سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
شانزدهمین سری از این مجموعه به محمد تقیزاده و ابراهیم عمران اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
محمد تقیزاده
۱. گوزن ها، مسعود کیمیایی
۲. اجاره نشینها، داریوش مهرجویی
۳. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۴. دونده، امیر نادری
۵. طعم گیلاس، عباس کیارستمی
۶. آرامش در حضور دیگران، ناصر تقوایی
۷. مغول ها، پرویز کیمیاوی
۸. شوکران، بهروز افخمی
۹. بچه های آسمان، مجید مجیدی
۱۰. طلای سرخ، جعفرپناهی
درباره گوزنها
گوزن ها همچنان به جهت تم عدالت طلبانه و آزادی خواهانه اش در اولویت لیست برترین فیلم های تاریخ سینمای ایران برایم بوده و هست و معتقدم کیمیایی با گوزن ها و قیصر میزان شناخت و تسلط اش به مدیوم سینما و ماهیت و نقش فیلمنامه در به ثمر رسیدن یک فیلم سینمایی را نمایان ساخت و بعد از آن خودش هم نه توانست و نه برایش میسر شد که چنین شاهکارهایی را روی پرده ببرد تا نام او به عنوان یک فیلمساز عدالتخواه و معترض بر تارک سینمای ایران بدرخشد.
توضیح اینکه سایر انتخاب ها بدون ترتیت و براساس زیبایی شناسی سینمایی، ماندگاری،میزان اقبال مردمی، افتخارات و سلیقه فردی گزینش شده اند. به این لیست می توان تنگسیر امیر نادری، آژانس شیشه ای ابراهیم حاتمی کیا، درباره الی اصغرفرهادی، یک اتفاق ساده شهید ثالث، ناخدا خورشید ناصر تقوایی و خشت و آینه ابراهیم گلستان را نیز اضافه کرد.
ابراهیم عمران
۱. قارچ سمی، رسول ملاقلی پور
۲. اجاره نشین ها، داریوش مهرجویی
۳. کمدی انسانی، محمد هادی کریمی
۴. خیابانهای آرام، کمال تبربزی
۵. سعادت آباد، مازیار میری
۶. ابد و یک روز، سعید روستایی
۷.. سنتوری، داریوش مهرجویی
۸. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۹. مادر، علی حاتمی
۱۰. خانه ای روی آب، بهمن فرمان آرا
درباره قارچ سمی
به حتم مقوله آرمان گرایی در دهه شصت و رنگ باختن آن در دهه هفتاد و هشتاد، یکی از آزگارهای همه کسانی است که تاب چنین مستوری ای ندارند. جامعه ای که آرمان داشت و بعد از جنگ به خاطر شرایط و مولفه های خاص اقتصادی، دارندگان آن نگاه ها، حالیه دستخوش تغییرات بنیادی شدند. دومان باز مانده از آن مسیر در تقابل با دنیایی جدید و ناشناخته در تلاطم های روحی، در برابر دختری از نسل جدید( بیتا) و تله پاتی های به وجود آمده؛ سبب ساز داستانی گیرا می؛شود که می تواند سالها در یادها به یادگار بماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- تشویق طولانی مسعود کیمیایی در «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار»/ کیمیایی از غم نبود مهرجویی گفت
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- به بهانه «خائنکشی»؛ کیمیایی از دریچه «قیصر»
- یک فرصت طلایی برای خائن کشی/ به بهانه پخش مینیسریال «خائنکشی»
- منتقد سینما: مسعود کیمیایی نزدیکترین فیلمساز ایرانی به جهان ملویل است
- بدرقه احمدرضا احمدی به خانه ابدی
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- رمانتیسم خونبار کمونیستی/ بررسی تحلیلی «گوزنها» و انقلاب مسلحانه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش