در واپسین روزهای سال ۱۳۹۹ نویسندگان سایت سینماسینما برترینها در حوزه سینما در صد سال اخیر را معرفی کردند.
به گزارش سینماسینما، در بخش دهم، برترین های سینما در صد سال اخیر را به انتخاب رضا صائمی میخوانید:
ده کارگردان تاثیرگذار یک قرن اخیر سینمای ایران
۱- داریوش مهرجویی
۲- مسعود کیمیایی
۳- بهرام بیضایی
۴- ناصر تقوایی
۵- عباس کیارستمی
۶- علی حاتمی
۷- اصغر فرهادی
۸- بهمن فرمان آرا
۹- کیانوش عیاری
۱۰- رخشان بنی اعتماد
ده بازیگر برجسته قرن سینمای ایران(مرد و زن)
۱- بهروز وثوقی
۲- پرویز فنی زاده
۳- عزت الله انتظامی
۴- علی نصیریان
۵- خسرو شکیبایی
۶- سوسن تسلیمی
۷- فاطمه معتمد آریا
۸- ترانه علیدوستی
۹- شهاب حسینی
۱۰- نوید محمدزاده
ده سریال ایرانی برتر قرن
۱- هزاردستان
۲- دایی جان ناپلئون
۳- سربداران
۴- سلطان و شبان
۵- روزی روزگاری
۶- زیرتیغ
۷- قصه های مجید
۸- رعنا
۹- میوه ممنوعه
۱۰- روزگار جوانی
ده چهره تاثیرگذار سینمای ایران در قرن اخیر (مدیران، منتقدان، سینماگران به جز بازیگر، کارگردان و…)
۱- سید محمد بهشتی(مدیر سینمایی)
۲- پرویز دوایی(منتقد سینما)
۳- فریدون جیرانی(در مقام ژورنالیست)
۴- هارون یشایایی (تهیه کننده)
۵- علی سرتیپی(تهیه کننده)
۶- اصغر بیچاره(عکاس)
۷- بنیان گذاران مجله فیلم(مهرابی/گلمکانی/ یاری)
۸-علی معلم(بانی جشن حافظ)
۹- منوچهر اسماعیلی(دوبلور)
۱۰- محمود کلاری(فیلمبردار)
نقاط عطف و طلایی در یک قرن سینمای ایران
۱- شکل گیری جریان موج نوی سینمای ایران
۲- مدیریت گلخانه ای دهه ۶۰ که با همه ضعف ها منجر به حفظ سینما در آن دهه شد
۳- نشریات و مجلات سینمایی که به رشد و شکوفایی اندیشه در سینما کمک کردند
۴- شکل گیری ژانر دفاع مقدس به عنوان تنها گونه متولد شده در سینمای ایران
۵- سینماها و سینماداران قدیمی که نقش مهمی در خاطرات سینمایی چند نسل داشتند
۶- صنعت دوبله ایران که نقش موثری در شناخت سینمای جهان در ایران داشت
۷- جشنواره های سینمایی که نقش مهمی در جریان سازی سینمای ایران داشتند
۹- ظهور فیلمسازان جریان سازی مثل اصغر فرهادی که نخستین اسکار را برای سینمای ایران به ارمغان آوردند
۱۰- تشکیل خانه سینما و اصناف سینمایی
توقعات از سینمای ایران در قرن جدید
۱- کاهش وابستگی سینمای ایران به نهادها و مدیریت دولتی و رشد سینمای مستقل
۲- توجه جدی تر به نویسندگان و اهالی مکتوب سینمایی از حیث حرفه ای و معیشتی
۳- رشد کیفی رسانه های سینمایی و اثربخشی آنها بر جریان سینمای کشور
۴- کاهش خط قرمزها، ممیزی ها و محدودیت های سلیقه ای در نظارت نهادهای سینمایی
۵- تسهیل در تعامل سینمای ایران با سینمای جهان
۶- رشد و ارتقاء درک فیلم مخاطب با تمهیدات لازم
۷- درخشش فیلم های ایرانی در رقابت های بین المللی
۸- ساماندهی به شبکه های اجتماعی در حوزه سینما و اثربخشی درست آنها
۹- رشد و ارتقاء پژوهش سینمایی و حمایت از پژوهشگران و نظریه پردازان سینمایی
۱۰- سامان دهی به وضعیت معیشتی سینماگران و تامین امنیت شغلی آنها
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- هشدار محمود کلاری نسبت به از بین رفتن سینمای جدی
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- سه جایزه جشنواره سلیمانیه برای هنرمندان ایرانی
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- «آدمفروش» و یادآوری سینمایی که از دست رفته/ قصهگویی در برابر شتاب
- «آدمفروش» نوعی بازی با نور و رنگ، که آدمها در آن مهمان تصاویرند
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- افتتاح «سینمای ایران برای وطن» با فیلم «خانه دوست کجاست؟»
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





