همه میدانند مهدی فتحی بازیگری تکرارنشدنی بود اما شاید کمتر کسی بداند که او دستی هم بر کُشتی گرفتن و هماوردی داشت و با جهان پهلوان تختی نیز بر تشک کشتی زورآزمایی کرده بود.
به گزارش سینماسینما، بهزاد فراهانی، در ماه تولد فتحی (آذر سال ۱۳۱۸) از مهمترین ویژگی او سخن میگوید؛ مردمی بودنش.
فراهانی که در نمایش «بینوایان» و سریال امام علی(ع) با مهدی فتحی همبازی بوده است، میگوید: من همواره معتقد به تئاتر اجتماعی بوده و هستم و دیدگاهی را که دوستان نوگرا به هنر دارند، متعلق به کشور خودمان نمیدانم. این دیدگاه ویژه کشورهایی است که دوره صنعتی را گذراندهاند و به دموکراسی رسیدهاند و مردمانشان در فقر به سر نمیبرند.
او سپس از مهدی فتحی به عنوان بزرگترین بازیگر آسیا نام میبرد و اضافه میکند: هیچ بازیگری به قدر او به مردم نزدیک نبود. او مردم را بخوبی تماشا و حس میکرد و زمانی که قرار بود نقشی را بازی کند، در کالبد شکافی آن نقش یکه بود.
فراهانی سخنان خود را درباره فتحی این گونه ادامه میدهد: هنرمندی بود که سواد و مطالعاتش یگانه بود و باید بگویم گروه تئاتر «آناهیتا» هیچ بازیگری را به بزرگی او تربیت نکرد.
او با اشاره به دیگر ویژگی فتحی میافزاید: انسان والایی بود و همواره کوششاش بر این بود که مثل خودش باشد. او ادای هیچ بازیگر دیگری را در نیاورد و آموزههای بسیاری برای ما داشت که مهمترینش همان ارتباط نزدیک او با مردم بود.
فراهانی با یادآوری حضور فتحی در هماوردی و کشتیگیری اضافه میکند: نزدیک یک سال با جهان پهلوان تختی کشتی میگرفت. مردمان جنوب شهر تهران او را خوب میشناختند و لبخند زیبایش را تجربه کرده بودند.
این بازیگر با ابراز تاسف از اینکه قدر مهدی فتحی دانسته نشد، میگوید: قدر او را ندانستیم. همچنانکه بهمن مفید و پرویز پورحسینی و حمید سمندریان هم قدر ندیدند، هنرمندانی که به این راحتی نمیتوان مشابه آنان را ساخت؛ چراکه آنان در میهن ما استثنا بودند. ولی متاسفانه همانطور که به کل تئاتر احترام نمیگذارند، به بزرگانی مانند مهدی فتحی هم احترام گذاشته نشد.
فراهانی با اشاره به واپسین روزهای زندگی مهدی فتحی که به دشواری در بیمارستان سپری شده است، میافزاید: زمانی که در بستر بیماری افتاد، کسی برایش دستی بالا نزد. مقصودم وزارت فرهنگ و ارشاد است. امیدوارم با تغییر نگاه به فرهنگ و هنر، این شاخه هم سمت و سویی بگیرد و دیگر هنرمندی مانند مهدی فتحی در عسرت نرود.
مهدی فتحی، بازیگر تئاتر سینما و تلویزیون آذر ماه سال ۱۳۱۸ زاده شد.
او یکی از اعضای ثابت گروه تئاتر «آناهیتا» به سرپرستی مهین و مصطفی اسکویی بود. محمود دولتآبادی که در آن دوره، دیگر عضو این گروه تئاتری بوده، درباره فتحی گفته است فتحی یا باید روی صحنه میزیست یا از مادر نمیزاد.
در کارنامه هنری فتحی بازیهای درخشان او در نمایشهایی همچون «اتللو»، «هیاهوی بسیار برای هیچ»، «طبقه ششم»، «روبهکها»، «صاحب مهمانخانه»، «تانیا» و «سلمانی شهر سویل» به ثبت رسیده است.
او در آن سالها در بیش از بیست تئاتر تلویزیونی نیز حضور داشت. فتحی که از همان سالهای آغازین فعالیت هنری، به امر آموزش هم اشتغال داشت، مدتها به عنوان استاد فن بیان در هنرکده بازیگری آناهیتا مشغول به کار بود.
بخت با تماشاگرانی یار بود که دهه ۷۰ بازی او را در نمایش «بینوایان» بهروز غریبپور تماشا کردند؛ یک بازی نفسگیر در نقش «ژان والژان» و حضوری بیش از سه ساعت روی صحنه. بهزاد فراهانی بازیگر نقش مقابل او، «بازرس ژاور» را بازی کرد و این از آخرین حضورهای درخشان فتحی روی صحنه تئاتر بود که در فرهنگسرای بهمن رقم خورد. محلی که پیشتر کشتارگاه بود و در آن مقطع نخستین روزهای فعالیت خود را به عنوان فرهنگسرا سپری میکرد.
فتحی همان گونه که تئاتر را با گروه آناهیتا آغاز کرده بود، بازیگری در سینما را با بازی در فیلمی از مصطفی اسکویی با نام «زن خون آشام» تجربه کرد و بعد از انقلاب در اولین تجربه سینمایی خود مقابل دوربین ابراهیم وحیدزاده رفت و در فیلم «تحفهها» ایفای نقش کرد.
بازی در فیلمهایی مانند «کشتی آنجلیکا»، « روز واقعه»، «زینت»، «آدم برفی»، «زشت و زیبا»، «کاکلی»، «مدرسه پیرمردها»، «اعتراض» و… بخش دیگری از کارنامه هنری اوست.
تماشاگران تلویزیون نیز نقش آفرینیها او را در مجموعههایی مانند «خانه پدری»، «هزاران چشم»، «مزرعه آفتابگردان»، «شیخ مفید»، «به سوی افتخار»، «زندگی» و … دیده بودند.
در کارنامه هنری این بازیگر چندین همکاری با داود میرباقری دیده میشود. فتحی در تئاتر «دندون طلا»، فیلم «آدم برفی» و سریال «امام علی (ع)» با میرباقری همکاری کرد.
او گوینده نقش «سلطان» در کتاب صوت شازده کوچولو نیز هست.
مهدی فتحی در آخرین روزهای زندگی خود، دوره سختی را گذراند؛ همراه با بیماری و کمتوجهی نهادهای فرهنگی. او در آخرین روز اسفند سال ۱۳۸۲ آرامش مرگ را بر این گونه زیستنِ دشوار ترجیح داد و چشمان خود را بر این دنیا و هر آنچه در آن هست، فرو بست.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
- با رفع توقیف پس از ۳ سال؛ «مهمانی از کارائیب» برای اکران عمومی آماده میشود
- جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا میشود
- افتتاحیه «آن دیگری» در فرانسه برگزار شد
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- «دیدارو» در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد؛ تماشای تئاتر به شیوه واقعیت مجازی به حقیقت پیوست
- بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به تعویق افتاد
- رقابت ۷ نمایش خیابانی کودک و نوجوان در جشنواره بیست و هفتم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری