یک منتقد تئاتری در نوشتاری با عنوان «چرا بهنوش طباطبایی در نمایش «مری پاپینز» از پس این کاراکتر برمیآید؟» نقطه نظراتش را مطرح کرده است.
به گزارش سینماسینما، وحید سعیدی در این یادداشت آورده است:« تا آلان چندین نمایش موزیکال براساس آثار مطرحی چون «اولیورتویست»، «بینوایان»، « عروس مرده» با فوجی از ستارههای مطرح سینما و تئاتر روی صحنه رفته است.
آثاری که از قضا همگی با وجود بلیتهای گران قیمت با استقبال مخاطبان روبه رو شدهاند. توفیق تجاری این نمایشها چند دلیل اصلی دارد،یکی اسم و رسم خود آثار و دیگری سبک و سیاق اجراها و موزیکال بودنشان است، اما در کنار همه این ویژگیها، مهمترین دلیلی که باعث شده تا آثاری از این دست با اقبال تجاری و… مواجه شود حضور ستارههای سینما و تئاتر در آنهاست. در واقع خیلی از مخاطبان و یا شاید بتوان گفت اکثر آنها برای دیدن بی واسطه ستارههای مورد علاقه شان به دیدن این نمایش ها میروند.
آنها برای این کار هزینه زیادی هم صرف میکنند، گذشته از قیمت بالای بلیت،هزینههای رفت و آمد و خوراکی را که حساب کنید رقم گندهای میشود. حالا این رقم گنده برای این هزینه شده که طرف ضمن تماشای بیواسطه ستاره مورد علاقهاش از هنر بازیگری او هم لذت ببرد، یعنی آنچه را که روی پرده یا قاب تلویزیون دیده را حالا بی واسطه ببینند.
اما در نهایت چیزی عایدش نمی شود، چون ماحصل آنچه که روی صحنه میبیند بازیهای بی رمقی است که زیرحجم بالایی از حرکات ریتمیک، آواز و طراحی صحنه و لباس مدفون شده و به چشم نمیآید.
اینجا بازیگر است که باید انرژی دو صد چندانی بگذارد تا بدون اینکه از چهارچوب خارج بزند، در هیاهوی رقص ، آواز و جلوهگری صحنه و لباس این نوع نمایشها، بازی اش را به رخ بکشد. اتفاقی که شاید تا الان فقط یک نفر از پس آن برآمده است. آن یکی هم کسی نیست جز بهنوش طباطبایی، که این روزها با نقش «مری پاپینز» در نمایشی به همین نام روی صحنه تالار وحدت است.
دلیل این ادعا هم این است که مری پاپینز در بین نمایشهای موزیکالی که روی صحنه رفته به ذات موزیکال است و برای اجرای صحنهای موزیکال نشده است. از همین رو از همان ابتدا برای ترانه خوانیها، حرکات ریتمیک و… طراحی شده و بازیگر برمبنای آن چگونگی خلق شخصیت را طراحی و سپس اجرا کرده است.
طباطبایی برای به باور نشاندن « مری پاپینزی»ی که روی صحنه به آن جان داده با دو چالش روبهرو است، یک غلبه بر هیاهوی این نوع نمایشها و دیگری ایجاد حس همذات پنداری مخاطب با کاراکتری چون مری پاپینز.
او میبایست در دل این رقص و آوازها و حجم سنگین موسیقی و …. مخاطبش را با مری پاپینز همراه کند. کاری که از همان اولین لحظه حضور در صحنه آن را به درستی شروع و در نهایت به بهترین شکل ممکن به سرانجام میرساند.
نخست انتخاب لحن درست برای مری پاپینز است، که در همان جا تفاوت او با دیگر آدمهای نمایش را هویدا میکند، این لحن درست همراه است با طراحی درستی که برای رفتار حرکتی ( نوع راه رفتن و قدم برداشتن تا حرکات دست و سر) این کاراکتر توسط بازیگر انتخاب و اجرا شده است. این طراحی هوشمندانه دو کارکرد دارد،یکی تفاوت مری پاپینز با دیگر کاراکترها را هویدا میکند و دیگری اینکه این طراحی همگام است با بخشهای موزیکال و ریتمیک نمایش. در اینجا بازی بازیگر در لایههای حرکات ریتمیک و آواز خواندنها نه تنها پنهان نمیشود، بلکه خود را به بهترین شکل ممکن بروز میدهد.
بهنوش طباطبایی در تئاتر به یک بلوغ رسیده او طی این سالها در تئاترهای سختی بازی کرده از « فصل شکار بادبادکها» تا فیلم–نمایش «آینههای روبه رو».
او در کار اولی بیش از ۹۰ دقیقه در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنهای تقریبا معلق یک نمایش سخت را به سرانجام میرساند و در دومی مسیر استحاله شدن یک دختر را باز آفرینی میکند. آنهم در دو مدیوم صحنه و تصویر. او با کوله باری از این تجربیات به مصاف نمایش موزیکال «مری پاپینز» رفته و از پس آن برآمده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «گامبی وزیر» روی صحنه تئاتر می رود
- بازیگر جدید نقش آقای بنکس در «مری پاپینز» کیست؟
- نمایش «مریپاپینز» / گزارش تصویری
- به بهانه اجرای نمایش «مری پاپینز»/ گام سوم
- نمایش موزیکال مری پاپینز / گزارش تصویری
- سویناییها «مری پاپینز» را افتتاح کردند/ بیش از ۱۰۰ نابینا اولین مخاطبان نمایش موزیکال
- پشت صحنه نمایش مری پاپینز / گزارش تصویری
- زمان پیش فروش نمایش موزیکال «مری پاپینز» اعلام شد
- برندگان اسکار تئاتر معرفی شدند/ جوایز «تونی» برای نمایش «هادس تاون»
- «عروس مردگان» روی صحنه میرود؛ دانشجویان هنر در ویآیپی
- همراه با جشنواره فیلم فجر در اولین روز / گزارش تصویری ۲
- همراه با جشنواره فیلم فجر در اولین روز / گزارش تصویری ۱
- تمجید بهنوش طباطبایی از نمایش محمد رحمانیان در مدح امام رضا (ع)
- شقایق فراهانی، نسیم ادبی، بهنوش طباطبایی و… در یک مراسم/تصاویر
- کدام بازیگران سینما بیشترین فالور را در اینستاگرام دارند+جدول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





