سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
چهاردهمین سری از این مجموعه به نغمه خدابخش و نیکان راستقلم اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
نغمه خدابخش
۱. باشو، غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۲. از کرخه تا راین، ابراهیم حاتمیکیا
۳. هامون، داریوش مهرجویی
۴. طعم گیلاس، عباس کیارستمی
۵. شبهای روشن، فرزاد موتمن
۶. درباره الی، اصغر فرهادی
۷. چهارشنبه سوری، اصغر فرهادی
۸. روسری آبی، رخشان بنیاعتماد
۹. ماهیها عاشق میشوند، علی رفیعی
۱۰. تنگه ابوقریب، بهرام توکلی
درباره باشو، غریبه کوچک
«باشو،غریبه کوچک»تقابل سیاهی و سفیدی است تقابل جنگ و صلح، ویرانی و سرسبزی، مرگ و زندگی است. بهرام بیضایی به دور از بحثهای سیاسی و اجتماعی روز، در دهه شصت فیلمی میسازد که با گذشت سه دهه هنوز تازگی و طراوت خود را دارد و مخاطب میتواند با آن همراه شود. روایت فیلم در زمان و مکان جای نمیگیرد. باشو لطیفترین احساسات انسانی را به نمایش گذاشته و بر روح و جان بیننده تاثیر میگذارد. روابط انسانی، لطافت روح زن و معصومیت کودک به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده شده و در ذهن بیننده برای همیشه ماندگار است.
نیکان راستقلم
۱. گوزنها، مسعود کیمیایی
۲. ناخداخورشید، ناصر تقوایی
۳. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۴. هامون، داریوش مهرجویی
۵. سوته دلان، علی حاتمی
۶. دونده، امیر نادری
۷. خانه دوست کجاست؟، عباس کیارستمی
۸. اجاره نشینها، داریوش مهرجویی
۹. شهر زیبا، اصغر فرهادی
۱۰. زیر پوست شهر، رخشان بنیاعتماد
درباره گوزنها
چقدر باید تنهایی و غرور از دست رفته ی یک مرد جانکاه باشد؟
همان قدر…
تا کجا باید بازنده ی مطلق بود، زِهوار در رفته و مُفنگی و فراموش شده در حاشیه ی زندگی که بشود در متن سینما جاودانه شد؟
تا همان جا…
باید جایگاه گوزن ها را دست نیافتنی و رفیع دانست؛ برای لحظه به لحظه، برای دیالوگ به دیالوگ، برای شعر و شوری که کیمیایی در این فیلم به یادگار گذاشت و برای بهروز وثوقی که با شیره ی جانش، «سید» را ماندگار کرد. طوری که نسل جوان بازیگر، هنوز که هنوز است برای بازی در نقش یک معتاد، مثل یک دایره المعارف، به بازیگری او رجوع میکند و وام میگیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- «باشو غریبه کوچک» به جشنواره تورنتو میرود
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
- در هشتاد و دومین دوره جشنواره؛ «باشو غریبه کوچک» از ونیز جایزه گرفت
- نسلی که بهرام بیضایی را نمی شناسد و کتابهایی که مرجوع می شود
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





