اگر چه پیش داوری و قضاوت درباره جشنواره فیلم فجر پیش از تماشای آثار شرکت کننده در این رویداد سینمایی از رفتار حرفه ای به دور است اما خب با عنایت به قرائن و شواهد، خیلی هم به رونق این دوره از جشنواره و سطح کیفی آثار خوشبین نیستم. حداقل اینکه من یکی، فکر نمی کنم امسال سالی ویژه برای جشنواره باشد.

طبیعتاً مانند هر سال و در میان اسامی اعلام شده فیلم های بخش مسابقه یکی دو اثر پیدا می شود که انگیزه ای برای پیگیری و تماشای آن به وجود آورد، مثل«شعله ور» ساخته حمید نعمت الله. با تجربه موفق جشنواره سال گذشته و قدم بسیار بلندی که این کارگردان با «رگ خواب» برداشت، اشتیاق و انتظاری ایجاد کرده، یا «بمب» فیلم دوم پیمان معادی که می توان با کنجکاوی در انتظار تماشای آن بود. با این وصف، هم می توان گفت مثل هر سال است؛ آخرش یکی دو فیلم؛ و هم می توان سکوت کرد چون نسبت به فیلم های دیگر شناختی و انتظاری ندارم و بی تعارف، امیدی هم!
چرا چشم اندازی روشن دیده نمی شود؟ زیرا امسال سال لرزان بین دو دولت بود؛ هول و ولا برای ماندن و رفتن و تغییر که از مطالبات بدیهی است؛ و این دولت کمتر به آن بها داده است. بله، وضعیت این جشنواره بیش و کم شبیه همان اتفاقی است که در جشنواره سینماحقیقت این دوره شاهدش بودیم؛ کم رونقی و کنار گذاشتن آثاری و باز شدن جا برای فیلم های سفارشی؛ حاصل: هیچ، تقریباً هیچ. حالا هم که جشنواره فجر در محک و آزمون کوچک سازی قرار گرفته و بضاعت تولیدات سینمای داستانی ما را به لحاظ کیفی، محک می زند، می توان حدس زد که در سال تزلزل، محصولات چندان که باید، انتظارات را برآورده نکنند!
امسال سال کاری نبود، سال لرزه بود، یکی دو سال اخیر اهالی فرهنگ و هنر شاهد سه جا به جایی در مسند وزارت ارشاد بودند و مدیران میانی هم سند و چشم اندازی روشن از امور محوله نداشتند و خبرها هم چندان که باید امیدوارکننده نبود! البته این چیدمانی که در سینما شاهدش هستیم بیش و کم همانی است که نمونه اش را در دیگر حوزه ها مثل سیاست و ورزش و… می توان رصد کرد؛ وقتی همه هول و ولای ماندن یا رفتن دارند و زیر پای مدیر لغزنده است، هیچ جریانی به شکل طبیعی پیش نمی رود که هیچ، تازه یک وقت هایی زیادی در آرا و نظرات و خروجی های جشنواره ها دستکاری می شود تا مدیری بیشتر بماند! این طوری است که حس امید یا ناامیدی به وجود می آید، ما می بینیم که دستان مدیریت بالادست خالی است و گره بر پیشانی ها افتاده، یعنی که اوضاع مساعد نیست.
وقتی در ترکیب هیات های انتخاب جشنواره های اخیر ملاحظه می شود که بیشتر به دنبال آدم هایی هستند که با آنها تعامل کنند و وقتی عناصر و چهره های درگیر و فعال و اصلی را در هر حوزه ای برنمی تابیم، معنایش ریزدیدن یا به عبارت بهتر تحقیر آدم های آن حوزه است، طبیعتاً این فاصله گذاری ها مشکل آفرین خواهد بود. وقتی دایره مدیران تکرار می شود، اثرش را در تولیدات می بینید، چراکه گشایش، گشایش می آورد و انسداد و محدودیت، محدودیت! امروز اگر محصول خوبی در سینما نداریم، اگر آثار تازه و بدعت های نو و خلاقانه نداریم، اگر سینمای ما به سمت سینمای متوسط سوق داده می شود باید علت آن را در سیکل های معیوبی جست که به این مکانیسم ها تحمیل شده، قصه ای دراز و کشدار و ادامه دار. کار تازه، فیلم و جشنواره و چه و چه و چه، هوای تازه می خواهد، انگیزه برای انگیزه . وقتی مدام خوب ها را کنار می گذاریم و میدان را به عرصه حضور متوسط ها و بدها وامی گذاریم، وضعیت نه تنها خوب نمی شود، بلکه دیگر انگیزه باقی نمی ماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





