محمد ذوقی مدیر روابط عمومی سازمان هنری رسانهای اوج شب گذشته در گفتگو با برنامه پشت صحنه رادیو تهران گفت: مسیر اکران اینترنتی هندسه توزیع سینمای ما را میتواند به نفع مردم و فیلمساز تغییر دهد و سینما دار هم می تواند از این ماجرا سود کند.
به گزارش سینماسینما، شب گذشته محمد ذوقی مدیر روابط عمومی سازمان هنری رسانهای اوج مهمان تلفنی برنامه پشت صحنه رادیو تهران بود و درباره اکران اینترنتی فیلم سینمایی خروج در گفتگو با مصطفی امامی گفت: با شرایطی که پیش آمد اواخر اسفند ماه بود که سینماها با ۲-۳ هفته تعطیلی مواجه شدند. بعد از آن به این فکر افتادیم که باید چه کنیم و وظیفه و رسالت سازمان اوج و هنرمند در ایامی که دنیا دچار کرونا است و ظاهراً چند ماه ادامه پیدا میکند، چیست. با گفتگو، مشورتهای مختلف و برخی مصداقها و نمونهها حتی در کشورهای دیگر، به این نتیجه رسیدیم که نقشه راه اکران اینترنتی قبل از اکران سینماها می تواند روشی باشد که برکات مختلفی دارد. یکی از آن، این است که در ایام کرونا سرگرمی و آسایش را برای مردم فراهم میکند که میتوانند راحتتر این دوران را در منزل سپری کنند.
ذوقی درباره منطق اقتصادی در تصمیم نمایش اینترنتی فیلم اظهار کرد: برای این فیلم حدود ۹ میلیارد تومان هزینه شده است. اگر کرونا اتفاق نیفتاده بود و این فیلم روی پرده سینما اکران میشد، اگر میتوانست ۱۰ تا ۱۲ میلیارد فروش کند فروش خوبی داشت. از مبلغ ۱۲ میلیارد درآمد حاصل از فروش، نصف آن به سینمادار و حدود ۱۰ درصد از آن به پخشکننده میرسد. در نهایت حدود یک سوم به تولیدکننده خواهد رسید. در واقع اگر یک فیلم ۱۲ میلیارد تومان فروش کند، مبلغی حدود ۴ میلیارد تومان به تولیدکننده میرسد.
وی ادامه داد: طبیعتاً وقتی ما دچار شیوع بیماری کرونا شدهایم، این رقم کمتر میشود. وقتی ما ۳-۴ ماه سال را نداریم، فیلمها ایام اکرانشان فشردهتر میشود. یعنی در شرایط بدون کرونا اگر ما ۷ هفته میتوانستیم روی پرده سینما باشیم، در شرایط کرونایی ۵یا۶ هفته روی پرده سینما هستیم. از طرف دیگر در شرایط اکران اینترنتی درصد یک سوم برعکس است و حداقل ۷۰ درصد فروش در VOD ها به فیلمساز میرسد. یعنی اگر ۵۰۰ هزار نفر این فیلم را از این طریق و با هزینه ۱۲ هزار تومانی ببینند، بیش از ۴ میلیارد تومان نصیب ما میشود. به نظر ما این عدد قابل وصول است و فیلم قرار است دو ماه روی پلتفرمهای VOD باشد. ما همه اتفاقات احتمالی را پیشبینی کردیم و به یک منطق اقتصادی رسیدیم.
مدیر روابط عمومی سازمان اوج مطرح کرد: یک مسئولیت اجتماعی در این ایام کرونایی احساس کردیم،خواستیم آن را انجام دهیم و یک اتفاق جدید را در کشور خلق کردیم که در دنیا رایج است. مسیر اکران اینترنتی هندسه توزیع سینمای ما را میتواند به نفع مردم و فیلمساز تغییر دهد و سینما دار هم می تواند از این ماجرا سود کند. فرهنگ احترام و رعایت قانون و اخلاق و خرید بلیط برای تماشای قانونی یک فیلم در کشور ما در حال رشد است. نمیگویم مشکلی نداریم. اگر این فرهنگ در حال رشد نبود VODها در این چند سال اخیر این قدر و توسعه پیدا نمی کردند. شما با یک معضل و مشکل مواجهید اما در طرف دیگر با جمعیتی از مخاطب روبهرو هستید که حاضرند رفتار قانونی و اخلاقی داشته باشند. در حال حاضر روی دو پلتفرم VOD این کار را انجام میدهیم که این آمار و ارقام به تحلیل ما کمک میکند. این اتفاق برای اولین بار میافتد. طبیعی است که وقتی شما کاری را شروع میکنید، تازه بعضی از خلاها خودش را نشان میدهد و ممکن است چالشهایی در کار باشد.
وی افزود: به هر حال در ۲-۳ سال آینده این اتفاق (اکران اینترنتی) در کشور ما میافتاد. به نظر میرسید که میتوانیم به موفقیت اقتصادی برسیم. میدانستیم که مسئله دانلود هم اتفاق میافتد اما به این معنی نیست که در مقابل آن کاری نمیکنیم. طبیعتاً رایزنیهایی کردهایم و این کار غیرقانونی حساب میشود. اگر این اتفاق نتیجه نگیرد مردم ضرر میکنند. به این نکته توجه کنند که این روند، اتفاقی است که از نظر اقتصادی و فرهنگی به نفع ما است. الان با مبلغ ۱۲ هزار تومان این فیلم را میتوان در منزل دید اما در نمایش سینماها مبلغ بیشتری است.
ذوقی در بخش دیگری از این گفتگوی رادیویی درباره پخش انحصاری این فیلم در دو VOD عنوان کرد: پخش انحصاری نبود. ما قبل از تمام اتفاقات کرونا، پخش دیجیتالمان را قرارداد بسته بودیم. بسیاری از فیلمهای سینمایی که در جشنواره فیلم فجر شرکت میکنند یا در همان ایام جشنواره و یا خیلی سریع بعد از آن، قرارداد پخش سینمایی و پخش دیجیتالشان منعقد میشود. این قرارداد برای ما قبل از ایام کرونا منعقد شده بود. ما هر کاری میخواستیم انجام بدهیم به لحاظ قانونی و اخلاقی از طریق فیلیمو باید انجام میشد. این مسئله با این که اتفاق جدیدی است اما در ردیف پخش دیجیتال تعریف میشود.
وی ادامه داد: طبیعی است که وقتی شما میخواهید با VOD ها مذاکره کنید، این گفتگو باید یک منطقی داشته باشد. یعنی هر کدام مخاطب خاص خودش را دارد و پیشنهاد اقتصادی خودش را مطرح میکند. اگر به شما پیشنهاد یک رقم کم با یک مخاطب کم بدهند، میپذیرید؟ مشکل ما درباره این که VOD های دیگر نتوانستند تعامل کنند این بود. ما از فرایندی که یک سال تجربهاش کردیم، صحبت نمیکنیم. این مسیر تازه شروع شده است. نکته اول این است که قراردادمان پیش از این منعقد شده بود و دوم اینکه در مذاکرات و تفاهمات به جمعبندی طرفینی نرسیدیم.
مدیر روابط عمومی سازمان اوج خاطرنشان کرد: این اتفاق شجاعانه و ریسکی است که آقای حاتمیکیا کرده است. ابراهیم حاتمیکیا یکی از سه کارگردان برجسته پس از انقلاب است که بدنه اجتماعی جدی دارد. کارگردانهای به این شکل در دنیا و در ایران مخاطب حداقلی خودشان را دارند. خیلی راحت میتوان محاسبه کرد که مخاطب وفاداری هست که به سینما میآید. اگر فیلم روی پرده سینما میآمد فروش به نسبت خوبی داشت. نمیگویم عالی اما فروش بدی نداشت. توصیه ما این است که مردم حتماً به صورت قانونی این فیلم را از دو پلتفرم VOD ببینند چون ادامه این مسیر به نفع مردم است.
«پشت صحنه» برنامه ای است که یک هفته درمیان به صورت زنده به تهیه کنندگی امیرحسین ثقفی، با اجرای مصطفی امامی و مجید یحیایی روی آنتن رادیو تهران میرود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- «تمساح خونی» و «آبی روشن» آنلاین اکران میشوند
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- «جوجه تیغی» آنلاین اکران میشود
- ۴۰ هزار نفر مخاطب اکران آنلاین نوروزی مستندها/ «دبستان پارسی» اول شد
- آغاز اکران آنلاین «رمانتیسم عماد و طوبا» از امشب
- اکران آنلاین «ویلای ساحلی» و ۲ فیلم دیگر
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- «تکهای از تو» آنلاین اکران میشود
- درخواست حسین مهکام؛ «احمد به تنهایی» را قانونی تماشا کنید
- «حدود ۸ صبح» آنلاین اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری