تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۲۳:۰۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 64045

مراسم اولین دوره اعطای نشان داود رشیدی با برگزیده شدن عمید نائینی، علیرضا داودنژاد، حسن معحونی و محسن میرزایی برگزار شد.

به گزارش سینماسینما، آیین نخستین سالگرد درگذشت زنده یاد داود رشیدی شامگاه چهارم شهریور ماه در سالن اصلی تئاترشهر با حضور جمعی از هنرمندان سینما و تئاتر برگزار شد.

در این برنامه که اجرای آن را منصور ضابطیان برعهده داشت، با حضور سیامک صفری، حسن معجونی، لیلی رشیدی و حسین حسینیان بخش اپل نمایشنامه «منهای دو» که سال ۸۹ توسط داود رشیدی در سالن اصلی تئاترشهر به صحنه رفته بود، بازخوانی شد.

در صحنه سالن اجرای این مراسم، چند تابلو نوشته منقش به تصویر داود رشیدی بود که روی یکی از آن ها نوشته بود: «اگر به اهمیت تئاتر پی برده شود، برای ادای دین به آن باید (مانند سینما) یک معاونت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تئاتر اختصاص پیدا کند.

سپس سیامک صفری با اشاره به دو نمایشی که با داود رشیدی کار کرده است، گفت: ای کاش باز او را داشتیم و من روی صحنه برایش بازی میکردم.

فرهاد مهندس پور در ادامه این برنامه در سخنانی گفت: من به عنوان کسی از نسلی دیگر و کسی که در سفرهایی همراه آقای رشیدی بودم باید بگویم که در محضر ایشان خیلی خوش می‌گذشت. ما در جامعه امروز ت دو دسته رفتار نابهنجار و محترم داریم. گروه اول گاهی یادشان می‌رود که ت مهم‌تر از آدم هاست ولی خوشبختانه در نسل ایشان شخصیت های هستند که بسیار دوست داشتنی هستند و از آن ها زیاد میتوان یاد گرفت.

دبیر جشنواره تئاتر فجر افزود: آقای رشیدی هنرمند بی ادعایی بود هرچند امروز این کلمه بی معنا شده است. تئاتر همیشه خودش به خودی خود مهم است و ما در برهه ای با تئاتر آشنا شدیم که کارکرد رسانه داشت و همیشه خود ت فراموش میشود که اگا درباره یک چیز دست اولی حرف می‌زند. درصورتی‌که تئاتر یک ملاقات است. بخاطر این مشکل تاریخی ما امروز سه دسته کارگردان داریم که یکی فقط برای تماشاگر تولید می‌کنند و دسته دیگر اصلا به تماشاگر اهمیت نمی‌دهند و دسته سوم تئاتر را واقعا ملاقات میداند و داود رشیدی از آن دسته است.

سپس بیانیه ای از سوی خانواده رشیدی در توضیح اهدای نشان داود رشیدی قرائت شد.

احترام برومند، لیلی و فرهاد رشیدی در ادامه با حضور روی سن حاضر شده و به میهمانان خود خوشآمد گفتند که بعد احترام برومند متن پیام سید محمد خاتمی را که به مناسبت همین مراسم‌ نوشته بود قرائت کرد.

در این بخش نخستین نشان داود رشیدی به عمید نائینی اهدا شد که جواد مجابی درباره او بیان کرد: آقای نائینی یک روزنامه نگار حرفه ای و مستقل است. مستقل از این جهت که روزنامه هایی که از مشروطه منتشر شدند یا موافق یا مخالف حکومت‌ها بودند و او به اصل اساسی استقلال وفادار بوده است.

او ادامه داد: با نگاهی به کارنامه آقای عمیدی به طیفی از روزنامه نگاران می‌رسیم که شاید با اندیشه های او همخوان نباشند اما احازه کار داشته اند و این از ویژگی های اوست. او فردی نو اندیش است که دنبال ایده های نو است ولی به عملی بودن آنها نیز فکر میکند ضمن اینکه ایشان یاری گر هنرمندان و اهل قلم هستند و مواظب حال آنهاست؛ او یک فراهنجار معقول هست و به طرف هنجار برتر می‌رود. چون قبول هنجارهای رایج و معمول باعث درجا زدن می‌شود.

دومین نشان داود رشیدی توسط احمد مسجدجامعی به محسن میرزایی به واسطه ثبت تاریخ معاصر و ۶ دهه  فعالیت مستمر در عرصه مطبوعات و تاریخ نویسی اهدا شد.

مسجد جامعی به فعالیت میرزایی و پیوند تئاتر و مطبوعات اشاره کرد و گفت: موزه تئاتر در ساختمان تئاتر نصر که خریداری شده راه اندازی میشود.

میرزایی هم گفت: آرزوی پدرم این بود که من آدم کتابخوانی باشم ومن هر آنچه از دستم برآمد را انجام دادم. ما بدون هیچ وسیله ای تلاش کردیم کار کنیم و الان بیش از آنچه لایقش باشم‌ برای این نشان به من لطف شد.

در ادامه این مراسم علی دهکردی پیام انجمن بازیگران خانه سینما را برای اولین دوره اعطای نشان داود رشیدی خواند که در آن از برگزاری این مراسم و اهدای چنین نشانی قدردانی شده بود.

نشان سوم داود رشیدی به علیرضا داودنژاد کارگردان سینما اهدا شد.

در این بخش مرضیه برومند برای اهدای نشان دعوت شد و او بیان کرد: من این بخش را داشتم که عضوی از خانواده برومند رشیدی بودم و این بخت را داشتیم که همراه داود رشیدی باشد و از او بیاموزد. امروز هم بخت این را دارم که به نیابت از خانواده رشیدی درباره یکی از بزرگترین فیلمسازان مملکت مان صحبت کنم.

تمام مختصاتی که داود رشیدی برای یک هنرمند قایل بود در داود نژاد جمع است و من فیلم نیاز او را هیچ وقت فراموش نمیکنم. این مهم بود که حرفهای سخت را به زبان مردم بزنی و او این کار را انجام داد جدا از نوآوری هایی که در فیلم‌هایش همیشه دیده ایم.

داودنژاد نیز با تشکر از خانواده رشید بروند اظهار کرد: این شانسی بود که سال ها قبل مورد لطف داود رشیدی قرار گرفتم و آن برای آغاز راهم‌بود و حالا در اواخر راهم از سوی خانواده رشیدی مورد لطف قرار می‌گیرم که برایم بسیار ارزشمند است.

نشان چهارم‌ داود رشیدی برای رونق بخشیدن به هنر تئاتر به حسن معجونی اهدا شد.

فاطمه معتمدآریا برای اعطای این نشان گفت: از اینکه آقای رشیدی باعث شدند بهترین های فرهنگ و هنر این‌ مملکت اینجا باشند خوشحالم.

آقای معجونی جزو استثناهای تئاتر ما هستند و وقتی یک نفر شکوفا می‌شود پرچم آن به بقیه می‌رسد و او جزو کسانی است که این پرچم در دست اوست.

معجونی پس از دریافت این نشان بیان کرد: این نشان برای من خیلی مهم است چون برای کسی است که بیش از هر چیزی به تو فکر کرده و این نشان برای من فقط نیست بلکه برای گروهم است.

احترام برومند هم گفت:  اول از همه به فکر من رفت که این نشان به شما داده شود چون مثل داود رشیدی زیاد به تئاتر فکر می‌کنی و مثل او به تئاتر شهرستان توجه میدهی.

او با اشاره به اینکه معجونی در رشت سالن تئاتر احداث کرده و نمایشی را به زبان گیلکی اجرا میکند، افزود: ما شاید سال دیگر این مراسم را با چند چهره خوب در رشت برگزار کردیم.

در این مراسم، هنرمندان ومدیرانی همچون اکبر زنجانپور ،جواد مجابی، حسین پاکدل، داریوش اسدزاده، حمید پوراذری، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، پیمان شریعتی مدیر تئاترشهر، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی حضور داشتند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها