کارگردان «وارونگی» میگوید: این فیلم میتواند پارهای از زندگی تمام آدمها باشد، بدون آنکه واقعهای هولناک در آن رخ دهد.
به گزارش سینماسینما، به تازگی فیلم «وارونگی» به کارگردانی بهنام بهزادی که در بخش رسمی جشنواره فیلم کن هم حضور داشت، با بازی علی مصفا، سحر دولتشاهی، ستاره پسیانی، شیرین یزدانبخش و چند بازیگر دیگر بر پردهی سینماهای تهران اکران میشود و شاید جالبترین نکتهای که تماشاگر در لحظه اول فیلم با آن روبرو میشود همین حال و هوای این روزهای تهران باشد؛ حال و هوایی که با اسم فیلم به درستی همخوانی دارد، «وارونگی».
بهنام بهزادی دربارهی همین موضوع بیان کرد: به نظرم نمیشود کسی در تهران زندگی کند و هر روز دغدغهی محیط زیستی جایی که در آن زندگی میکند را نداشته باشد. این فیلم برای من حاصلضرب چیزهایی است که آنقدر ما رافرا گرفته که به حضورشان عادت کرده و فراموش کردهایم که نباید اینگونه باشند. آلودگی هوای تهران هم یکی از مسائلی است که آن چنان حضور دائمی و پررنگی در زندگی ما دارد که فراموش میکنیم چقدر مهلک وخطرناک است.
او دربارهی اینکه آیا «وارونگی» را براساس داستان واقعی در محیط اطرافش ساخته است؟ گفت: براساس یک اتفاق واقعی که نبود ولی بر اساس داستانهای واقعیای بود که هر روز پیرامون ما اتفاق میافتد و خیلی احتیاجی نبود که مورد خاصی را به کار بگیرم چون به نظرم این اتفاق پربسامدی در اطراف ما است.
وی دربارهی تفاوت موضوع این فیلم و روند پرداخت آن با «قاعده تصادف» اظهار کرد: برای خود من مهترین نکتهی فیلم «وارونگی» این بود که چطور میتوانم انسانهای عادیای را روایت کنم که در زندگیشان اتفاق فاجعهبار یا هولناکی رخ نمی دهد، اما یاد میگیرند و دچار تحول میشوند واین موضوع برایم چالش فیلمنامه بود. با این حال معتقدم «وارونگی» همان قدر دغدغه دارد که فیلم های قبلیام داشت.
بهزادی دربارهی انتخاب بازیگران این فیلم هم گفت: علی مصفا و سحر دولتشاهی جزو گزینههای اولیهی من بود که برای این نقشها در نظر داشتم و یکی از مهمترین دلایلم هم این بود که این دو نفر قرار بود نقشهایی را بازی کنند که متفاوت از دیگر کارهایشان بود و میتوانست تصویر همیشگی آنها را در ذهن مخاطب بکشند.
او ابا اشاره به اینکه «فکر هم میکنم این قالب ذهنی دربارهی این دو بازیگر الان شکسته شده است» ادامه داد: در مورد بقیهی بازیگران هم باید بگویم که علیرضا آقاخانی، ستاره پسیانی، رویا جاویدنیا و بقیه بازیگران خوبی بودند که توانستند نقشهای مورد نظر را به خوبی ایفا کنند. ضمن اینکه جنس این فیلم به گونهای نیست که بخواهم مجموعهای از ستارهها را برای بازی دعوت کنم بلکه مهم این بود، افرادی حضور داشته باشند که این کارکترها باور پذیر و به خوبی بازی کنند و برای من به عنوان کارگران همین مسلئه کافی بود.
بهزادی که اردیبهشت امسال فیلمش در بخش نوعی نگاه جشنواره کن نمایش داده شد، درباره این تجربه و بازخوردهایی که گرفته بود بیان کرد: جشنواره کن جای خیلی عجیبی است، چون به راحتی ممکن است تماشاگران بایستند و فیلم را هو کنند و به همان راحتی هم ممکن است بایستند و یک فیلم را تشویق کنند. برای من و گروه «وارونگی» هم در جشنواره کن چنین اتفاقی افتاد و پس از پایان نمایش فیلم تماشاگران دقایق طولانی ایستاده فیلم را تشویق کردند. این واکنش برای ما اتفاقی غافلگیرکننده بود و هیچکدام نمیدانستیم که چه باید بکنیم.
او ادامه داد: این اتفاق از آن جهت جالب بود که تماشاگرانی از کشورهای مختلف دنیا با آن ارتباط برقرار کردند. یعنی جدا از گفتوگوهایی که با رسانهها و بینندگان فیلم داشتیم اتفاق بسیار جالب برایم این بود که یک فیلم بومی که داستانش مبتنی بر روابط آدمها در شهری مثل تهران است چقدر با آدمهای دیگر توانسته ارتباط برقرار کند.
این کارگردان اضافه کرد: در جشنواره کن آدمهایی با ملیتهای مختلف نزد من آمدند و میگفتند که انگار داستان زندگی خود را روی پرده دیدهاند و نکتهی جالبتر این بود که یک آقای ۷۰ سالهی آمریکایی هم آمد و گفت که این فیلم میتوانست داستان زندگی او باشد؛ بنابر این نسبت به اولین تجربهی حضور در این جشنواره احساس خوشایندی از نمایش فیلمام در این رویداد بینالمللی داشتم.
بهزادی در پاسخ به اینکه در مقایسه با جشنواره فیلم کن، بازخورد اکران «وارونگی» را در تهران چطور میبیند؟ گفت: در تهران فعلا حدود ۱۰ روز است که اکران فیلم آغاز شده و در ابتدا هم تعداد سینماها وسانسها کم بود، اما میزان فروش خوشبختانه روند صعودی داشته است. در واقع افزایش تعداد سینماها که کاملا خارج از اختیار ماست نشان میدهد که تقاضا برای نمایش این فیلم زیاد است و اکنون تعداد سالنها و سانسها تقریبا چهار برابر شده است.
او افزود: این افزایش سالنها و سانسها اتفاقی خوشحالکننده است، چرا که ما تیزر تلویزیونی نداریم ، تبلیغات خاصی انجام ندادهایم و فیلم را هم مجبور شدهایم در بدترین فصل سال اکران کنیم.
کارگردان «قاعده تصادف» دربارهی اینکه با این وضعیت باید از شرایط اکران ناراضی باشد، گفت: اگر قرار باشد راجع به اکران در سینمای ایران صبحت کنم حرفهای بسیاری دارم که میدانم خوشایند بسیاری نیست و ترجیح میدهم به احترام خودِ سینما سکوت کنم، اما تصور کنید فیلمی ساختهاید با بازیگران مطرح و با یک داستان خانوادگی که میتواند برای مخاطب جذاب باشد. ضمن اینکه فیلم شما در این ۱۰ روز آغاز اکران یک سیر صعودی فروش داشته، در جشنواره کن نمایش داده شده و در ظاهر تمام عناصر را برای جذب مخاطب دارد، اما متاسفانه در موقعیتی قرار میگیرید که یا باید اکران آن را به زمانی نامعلوم موکول کرد یا در همین زمان نامناسب آن را نمایش داد و من ترجیح دادم از همین فرصت استفاده کنم.
او اشاره کرد: در حال حاضر با توجه به نمایشهای جشنوارهای فیلم، ۲۰ کشور حق اکران این فیلم را خریدهاند و از بهار سال آینده ابتدا فیلم در فرانسه اکران عمومی میشود و بعد در کشورهای نمایش داده خواهد شد. با توجه به این شرایط تاکید داشتم که «وارونگی» قبل از هر کشوری در ایران به نمایش درآید.
وی ادامه داد: در این شرایط تنها چیزی که میتوانم بگویم این است که دوست دارم به همهی آنهایی که با دغدغهی تهاجم فرهنگی در شبکههای ماهوارهای داد سخن میدهند، یادآوری کنم که سینما یک نهاد خیلی قدرتمند نیست و اگر حمایت دستگاهایی مثل صدا و سیما، شهرداری یا حوزه هنری و أمثال آنها نباشد، ممکن است کسانی مثل من ترغیب شوند که به جای ساختن فیلمهای فرهنگی و دغدغهمند سراغ ساخت فیلمهایی بروند که بدون حمایت آنها هم میفروشد و در واقع صرفا تن به قواعد بازار عرضه و تقاضا بدهند.
بهزادی در پایان خطاب به مخاطبان فیلم خود گفت: «وارونگی» میتواند پارهای از زندگی ما باشد، فیلمیکه در آن وقایع هولناکی اتفاق نمیافتد اما برای مخاطب و بخصوص اهالی خانواده میتواند آشنا و همدلی برانگیز باشد.
سحر دولتشاهی، علی مصفا، ستاره پسیانی، رویا جاویدنیا،علیرضا آقاخانی، شیرین یزدانبخش و ستاره حسینی، پیام یزدانی، مجتبی نم نبات و عباد کریمی بازیگران وارونگی هستند.
در خط داستانی «وارونگی» آمده است: «سهیل پس از چندین سال، نشانی نیلوفر را پیدا کرده و به سراغش آمده است. رابطهی آنها که در گذشته ناکام مانده، حالا در آستانه شکلگیری دوباره است.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- به ریاست فیلمساز اسپانیایی؛ هیات داوران هفته منتقدین بینالمللی کن معرفی شد
- کوین کاستنر با «افق» به جشنواره کن ۲۰۲۴ میرود
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
- فیلم افتتاحیه جشنواره کن معرفی شد/ آغاز با کمدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟