سینماسینما، منوچهر دینپرست
زنان و حضور آنان در زیست مردانه شهری از جمله موضوعات جذاب و اغواکنندهای است که بسیاری از هنرمندان و داستاننویسان و حتی شاعران را به خود جذب کرده است. آنان در پی تایید حضور و نقش بیبدیل زنان در مناسبات زندگی هستند. در این میان عدهای به خلق روایتهایی روی میآورند که نشاندهنده برخی از رویدادها و اتفاقات در باب حضور زنان در جامعه است. اما پیامد آن تا حدودی فانتزی و شاید اغراقآمیز باشد. چراکه نمیتوان از جنبههای واقعی و حقایقی که در بطن آن وجود دارد، چشم پوشید. فیلم «پاسیو» از جمله همین فیلمهاست که با درونمایهای زنانه سعی کرده تا محیطی بلورین را روایت کند که زنان در آن در نقشهای مختلف ظاهر میشوند. شاید مهمترین نقشی که در این فیلم بیش از هر چیزی به چشم میخورد، نقش عاشقانه آن در خردهداستانها و روایتهای مختلف است. روایتهایی که گاهی بیش از اندازه اغراقآمیز است و گاهی نیز از شدت واقعیت در چشم فرو میرود.
چهارچوبی که کارگردان برای فیلم تعیین کرده، چهارچوبی معنادار است. او عمدا و آگاهانه میخواهد مخاطب را درگیر عاشقانهای در زیست شهر و با استیلای مردانگی کند که ما نهتنها به لایههای مختلف زیست شهری بیش از هر چیز دیگری واقف شویم، بلکه نگرشها و باورهای مختلف را نیز به دیدی نقادانه و شاید کنجکاوانه بنگریم.
در بخشی از کلیت فیلم نیز ما با زنی روبهرو میشویم که نهتنها عاشقانهاش رو به زوال و نابودی است، بلکه همان زن قربانی گویی به خاطر وضعیت نگونبخت تاریخی و اجتماعی باید در دست مردی قرار گیرد که خرجش را بپردازد. همان روایت تکراری و نخنماشده که حتی شاید زنان امروزی از مضمون آن دچار تهوع شوند. در چنین کلیتی فیلمساز همچون عملی اخلاقی- اجتماعی که ورود به آن نیازمند دانستهها و باورهای متعددی است، میخواهد بنیانهای متافیزیکی چنین باورهایی را نیز به چالش بکشد. او زن را موجودی رها در آسمان رنگارنگ رویاها میبیند که با چهرهای جذاب و دلربا دل هر مردی را میرباید و میخواهد در بیکرانگی آن آرام گیرد. اما واقعیت عریان و درنده جامعه اجازه چنین رویاپردازیای به او نمیدهد. او میماند و رویاهایی که بر باد رفتند و بنیانهایی که فرو ریختند.
از سوی دیگر، فیلم «پاسیو» را میتوان فیلمی زنانه توصیف کرد که در خرده داستانهای متعدد میخواهد حضور چند زن را روایت کند. زن بابا، زنی جوان در میان دو عاشق و زنی جوان که مردی متاهل دل به او بسته. شاید در چنین مثلثی بتوان با ظرافت روایتهای شهوانی از حضور زنان را که اینچنین دستمایه مردانی مستبد و خودرأی شدند، به بوته نقد و تامل کشاند، اما استیلای تاریخی و اسطورهای چنین باوری گویی از نسلی به نسلی دیگر به شکلی نظاممند منتقل میشود. در این مسیر ما شاهد زوال عشق به معنای واقعی آن هستیم؛ چیزی که کارگردان سعی کرده در لایههای مختلف فیلم معنای زوالیافته عشق را با خردهروایتها و نمادها به مخاطب بازگو کند. او توانسته پرده بنیان وهمآلود عشق را کنار زند و در لحظاتی غافلگیرکننده مخاطب را با شوکی مقطعی به بصیرتی بیسرانجام رهنمون سازد. شاید در این مرحله است که میتوانیم با کارگردان همآوا شویم که چرا زنگی که خراب است، درست نمیشود؛ زنگی که میتواند خبر از کسی دهد که برون ایستاده و بر اهل خانه خبر از حضور خود میدهد. اما همه غافلاند که نه از آنکه برون ایستاده خبری هست و نه آنان که در خانه هستند میدانند چه خبر است. اغتشاشی از جنس بیمعنایی همه چیز را فرا گرفته و نگاهی پوچ و سرد و سرشار از حیرت ما را با خود همراه میکند.
«پاسیو» اگرچه بزکی عاشقانه از دوران معاصر ما دارد، اما نمیتوان به سهولت آن را درامی عاشقانه توصیف کرد. فیلم متعلق به دورانی است که تهمایههای فکری و معرفتی کسانی چون کیمیایی و فرهادی را میتوان در آن به تماشا نشست؛ تهمایههایی که سالها توانستند مخاطب را با خود همراه و در سیاهی دیوار رها کنند. بر این اساس است که شیب ملایم عاشقانه فیلم توانسته موقعیت متزلزل زن جوان را در تکانههای هیجان و شور و جنون غیرمنطقی جلوه دهد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تابستانی که برف آمد» بهترین فیلم جشنواره لهستانی شد
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- «تابستانی که برف آمد» در چهار رشته نامزد جایزه شد
- در آستانه اکران؛ پوستر «تابستانی که برف آمد» منتشر شد
- «تابستانی که برف آمد» بزودی اکران میشود
- «تابستانی که برف آمد» به اسپانیا میرود
- مریم بحرالعلومی داور جشنواره بینالمللی فیلمسازان زن شد
- تقدیر جشنواره ایتالیایی از فیلم سینمایی «تابستانی که برف آمد»
- رقابت «تابستانی که برف آمد» در جشنواره مشترک اسپانیا و انگلیس
- مریم بحرالعلومی داور ایمجین ایندیای اسپانیا شد
- معرفی اعضای هیئت انتخاب دو بخش جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اکران آنلاین «قطع فوری» تمدید شد
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره کانادا شد
- چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی هیأت انتخاب و داوری بخش فیلم کوتاه
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره بالیوودی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





