در واپسین روزهای سال ۱۳۹۹ نویسندگان سایت سینماسینما برترینها در حوزه سینما در صد سال اخیر را معرفی کردند.
به گزارش سینماسینما، در بخش چهاردهم، برترین های سینما در صد سال اخیر را به انتخاب گلاره محمدی میخوانید:
ده کارگردان تاثیرگذار یک قرن اخیر سینمای ایران
بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، علی حاتمی، رخشان بنی اعتماد، اصغر فرهادی، ناصر تقوایی، عباس کیارستمی، مسعود کیمیایی، خسرو سینایی، امیر نادری
ده بازیگر زن برجسته قرن سینمای ایران
سوسن تسلیمی، فاطمه معتمدآریا، هما روستا، ترانه علیدوستی، گلشیفته فراهانی، باران کوثری، هدیه تهرانی، لیلا حاتمی، گلاب آدینه، بیتا فرهی
ده بازیگر مرد برجسته قرن سینمای ایران
سعید پورصمیمی، رضا کیانیان، بهروز وثوقی، پرویز پرستویی، عزت الله انتظامی، علی نصیریان، خسرو شکیبایی، علی مصفا، پرویز فنی زاده، حامد بهداد
ده سریال ایرانی برتر قرن
سلطان صاحبقران، هزاردستان، امام علی (ع)، کیف انگلیسی، مدار صفر درجه، خانه سبز، دایی جان ناپلئون، زیر تیغ، سربداران، وضعیت سفید
ده چهره تاثیرگذار سینمای ایران در قرن اخیر
پرویز دوایی، ابراهیم گلستان، اکبر عالمی، مرضیه برومند، ایرج طهماسب، حمید جبلی، بهمن فرمان آرا، پرویز صیاد، حمید سمندریان، نورالدین زرین کلک
نقاط عطف و طلایی در یک قرن سینمای ایران
درخشش سینمای ایران در جشنواره های جهانی
پیدایش و بالندگی موج نوی سینمای ایران
درخشش صنعت دوبله ایران در جهان
تفکیک بخش ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر
تاسیس ماهنامه های فیلم، گزارش فیلم، دنیای تصویر، صنعت سینما
تاسیس پردیس های سینمایی
دریافت دو جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی
ارتقای کیفیت آثار کوتاه و مستند
ظهور و درخشش نسل جوان/ سعید روستایی، آیدا پناهنده، هومن سیدی بهتاش صناعیها و …
توقعات شما از سینمای ایران در قرن جدید
استقلال سینمای ایران از نهادهای دولتی
توجه به گروه هنر و تجربه و فیلمسازان جوان
نگاه حرفه ای به مقوله به نویسندگی و نقد فیلم
رشد کیفی رسانه های سینمایی مکتوب و مجازی و تاثیر آنها بر ارتقای کیفیت آثار سینمایی
برداشته شدن ممیزی ها و محدودیت های سلیقه ای در نظارت بر آثار سینمایی
تعامل سینمای ایران با سینمای جهان
بازگشت سینمای ایران به دوره اوج درخشش در رقابت های بین المللی
ساماندهی به وضعیت بیمه و معیشت و امنیت شغلی سینماگران
توجه بیشتر به نهادهای صنفی و اثربخشی آنها
حفظ و مرمت سینماهای قدیمی و جلوگیری از تخریب یا تغییر کاربری آنها
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- ناصرتقوایی؛ هنرمندی تمام عیار، مسئول، عمیق و معترض
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- «باشو غریبه کوچک» به جشنواره تورنتو میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





