در واپسین روزهای سال ۱۳۹۹ نویسندگان سایت سینماسینما برترینها در حوزه سینما در صد سال اخیر را معرفی کردند.
به گزارش سینماسینما، در بخش دهم، برترین های سینما در صد سال اخیر را به انتخاب رضا صائمی میخوانید:
ده کارگردان تاثیرگذار یک قرن اخیر سینمای ایران
۱- داریوش مهرجویی
۲- مسعود کیمیایی
۳- بهرام بیضایی
۴- ناصر تقوایی
۵- عباس کیارستمی
۶- علی حاتمی
۷- اصغر فرهادی
۸- بهمن فرمان آرا
۹- کیانوش عیاری
۱۰- رخشان بنی اعتماد
ده بازیگر برجسته قرن سینمای ایران(مرد و زن)
۱- بهروز وثوقی
۲- پرویز فنی زاده
۳- عزت الله انتظامی
۴- علی نصیریان
۵- خسرو شکیبایی
۶- سوسن تسلیمی
۷- فاطمه معتمد آریا
۸- ترانه علیدوستی
۹- شهاب حسینی
۱۰- نوید محمدزاده
ده سریال ایرانی برتر قرن
۱- هزاردستان
۲- دایی جان ناپلئون
۳- سربداران
۴- سلطان و شبان
۵- روزی روزگاری
۶- زیرتیغ
۷- قصه های مجید
۸- رعنا
۹- میوه ممنوعه
۱۰- روزگار جوانی
ده چهره تاثیرگذار سینمای ایران در قرن اخیر (مدیران، منتقدان، سینماگران به جز بازیگر، کارگردان و…)
۱- سید محمد بهشتی(مدیر سینمایی)
۲- پرویز دوایی(منتقد سینما)
۳- فریدون جیرانی(در مقام ژورنالیست)
۴- هارون یشایایی (تهیه کننده)
۵- علی سرتیپی(تهیه کننده)
۶- اصغر بیچاره(عکاس)
۷- بنیان گذاران مجله فیلم(مهرابی/گلمکانی/ یاری)
۸-علی معلم(بانی جشن حافظ)
۹- منوچهر اسماعیلی(دوبلور)
۱۰- محمود کلاری(فیلمبردار)
نقاط عطف و طلایی در یک قرن سینمای ایران
۱- شکل گیری جریان موج نوی سینمای ایران
۲- مدیریت گلخانه ای دهه ۶۰ که با همه ضعف ها منجر به حفظ سینما در آن دهه شد
۳- نشریات و مجلات سینمایی که به رشد و شکوفایی اندیشه در سینما کمک کردند
۴- شکل گیری ژانر دفاع مقدس به عنوان تنها گونه متولد شده در سینمای ایران
۵- سینماها و سینماداران قدیمی که نقش مهمی در خاطرات سینمایی چند نسل داشتند
۶- صنعت دوبله ایران که نقش موثری در شناخت سینمای جهان در ایران داشت
۷- جشنواره های سینمایی که نقش مهمی در جریان سازی سینمای ایران داشتند
۹- ظهور فیلمسازان جریان سازی مثل اصغر فرهادی که نخستین اسکار را برای سینمای ایران به ارمغان آوردند
۱۰- تشکیل خانه سینما و اصناف سینمایی
توقعات از سینمای ایران در قرن جدید
۱- کاهش وابستگی سینمای ایران به نهادها و مدیریت دولتی و رشد سینمای مستقل
۲- توجه جدی تر به نویسندگان و اهالی مکتوب سینمایی از حیث حرفه ای و معیشتی
۳- رشد کیفی رسانه های سینمایی و اثربخشی آنها بر جریان سینمای کشور
۴- کاهش خط قرمزها، ممیزی ها و محدودیت های سلیقه ای در نظارت نهادهای سینمایی
۵- تسهیل در تعامل سینمای ایران با سینمای جهان
۶- رشد و ارتقاء درک فیلم مخاطب با تمهیدات لازم
۷- درخشش فیلم های ایرانی در رقابت های بین المللی
۸- ساماندهی به شبکه های اجتماعی در حوزه سینما و اثربخشی درست آنها
۹- رشد و ارتقاء پژوهش سینمایی و حمایت از پژوهشگران و نظریه پردازان سینمایی
۱۰- سامان دهی به وضعیت معیشتی سینماگران و تامین امنیت شغلی آنها
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- هشدار محمود کلاری نسبت به از بین رفتن سینمای جدی
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- سه جایزه جشنواره سلیمانیه برای هنرمندان ایرانی
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- «آدمفروش» و یادآوری سینمایی که از دست رفته/ قصهگویی در برابر شتاب
- «آدمفروش» نوعی بازی با نور و رنگ، که آدمها در آن مهمان تصاویرند
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- افتتاح «سینمای ایران برای وطن» با فیلم «خانه دوست کجاست؟»
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





