علی نصیریان در مراسم تولد ۸۸ سالگی محمدعلی کشاورز گفت: محمدعلی کشاورزخاطرات، یادگاریها و یادهای بسیار خوبی در زمینه کاری از خود به جای گذاشته است و این یادها از خاطرات جوانان هم نخواهد رفت.
به گزارش سینماسینما، مراسم هشتاد و هشتمین سالروز تولد محمدعلی کشاورز، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با عنوان «هشتاد و هشت سال با کشاورز» با اجرای منصور ضابطیان امروز (جمعه ۲۴ فروردین ماه) در پردیس سینمایی شهرک با حضور محمد علی کشاورز، علی نصیریان، امین تارخ، محمود پاک نیت، داریوش اسدزاده، بهزاد فراهانی، احترام برومند، کتایون ریاحی، اصغر همت، شهره سلطانی، همایون ارشادی، اکبرعالمی، سیامک اطلسی، هرمز هدایت، اکرم محمدی، مریم امیرجلالی، آناهیتا همتی، پوری بنایی، نصرتالله وحدت، سیما تیرانداز، منصور ضابطیان، آرام جعفری و خانواده او برگزار شد.
در ابتدای مراسم هریک از هنرمندان تابلویی که با نام محمدعلی کشاورز تدارک دیده شده بود را امضا کردند.
سپس علی نصیریان بیان کرد: حدود ۶۰ سال پیش یعنی از سال ۱۳۳۶ یک بخشی در هنرهای زیبای کشور آن زمان درباره تئاتر با نام اداره هنرهای دراماتیک و به سرپرستی استاد فرهیخته دکتر مهدی فروغی ایجاد شد. او کسی بود که رویال آکادمی انگلیس را دیده بود و در رشته کارگردانی در کشور آمریکا تحصیل کرده بود. بدنه اجرایی این سازمان گروههای نوپا و جوانی بودند که از فارغ التحصیلان هنرستان و هنرپیشگی آن زمان تشکیل میشدند. در تمام ایران یک مدرسه بازیگری و تئاتر بود که آن را سید علی نصر پایهگذاری کرده بود.
او ادامه داد: فارغ التحصیلان این هنرستان هنرپیشگی در اواسط سالهای ۱۱۳۴ تا ۳۵ گردهم آمدند و یک دوره قبل از ما آقای رضا بدیعی، جعفر والی، پرویز بهرام و هوشنگ لطیف پور بودند. دوره ما بیژن مفید، فهمیه راستکار، صدرالدین الهی و من حضور داشتیم و دوره بعد از ما نیز محمد علی کشاورز و آقای کرم رضایی و … بودند. آقای محمد علی کشاورز در همان سالها یعنی سالهای ۳۷ و ۳۸ به ما پیوست. بعد از مدتی هم کارگردانان خوبی از خارج از کشور آمدند مانند حمید سمندریان، پری صابری، داود رشیدی و منوچهر انور. این افراد کسانی بودند که تئاترهای صحنهای و تلویزیونی را شروع کردند و محمدعلی کشاورز یکی از پایههای نمایشهای صحنهای و تلویزیونی بود.
نصیریان با اشاره به آشنایی خود با محمدعلی کشاورز اظهار کرد: در آن زمانها بود که من محمدعلی کشاورز را شناختم و در واقع همکاری ما از ۶۰ سال پیش شروع شد تا به امروز که خدا را شکر او را می بینیم و امیدوارم سالهای زیادی پیشرو داشته باشد و خدا به او سلامتی دهد. او دوست بسیار صمیمی، یکرنگ و یکدلی بود. و همکاری بسیاری خوبی با او داشتم و کارهای زیادی را با ایشان بر روی صحنه داشتیم.
این بازیگر با بیان خاطرهای اضافه کرد: ما عاشق تئاتر بودیم. در آن زمان نمایشی را تمرین میکردیم و در اداره ما یک حیاط و حوض وجود داشت بچههای برای استراحت در حوض آب تنی میکردند و دوباره برای تمرین تئاتر آماده میشدند.
علی نصیریان با اشاره به خصوصیات محمدعلی کشاورز گفت: این مراسم با تاخیر شروع شد وگرنه میخواستم که بیشتر از او بگویم از خصوصیات او، از هنرمندیهایش، نقشهایی که بازی کرد و از عناصری که تجسم و تصویر میکرد، بسیار ارزنده و برای من متمایز بود. خاطرات، یادگارهای و یادهای بسیار خوبی در زمینه خوبی از خود به جا گذاشته است و این یادها از خاطره جوانها هم نخواهد رفت. آرزوی سلامتی برای او دارم و امیدوارم که یک روز بتواند بازهم جلوی دوربین قرار بگیرد و روی صحنه برود. همچنین امیدوارم سالهای زیادی بتوانیم تولد او را جشن بگیریم و از بانیان این مجلس سپاسگزارم که این مراسم را برای محمد علی کشاورز برگزار کردند.
او در بخش دیگری از صحبتهایش از جعفر والی یاد کرد و گفت: آقای والی فوت کرد و غریب بود. من متاسف هستم و امیدوارم مراسمی باشد و نمایشی که او کار میکرد روی صحنه بیاید و من بتوانم درباره آن صحبت کنم. آقای والی یکی از افرادی بود که در تئاتر ایران خدمت کرد و بیشترین کارهای ساعدی را والی اجرا و کارگردانی کرد.
او با اشاره به وضعیت تئاتر از گذشته تا به امروز اظهار کرد: نوشین نقطه عطف تئاتر ایران است و بعد از نصر و پایهگذاری تئاتر به سمت غرب نوشین نوآوری، کارگردانی از لحاظ تمرین، انتخاب درست و تجربه را به همراه داشت. با اینکه او با تئاتر مدرن آشنایی داشت اما صلاح نمی دید که باتوجه به فرهنگ آن زمان مطرح کند. در نتیجه به نمایشنامه و استیل اجرایی همان دوره قرن ۱۹ اکتفا کرد. بعد از نصر نوشین در سال ۱۳۳۶، گروههای جوانی که از فارغ التحصیلان هنرپیشگی بودند تئاتر جدیدی که با تئاتر مدرن آمیخته بود را با رهبری شاهین سرکیسیان شروع کردند.
نصیریان افزود: تئاتر جدید ایران در سالهای ۴۰ به سینما هم راه پیدا کرد و با آقای گلستان، مهرجویی، کیمیایی آن را شروع کردند و این تئاتر جدید تا امروز ادامه دارد و خوشبختانه نسل جدید هم روزهای درخشانی را در تئاتر و سینما دارند و جای خوشحالی دارد که نیروهای تازه و ساختار شکنیهای جدید به تئاتر و سینمای جدید وارد شدهاند.
در ادامه مراسم کلیپی از فعالیت های سینمایی و تلویزیونی محمد علی کشاورز و صحبت های برخی از هنرمندان درباره او نمایش داده شد.
همچنین امین تارخ در این مراسم با قدردانی از محمدعلی کشاورز بیان کرد: من بسیار خوشحال هستم که آقای علیزاده چنین مجموعهای را ایجاد کرده و مردم ما عکسالعمل خواستنی داشتند و نشان دادند که اهل سینما، تئاتر و موسیقی هستند. من از محمدعلی کشاورز، علی نصیریان، جعفر والی و عزت الله انتظامی و دیگر بزرگانی که در عرصههای متعدد فرهنگ و هنر مشغول هستند، قدردانم.
او ادامه داد: برخی هنوز منزلت قائلند برای خاطراتی که توسط عزتالله انتظامی و فیلمسازان ساخته شده. در حال حاضر جمعیتی در سالن حضور دارند تا از معرفتی که نزد آقای محمدعلی کشاورز، عزت الله انتظامی و علی نصیریان است تقدیس و تقدیر کنند.
او با اشاره به حضور کارگردانان و بازیگران جوان در چنین مراسمهایی اظهار کرد: به همان اندازه که خوشجال شدم حسرت میخورم که رده سنی که در این مراسم حضور دارند حدود ۵۰ سال است و خوشحال میشدم که اگر بازیگران جوان و کارگردانان جوان در این مراسم شرکت میکردند. پیام من به نسل بعد این است که متوجه ظرایف این حرفه نیستند. اگر فردی در این عرصه ماندگار میشود به دلیل سپاسگزاریاش است و اگر ماندگاری او تضمین میشود یعنی ظرایف این حرفه را شناخته و دست به هر انتخابی نمیزند و در برابر پول تعظیم و تکریم نمیکند.
این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اصغر فرهادی و شهاب حسینی بیان کرد: اگر اصغر فرهادی اسکار گرفت و آن را تقدیم به ملت کرد و شهاب حسینی در کن درخشید، به دلیل حضور این عزیزان است. من فکر میکنم که باید دوستان رفت و آمد خود را به مراکزی که قرار است تقویت فرهنگی نوع جدید را پیگیری کنند بیشتر شده و در آنجا نمایشخوانی کنند و تئاتر راه بیاندازند.
تارخ درباره وضعیت تئاتر گفت چند وقتی است که تئاتر جان تازهای گرفته چراکه دولت به این مسئله رسیده که این بچه را رها کند؛ به دلیل اینکه بلد است خودش راه برود. با این اتفاق تئاتر ما در حال حاضر پیشرفت کرده است. میتوانم بگویم که پیشرفت تئاتر قابل قیاس با سینما و سریالسازی در تلویزیون نیست. هرگز فکر نمیکردیم که با رقم ۳.۵ میلیارد فروش با تئاتر روبرو شویم. این مسائل نشان میدهد که مردم ما به سمت فرهیختگی میروند. اگر در گذشته مردم برای دیدن تئاتر سختی میکشیدند اما در حال حاضر تئاتر بین مردم است چون اهالی تئاتر خواستند. همچنین جوانانی آمدند و تئاتر را به حرکت و محوریت فرهنگسازی تبدیل کردند. امیدوارم در این مجموعه که سالنهای سینما هم هست چنین اتفافاتی شکل بگیرد و آن روز است که میتوانیم بگوییم که تعظیم میکنیم به عزیزی مانند محمدعلی کشاورز بزرگ.
بهزاد فراهانی در ادامه مراسم برای خواندن اشعاری از حافظ به روی صحنه آمد و گفت: دست همه را میبوسم به خصوص پیشکسوتان و محمدعلی کشاورز که از او یاد گرفتم بزرگداشت برای بزرگانی که در تاریخ تئاتر نقش گرهای دارند، وظیفه ما است و ما باید به فکر این عزیزانی باشیم که از آنها مطالب میآموزیم. ما چه در سینما و چه در تئاتر از این بزرگان آموختهایم و دوستشان داریم.
وی با اشاره به کلیپی که از محمدعلی کشاورز در کنار دیگر هنرمندان پخش شد، ادامه داد: وقتی به این فیلم نگاه کردم دلم سوخت به دلیل اینکه بیشتر رفیقانی که در این فیلم بودند در کنار ما نیستند. به ویژه شاهین سرکیسیان که جای او خالی است.
نصرالله وحدت نیز با اشاره به شخصیت محمدعلی کشاورز اظهار کرد: من و بهرام صدر در آن زمانها در اصفهان روی صحنه تئاتر میرفتیم و تنها کسی که پشت صحنه میآمد محمد علی کشاورز عزیز بود و خوشحال میشد که این نمایش را دیده است و افتخار من این است که با کشاورز عزیز سالهای پیش رابطه دوستی داشتم.
محمد علی کشاورز در ادامه مراسم با آرزوی سلامتی برای حاضرین در مراسم، گفت: انشالله خانم ها خوشبخت شوند و آقایان هم تلاش کنند تا پیروز و موفق شوند. سپاسگزارم از کسانی که محبت و بزرگواری کردند و این برنامه را به خاطر من ایجاد کردند.
او ادامه داد: از تمام افرادی که لطف کردند و آمدند خیلی ممنون و متشکرم. همچنین برای خانمها و آقایان سلامتی، خوشی و پیروزی از درگاه خدای متعال میخواهم.
در این مراسم، پدرام علیزاده، مالک این پردیس سینمایی، سالن شماره ۱ پردیس سینمایی «شهرک» را به نام این هنرمند نامگذاری کرد و محمد علی کشاورز کیک تولد خود را برید.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نصیریان: سینما را از مهرجویی آموختم/ اولین حضور رئیس جدید سازمان سینمایی در میان هنرمندان
- سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ پروانه زرین روی شانه برگزیدگان
- علی نصیریان در سالگرد تماشاخانه سنگلج مطرح کرد: تئاتر را نمیتوان دیکته کرد
- «سیصد» از علی نصیریان تقدیر کرد
- فرهنگ رکن زندگی، حیات و هویت یک ملت است/ «ناخداخورشید»؛ معرفی خردمندانهای از سینمای ایران
- حضور «هفت بهار نارنج» در بخش رقابتی جشنواره داکا
- دیدار با علی نصیریان در موزه سینما
- یادداشت علی نصیریان به مناسبت روز ملی سینما/ لذت بزرگ زندگی من بازی در تئاتر و سینماست
- طبیعت خلاق در کار نمایش؛ علی نصیریان تجربههای سینمایی خود را با علاقهمندان به اشتراک میگذارد
- واکنش نصیریان به حذف دروس عمومی از کنکور/ زبان و ادبیات فارسی هویت و بخشی از شناسنامه ماست
- یک پایان اسرارآمیز/ نگاهی به فیلم «لامینور»
- شب بازیگر پس از وقفهای دو ساله برگزار شد/ علی نصیریان: وقتی حال مردم خوب نیست، نباید جشن بگیریم
- هفدهمین شب بازیگر برگزار شد/ گزارش تصویری
- اکران سه فیلم تازه از ۷ اردیبهشت/ آیا تنور اکران گرم میشود؟
- گفتوگو با علی نصیریان/ شهرت به درد نمیخورد مهم محبوبیت است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما