سازمان سینمایی به تازگی روند اطلاع رسانی رسمی خود را به تلگرام منتقل کرده آنهم در شرایطی که تلگرام با امکان ویرایش و حذف اطلاعات مرجعی قابل استناد برای رسانه ها محسوب نمی شود.
به گزارش سینماسینما، در حالی که لزوم اطلاع رسانی دقیق و شفاف و رسمی اصلی است که به نظر می رسد دیگر نباید آن را به سازمان ها و نهادهای مسئول یادآوری کرد ولی از آنجا که هنوز جایی مانند سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وضعیت درستی در زمینه اطلاع رسانی اخبار و اطلاعاتش ندارد و به تازگی نیز بدعتی در این زمینه بنا نهاده است جا دارد بار دیگر این موضوع را به مقامات ارشد سازمان سینمایی اشاره کنیم که هر مسئولیتی متناظر با لزوم پاسخگویی و اطلاع رسانی دقیق است و شیوه اطلاع رسانی را هم اصول و قواعد کلی مشخص می کند نه تصمیم های سلیقه ای و مقطعی.
اگر بپذیریم که سازمان سینمایی یکی از زیرمجموعه های رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است پس انتظار داریم اطلاعات رسمی این سازمان هم به طور کاملا رسمی و البته دقیق و از کانال های رسمی و بدون گزینش در اختیار رسانه ها قرار گیرد. حال آنچه باعث نگارش این سطور شد این بود که در مواجهه با اخبار رسمی از جمله واکنش سازمان سینمایی به استعفای دبیر دو شورای پروانه نمایش و ساخت و همچنین بیانیه سازمان خطاب به تهیه کنندگان مبنی بر لزوم ارائه نسخه «دی سی پی» آثارشان، ایمیل رسمی سازمان سینمایی به دست رسانه ها نرسید.
این روند در روزهای بعدی نیز ادامه پیدا کرد و باز هم خبرهای رسمی مبنی بر صدور پروانه ساخت فیلمنامه های جدید و صدور مجوز عرضه چند اثر در شبکه نمایش خانگی از طریق ایمیل به دست رسانه ها نرسید. در پیگیری ها مشخص شد که مدیران در سازمان سینمایی تصمیم گرفته اند خبرها را انتخاب کرده و فقط برخی از آنها را به طور رسمی ایمیل کنند و مابقی خبرها را باید با عضویت در کانالی با عنوان «اخبار رسمی سینما» در تلگرام به دست آوریم. یعنی مدیران سازمان سینمایی تصمیم گرفته اند یک کانال رسانه ای را به عنوان مرجع رسمی اطلاع رسانی خود قرار دهند.
در پیگیری های مجدد این پاسخ شنیده شد که خبرها روی سایت سازمان سینمایی هم گذاشته می شود و حال این سوال پابرجاست که خبرنگاران سینمایی رسانه ها اگر نخواهند عضو کانال های تلگرامی مربوط به سازمان سینمایی باشند و لازم هم ندانند که هر لحظه در انتظارِ رسیدن یک خبرِ احتمالی سایت سازمان سینمایی را چک کنند، چگونه باید اخبار رسمی این سازمان را داشته باشند؟
قطع ناگهانی روند ارسال خبرهای رسمی سازمان سینمایی از طریق ایمیل آنهم در حالی که هنوز رسمی ترین و مستندترین شکل دریافت خبرهای رسمی ارسال ایمیل یا فکس است، از کجا نشات می گیرد؟ آیا می توان به یک کانال تلگرامی که امکان ویرایش اطلاعات در آن موجود است و یا حتی می توان به راحتی یک خبر را حذف کرد و یا حتی همه سوابق یک کانال قابل حذف است شیوه مورد استناد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاع رسانی اطلاعات حوزه مهمی چون سینما است؟
این اتفاق در حالی می افتد که دیگر زیرمجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله معاونت هنری و همه زیرمجموعه هایش و حتی مراکز زیرمجموعه سازمان سینمایی طبق روال همیشگی خبرهای رسمی را به شیوه مرسوم و رسمی که سندیت نیز دارد ارسال می کنند.
تاکید بر مساله سندیت از این لحاظ است که امکان ویرایش اطلاعات در کانال های تلگرامی وجود دارد و همچنین سایت یک سازمان نیز امکان ویرایش اطلاعات را برای صاحب سایت فراهم می آورد که با این شیوه دیگر هیچ پیشینه ای از نسخه های اولیه خبرها در دسترس نخواهد بود، ولی ارسال خبرها از طریق ایمیل این امکان را به رسانه ها می داد تا نسخه غیرقابل تغییری از یک خبر را داشته باشند تا در صورت لزوم بتوانند در آینده به آن رجوع کرده و برای یادداشت ها و گزارش های خود از آن استفاده کنند که با شیوه جدید دیگر هیچ اعتمادی به خبرهای رسمی سازمان سینمایی نیست.
انتظار می رود محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی تجدیدنظری در این اتفاق رخ داده در مجموعه تحت مدیریتش داشته باشد و بار دیگر همه خبرهای رسمی سازمان مربوطه از کانال رسمی در اختیار رسانه ها قرار گیرد و مسئولان سازمان اجازه دهند تشخیص اهمیت یک خبر با رسانه ها باشد و نه اینکه موضع خودشان نسبت به یک اتفاق، اهمیت آن را مشخص کند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم محمد خزاعی؛ تهیهکننده سینما و داور عصر جدید، مدیرعامل موزه سینما شد
- با حکم وزیر ارشاد، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی شد
- رییس سازمان سینمایی می تواند با پیشنهاد صنوف سینمایی انتخاب شود
- مجید مجیدی رئیس گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر شد
- مرتضی شایسته: آییننامه شورای صنفی اکران برای سال ۱۴۰۰ تصویب شد
- سفیر چین با رئیس سازمان سینمایی دیدار کرد
- پیشنویس آئیننامه جشنوارههای پنجگانه سینما، فروردین ۹۸ منتشر میشود
- محمدمهدی حیدریان رییس گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر شد
- دوکلمه صریح با رئیس سازمان سینمایی
- آرزوی ۲۰ ساله سینما محقق شد/ بهرهبرداری از فاز اول فیلمخانه ایران
- سیدجواد هاشمی هم به صف معترضان وضعیت اکران پیوست
- تغییر رییس سازمان سینمایی و چند نکته مهم
- توقع توهینآمیز حیدریان
- پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی در پی درگذشت عزتالله انتظامی
- گزارش سینماسینما/ بررسی گزینههای احتمالی جایگزینی حیدریان/ جا برای مدیران جوان باز میشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- معرفی یک کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟