
سیدرضا خوشرو در پایان با اشاره به ساخت سریالهایی همچون «معمای شاه» که برای تلویزیون ضعف محسوب میشوند، یادآور شد: تلویزیون با پول سریالی همچون «معمای شاه» و حذف آن میتوانست در طول سال ۱۰ سریال همچون سریال «شهرزاد» داشته باشد. بنابراین همه این مسائل بحث استراتژیک دارد. تلویزیون به جای دنبال کردن ۱۰ برنامه موسیقایی که هیچ کدام از آن ها به درد نمیخورند میتوانست سریالهای درست و حسابیتری را طراحی کند. اتفاقا سازمان صداوسیما در حال حاضر در موضع بازتری هم قرار دارد. به نوعی که خیلی از مجریانی که فعالیتشان محدود شده بود و ممنوعالتصویر بودند در حال حاضر به تلویزیون بازگشتهاند. در نتیجه فضای تلویزیون فضای بازی است ولی آن استفاده بهینهای که باید صورت بگیرد صورت نگرفته است و فکردارتر نبوده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به مناسبت سپندارمذگان روز عشاق ایرانى، خطاب به سه شخصیت سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگى
- سرپرست دفتر نمایش خانگی: لیست سیاه در انتظار تهیهکنندگان متخلف در نمایش خانگی است
- قاضی دادگاه بانک سرمایه: پولشویی در سریال «شهرزاد» در آینده مشخص خواهد شد
- میزان دستمزد ستارههای «شهرزاد» چقدر بود؟
- از شریعتی تا شهرزاد/یادداشتی از سید رضا صائمی
- بررسی تکنیکهای به کار رفته در سریال شهرزاد/طنز بی قانون
- حسن فتحی از ساخت «بامداد خمار» انصراف داد
- توضیحات حسن فتحی درباره «شهرزاد»/ فصل چهارم ساخته خواهد شد؟
- فیلم/ شهاب حسینی و ترانه علیدوستی در آخرین کلیپ عاشقانه «شهرزاد»
- قسمت آخر «شهرزاد» هفته آینده پخش می شود
- این آهنگ جامجهانی بود یا تیتراژ معمای شاه۲/روایت روزنامه شهروند از استقبال منفی از آهنگ سالار عقیلی
- انتقاد رامین ناصرنصیر از شوخیهای خجالتآور روی صحنه تئاتر
- صدور پروانه ساخت و نمایش برای ۱۲ اثر در شبکه نمایش خانگی
- عکسی از گریم اصلی ترانه علیدوستی در سریال «شهرزاد»
- جزییات ماجرای اختلاف محسن چاوشی و سینا سرلک در «دورهمی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود