سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
سومین سری از این مجموعه به شادی حاجی مشهدی و الناز راسخ اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
شادی حاجی مشهدی
۱. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۲. قیصر، مسعود کیمیایی
۳. اجاره نشینها، داریوش مهرجویی
۴. مسافران، بهرام بیضایی
۵. باشو غریبهای کوچک، بهرام بیضایی
۶. لاک پشتها هم پرواز میکنند، بهمن قبادی
۷. دلشدگان، علی حاتمی
۸. ناصرالدین شاه اکتور سینما، محسن مخملباف
۹. شبهای روشن، فرزاد موتمن
۱۰. هامون، داریوش مهرجویی
درباره جدایی نادر از سیمین
جدایی نادر از سیمین که در عرصه بین المللی نیز برای سینمای ایران افتخارآفرین بوده، درست ترین و دقیق ترین فیلم اصغر فرهادی در پرداخت و کارگردانی است. جهان جاری در آن، مخاطب را بعد از پایان نیز رها نمی کند و به لحاظ فرم روایی و محتوای تامل برانگیزش در حد آثار شاخص و ماندگار سینمایی با سوژه ی تردیدها و قضاوت های انسانی است.
الناز راسخ
۱. اینجا بدون من، بهرام توکلی
۲. در دنیاى تو ساعت چند است؟، صفی یزدانیان
۳. برف روى کاجها، پیمان معادی
۴. هامون، داریوش مهرجویی
۵. درباره الى، اصغر فرهادی
۶. جدایى نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۷. طعم گیلاس، عباس کیارستمی
۸. اشک سرما، عزیزالله حمیدنژاد
۹. شبهاى روشن، فرزاد موتمن
۱۰. ارتفاع پست، ابراهیم حاتمیکیا
درباره اینجا بدون من
مالیخولیاى حاکم بر سینماى بهرام توکلى و غربت آدم هاى فیلم هاى او همیشه برایم جذاب بوده است. توکلى حتى وقتى فیلم جنگى هم مى سازد (تنگه ابوقریب) باز با همان نگاه و پیچیدگى درونى دست به روایت داستانش مى زند. اما اینجا بدون من در طول تمام این سالها تافته اى جدا بافته از سایر آثارش بوده است. او بارها سعى کرد تا دنیا و آدم هاى این فیلم را به شکل هاى مختلف در دیگر آثارش تکرار کند اما یکتایى کاراکترهاى اینجا بدون من امکان موفقیت دوباره را از وى گرفت.
اینجا بدون من مدهوش سادگى است که تمام کاراکترها، بازیگران و فضاى فیلم را در خود حل کرده است. این سادگى روایت به بازیگران این اجازه را مى دهد که خودِ خودِ خودشان باشند. چه در اشک ریختن، چه در خندیدن، چه در عشق ورزیدن و حتى چه در فرار از زندگى.
مخاطب از همان ابتدا با ورود به دنیاى فیلم با همه ى شخصیت ها همذات پندارى مى کند و همراه آنها در تقلاهایشان اندوهگین مى شود تا در انتها با آرامشى ژرف بر روى کاناپه ى مغز پسته اى بنشیند و خستگى در کند.
توکلى در اینجا بدون من، هم دنیاى سرخورده ى جوان هایى را به نمایش مى گذارد که رویاهایشان به معاش شان گره خورده، هم مادرى که جز خوشبختى دخترش به هیچ نمى اندیشد و هم دخترى که در خلوت عاشق صداى رفیق برادرش شده، عشقى که با وجود ضعف و معلولیتش به او شجاعت سخن گفتن مى دهد.
و در آخر آنکه از نظر نگارنده بزرگترین دلیل موفقیت این اثر، بهره جستن از تمام عناصر دراماتیک به یک میزان است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ