سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
یازدهمین سری از این مجموعه به محدثه واعظیپور و حسین آریانی اختصاص دارد که در زیر میخوا نید:
محدثه واعظیپور
۱. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۲. خاکستر سبز، ابراهیم حاتمیکیا
۳. مزرعه پدری، رسول ملاقلیپور
۴. شوکران، بهروز افخمی
۵. لیلا، داریوش مهرجویی
۶. نفس عمیق، پرویز شهبازی
۷. زیر پوست شهر، رخشان بنیاعتماد
۸. سوته دلان، علی حاتمی
۹. داش آکل، مسعود کیمیایی
۱۰. بیتا، هژیر داریوش
درباره جدایی نادر از سیمین
«جدایی نادر از سیمین» فیلمی کامل است. یک درام اجتماعی گرم و تاثیرگذار درباره طبقه متوسط ایرانی. طبقهای که معمولا در سینمای ایران رد و نشانی از آنها نیست و تماشاگران آن سوی مرزها هم تصویر درست و جامعی از آن ندارد. به این دلیل واضح که سینمای محبوب فستیوالهای بینالمللی و سینمای موفق آن سوی مرزها، معمولا متمرکز بر زندگی طبقه فرودست و نمایش محرومیت و بدویت در ایران است. اصغر فرهادی در «جدایی نادر از سیمین» مسیری متفاوت پیموده و تصویری پیچیده از مناسبات زندگی در جامعه ایران ارائه داده. تصویری جذاب با بازیگرانی حرفهای و ساختاری که به استانداردهای جهانی نزدیک است. «جدایی نادر از سیمین» همان قدر که در جشنواره فیلم فجر موفق بود، در جلب نظر منتقدان توفیق داشت و اقبال عمومی در اکران داشت. کسب جایزه خاطره انگیز اسکار، نوار موفقیتهای فیلم را کامل کرد.
حسین آریانی
۱. مسافران، بهرام بیضایی
۲. دستفروش، محسن مخملباف
۳. درباره الی، اصغر فرهادی
۴. لیلا، داریوش مهرجویی
۵. گاو، داریوش مهرجویی
۶. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۷. آرامش در حضور دیگران، ناصر تقوایی
۸. دندان مار، مسعود کیمیایی
۹. ناصرالدین شاه آکتور سینما، محسن مخملباف
۱۰. زیر درختان زیتون، عباس کیارستمی
ترجیح می دادم که هیچ کدام از این ده فیلم منتخبم در لیست تقدم و تاخری نسبت به یکدیگر نداشته باشند. یک فیلم به عنوان یک اثر هنری پارامتری فیزیکی یا شیمیایی نیست که قابل اندازه گیری قطعی و رتبه بندی دقیق و بی کم و کاست باشد. بنابراین دوست داشتم این ده فیلم را بدون ترجیح یکی بر دیگری و بر اساس سال ساخت در کنار هم قرار می دادم؛ اما سردبیر گرامی تکلیف کردند که فیلم ها حتما رتبه بندی و ارزش گذاری شوند. بنابراین با هر مشقتی که بود تبعیت کردم. در این فهرست تقدم و تاخر فیلم ها در همه موارد لزوما به معنی اولویت یکی بر دیگری نیست؛ بلکه برخی حاصل ترکیبی از فکر و احساسم در کلنجاری یکی، دوساعته و تردید آمیز با فهرست ده فیلم برگزیده است.
درباره مسافران
مهتاب (هما روستا) با آرامش خاطر و اطمینان رو به دوربین از مرگ قریب الوقوع خود و خانوادهاش میگوید . ماشین با دلهره فزایندهای وارد جاده می شود و همراهی موثر موسیقی، التهاب صحنه را به اوج خود می رساند. در چشم بر هم زدنی مجلس جشن و شادمانی، بدل به مراسم سوگواری و عزا میشود؛ اما استاد فرزانه سینما و تئاتر در ۵۳ سالگی و در اوج بروز و ظهور خلاقیت های هنرمندانه اش، در میانه هجوم مرگ، زندگی را می جوید و در اعماق تاریکی روشنایی را. سرانجام امید زوال ناپذیر خانم بزرگ به ثمر می نشیند؛ و مردگان با آینه باز می گردند؛ و نور در تاریکی رخنه می کند؛ و امید در ناامیدی. مسافران سرود زیبای زندگی و امید است در دل مرگ و نیستی؛ و تجسم هنرمندانه و بی مانندی از کهن الگوی مرگ و نوزایی در قالب اثری استثنایی و فراموش ناشدنی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- «باشو غریبه کوچک» به جشنواره تورنتو میرود
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
- در هشتاد و دومین دوره جشنواره؛ «باشو غریبه کوچک» از ونیز جایزه گرفت
- نسلی که بهرام بیضایی را نمی شناسد و کتابهایی که مرجوع می شود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





