تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۶/۱۶ - ۲۱:۰۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 141804

سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی می‌کنند.

نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را معرفی کرده‌اند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشته‌اند.

پنجمین سری از این مجموعه به عباس اقلامی و مازیار معاونی اختصاص دارد که در زیر می‌خوانید:

 

عباس اقلامی

١. گزارش، عباس کیارستمی

٢. طعم گیلاس، عباس کیارستمی

٣. کلوزآپ، عباس کیارستمی

۴. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی

۵. درباره الی، اصغر فرهادی

۶. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی

٧. گاو، داریوش مهرجویی

٨. رگبار، بهرام بیضایی

٩. یک اتفاق ساده، سهراب شهید ثالث

۱۰. در دنیای تو ساعت چند است؟، صفی یزدانیان

درباره فیلم گزارش 

گزارش عباس کیارستمی یک تحول شگرف در فیلم سازی آن سال های سینمای ایران، برگرفته از جهان عباس کیارستمی در فیلم سازی و نگاه منحصر به فرد او به رویدادهای پیرامونش، به زندگی و به روابط بین انسان ها بود. سینمای کیارستمی، درباره زندگی آدم هاست. از روزمره گی های آنها، با بیان خاص از شرایط خاصی که در آن افتاده اند. او در فیلم گزارش که سال ۱۳۵۶ ساخت هم همین رویکرد را داشت. بیان شرایط یک خانواده از طبقه متوسط جامعه آن روزهای ایران با محوریت روابط زن و شوهری از این طبقه و با نگاهی دقیق و مجزا به مرد و زن و کودک این خانواده. کودکی که از شخصیتهای اصلی فیلم است، ایفای نقش می‌کند و مانند بسیاری از فیلمها جنبه تزیینی ندارد. کیارستمی معتقد است: «کودکان به ما بزرگ ترها یادآوری می کنند که باید دائم دنیای اطراف خود را با دیده حیرت نگاه کنیم، چنین نسبت به زندگی بی تفاوت نباشیم… کودکانی که در فیلم های من ایفای نقش کرده اند همه شخصیت های خودانگیخته و قوی داشته‌اند…»

در میان انبوه فیلم های عامه پسند آن سال ها که ویژگی های مشخص و کلیشه شده خود را داشت، عباس کیارستمی تصویری کاملاً متفاوت پیش روی تماشاگر سینما گذاشت. او دگردیسی و پوست انداختن طبقه متوسط در دهه ۵۰ را مقابل دوربین خود به تصویر کشید که یک اقدام پیشرو در فیلم سازی در آن مقطع تاریخی بود.

 

مازیار معاونی

١. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی

٢. چهارشنبه سوری، اصغر فرهادی

٣. شوکران، بهروز افخمی

۴. ابد و یک روز، سعید روستایی

۵. اجاره نشین‌ها، داریوش مهرجویی

۶. خیلی دور خیلی نزدیک، رضا میرکریمی

٧. درباره الی، اصغر فرهادی

٨. آژانس شیشه‌ای، ابراهیم حاتمی‌کیا

٩. ماجرای نیمروز، محمدحسین مهدویان

١٠. گوزن‌ها، مسعود کیمیایی

درباره جدایی نادر از سیمین

پیشبرد درام از طریق گره افکنی های متعدد، متوالی و متکی بر مقدمات درست دارماتیک که با شتاب در پی هم می آیند و بدون امکان لحظه ای تنفس، اتصال تام و تمام تماشاگر با قصه را در تمام فاصله زمانی میان تیتراژ شروع و پایان برقرار نگاه می دارند هدیه اصغر فرهادی به سینمای ایران (و شاید سینمای جهان) بود. شیوه ای که در پنجمین فیلم بلند اصغر فرهادی یعنی « جدایی نادر از سیمین » سنگ بنای آن گذاشته شد و به دنبال این اوج تحسین آمیز، علاوه بر خود فرهادی که تا کنون نتوانسته خارج از دایره این نوع پرداخت داستانی حرکت کند موجی از تکرار و  دنباله روی هم در میان فیلمسازان جوان ایجاد شد، موجی که در معدود مواردی به دلیل تزریق نگاه شخصی خود فیلمساز و استفاده درست از فرمول های روایی فرهادی قابل دفاع و در موراد بسیار بیشتری تنها دنباله روی های کلیشه ای بودند کلیشه هایی زودگذر که بدون اثرگذاری خاصی تنها حجم آرشیوها را افزایش خواهند داد.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها