سینماسینما، منوچهر دینپرست
زنان و حضور آنان در زیست مردانه شهری از جمله موضوعات جذاب و اغواکنندهای است که بسیاری از هنرمندان و داستاننویسان و حتی شاعران را به خود جذب کرده است. آنان در پی تایید حضور و نقش بیبدیل زنان در مناسبات زندگی هستند. در این میان عدهای به خلق روایتهایی روی میآورند که نشاندهنده برخی از رویدادها و اتفاقات در باب حضور زنان در جامعه است. اما پیامد آن تا حدودی فانتزی و شاید اغراقآمیز باشد. چراکه نمیتوان از جنبههای واقعی و حقایقی که در بطن آن وجود دارد، چشم پوشید. فیلم «پاسیو» از جمله همین فیلمهاست که با درونمایهای زنانه سعی کرده تا محیطی بلورین را روایت کند که زنان در آن در نقشهای مختلف ظاهر میشوند. شاید مهمترین نقشی که در این فیلم بیش از هر چیزی به چشم میخورد، نقش عاشقانه آن در خردهداستانها و روایتهای مختلف است. روایتهایی که گاهی بیش از اندازه اغراقآمیز است و گاهی نیز از شدت واقعیت در چشم فرو میرود.
چهارچوبی که کارگردان برای فیلم تعیین کرده، چهارچوبی معنادار است. او عمدا و آگاهانه میخواهد مخاطب را درگیر عاشقانهای در زیست شهر و با استیلای مردانگی کند که ما نهتنها به لایههای مختلف زیست شهری بیش از هر چیز دیگری واقف شویم، بلکه نگرشها و باورهای مختلف را نیز به دیدی نقادانه و شاید کنجکاوانه بنگریم.
در بخشی از کلیت فیلم نیز ما با زنی روبهرو میشویم که نهتنها عاشقانهاش رو به زوال و نابودی است، بلکه همان زن قربانی گویی به خاطر وضعیت نگونبخت تاریخی و اجتماعی باید در دست مردی قرار گیرد که خرجش را بپردازد. همان روایت تکراری و نخنماشده که حتی شاید زنان امروزی از مضمون آن دچار تهوع شوند. در چنین کلیتی فیلمساز همچون عملی اخلاقی- اجتماعی که ورود به آن نیازمند دانستهها و باورهای متعددی است، میخواهد بنیانهای متافیزیکی چنین باورهایی را نیز به چالش بکشد. او زن را موجودی رها در آسمان رنگارنگ رویاها میبیند که با چهرهای جذاب و دلربا دل هر مردی را میرباید و میخواهد در بیکرانگی آن آرام گیرد. اما واقعیت عریان و درنده جامعه اجازه چنین رویاپردازیای به او نمیدهد. او میماند و رویاهایی که بر باد رفتند و بنیانهایی که فرو ریختند.
از سوی دیگر، فیلم «پاسیو» را میتوان فیلمی زنانه توصیف کرد که در خرده داستانهای متعدد میخواهد حضور چند زن را روایت کند. زن بابا، زنی جوان در میان دو عاشق و زنی جوان که مردی متاهل دل به او بسته. شاید در چنین مثلثی بتوان با ظرافت روایتهای شهوانی از حضور زنان را که اینچنین دستمایه مردانی مستبد و خودرأی شدند، به بوته نقد و تامل کشاند، اما استیلای تاریخی و اسطورهای چنین باوری گویی از نسلی به نسلی دیگر به شکلی نظاممند منتقل میشود. در این مسیر ما شاهد زوال عشق به معنای واقعی آن هستیم؛ چیزی که کارگردان سعی کرده در لایههای مختلف فیلم معنای زوالیافته عشق را با خردهروایتها و نمادها به مخاطب بازگو کند. او توانسته پرده بنیان وهمآلود عشق را کنار زند و در لحظاتی غافلگیرکننده مخاطب را با شوکی مقطعی به بصیرتی بیسرانجام رهنمون سازد. شاید در این مرحله است که میتوانیم با کارگردان همآوا شویم که چرا زنگی که خراب است، درست نمیشود؛ زنگی که میتواند خبر از کسی دهد که برون ایستاده و بر اهل خانه خبر از حضور خود میدهد. اما همه غافلاند که نه از آنکه برون ایستاده خبری هست و نه آنان که در خانه هستند میدانند چه خبر است. اغتشاشی از جنس بیمعنایی همه چیز را فرا گرفته و نگاهی پوچ و سرد و سرشار از حیرت ما را با خود همراه میکند.
«پاسیو» اگرچه بزکی عاشقانه از دوران معاصر ما دارد، اما نمیتوان به سهولت آن را درامی عاشقانه توصیف کرد. فیلم متعلق به دورانی است که تهمایههای فکری و معرفتی کسانی چون کیمیایی و فرهادی را میتوان در آن به تماشا نشست؛ تهمایههایی که سالها توانستند مخاطب را با خود همراه و در سیاهی دیوار رها کنند. بر این اساس است که شیب ملایم عاشقانه فیلم توانسته موقعیت متزلزل زن جوان را در تکانههای هیجان و شور و جنون غیرمنطقی جلوه دهد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقدیر جشنواره ایتالیایی از فیلم سینمایی «تابستانی که برف آمد»
- رقابت «تابستانی که برف آمد» در جشنواره مشترک اسپانیا و انگلیس
- مریم بحرالعلومی داور ایمجین ایندیای اسپانیا شد
- معرفی اعضای هیئت انتخاب دو بخش جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اکران آنلاین «قطع فوری» تمدید شد
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره کانادا شد
- چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی هیأت انتخاب و داوری بخش فیلم کوتاه
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره بالیوودی شد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- راهیابی «تریپلکس» به جشنواره وحشت آمریکا
- «قطع فوری»؛ نگاهی خیاموار به زندگی
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره زنان استرالیا شد
- باورِ مرگ، در زمانی به کوتاهی یک زمین لرزه!/ نگاهی به فیلم «قطع فوری»
- اکران «قطع فوری» از ششم اردیبهشت در هنروتجربه
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید