برگردیم سر موضوع اصلی. درجشنواره کن امسال یک هنرپیشه داشتیم که در یک فیلم خارجی بازی کرده بود و چون فیلم و کارگردان خارجی بودند و برخی دوستان از این حضور دل خوشی ندارند، بنابراین اجازه ندارم در موردش بنویسم. اصغر فرهادی (خدا را شکر اسم او را میشود نوشت) بهعنوان یک فیلمساز مستقل جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن را برد اما نمیدانیم چرا نه صداوسیما به آن پرداخت نه بقیه رسانهها. درحالیکه چشم دوخته بودیم به رسانه ملی اخبار سراسری به جای پرداختن به برندهشدن فرهادی در کن، به این اخبار پرداخت: مرغی در قسطنطنیه روزی ٨ تخم میگذارد. نقض حقوق زندانبانان و زندانیان در زندانهای به ظاهر مدرن غرب. وضع بد اقتصادی بانکداران در غرب وحشی و… خلاصه بنده دیدم گویا اوضاع پس است و بهتر است من هم بدون هیچ اشارهای از اسم اصغر فرهادی بگذرم. حالا میفهمم این پروژههای عبور از فلانی کارکردش چه بوده!
بعدش پیش خودم گفتم در مورد شهاب حسینی که میشود نوشت؟ ایشان قبلا مجری صداوسیما بوده و احتمالا صداوسیما دیگر با این بنده خدا کار ندارد، اما یادم نبود که شهاب حسینی همان قباد داماد بزرگ آقاست و حالا درست است که همچین هم برادرزاده ایشان محسوب نمیشود و خون دیوانسالار در رگهایش جریان ندارد اما به هرحال وابستگی به دیوانسالارها دارد. بنابراین خبر برندهشدن او بهعنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره کن را هم نمیشود زیاد در بوق و کرنا کرد. لذا اگر به یک نوجوان دانشآموز در مدرسه بگویند در باب جشنواره کن انشا بنویس، حتما میتواند چند صفحه بنویسد چون همه را مو به مو و نکته به نکته از ماهواره و کانالهای تلگرامی دیده و رصد کرده، اما خب وقتی انشایش را بخواند، حتما معلمشان خواهد گفت عزیزم انشای خوبی بود اما اگر یکبار دیگر این چیزها را بنویسی، تحویل مدیر مدرسه میدهمت و خلاص. نیمساعت وقت داری انشایت را اصلاح کنی. آن وقت اگر دانشآموز زبر و زرنگی باشد، ظرف چند دقیقه مینویسد: امروز جشنواره فیلم کن به علت بارش باران برگزار نشد و مسابقه به زمان دیگری موکول شد. بعد اگر معلم از او بپرسد، با توجه به آموزههای صداو سیما شهاب حسینی کیست و چه نقشی در سینما دارد، باید جواب بدهد. ایشان اصلا کی هستند؟ ترانه علیدوستی که دیگر بماند و هیچ. خیالتان راحت. معلم چیزی در مورد اصغر فرهادی نمیپرسد که دانشآموز مجبور باشد جواب حسابشدهای بدهد. خود معلم خوب میداند اصغر فرهادی حالا خط قرمز بعضیهاست.
منبع: روزنامه شهروند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد