برگردیم سر موضوع اصلی. درجشنواره کن امسال یک هنرپیشه داشتیم که در یک فیلم خارجی بازی کرده بود و چون فیلم و کارگردان خارجی بودند و برخی دوستان از این حضور دل خوشی ندارند، بنابراین اجازه ندارم در موردش بنویسم. اصغر فرهادی (خدا را شکر اسم او را میشود نوشت) بهعنوان یک فیلمساز مستقل جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن را برد اما نمیدانیم چرا نه صداوسیما به آن پرداخت نه بقیه رسانهها. درحالیکه چشم دوخته بودیم به رسانه ملی اخبار سراسری به جای پرداختن به برندهشدن فرهادی در کن، به این اخبار پرداخت: مرغی در قسطنطنیه روزی ۸ تخم میگذارد. نقض حقوق زندانبانان و زندانیان در زندانهای به ظاهر مدرن غرب. وضع بد اقتصادی بانکداران در غرب وحشی و… خلاصه بنده دیدم گویا اوضاع پس است و بهتر است من هم بدون هیچ اشارهای از اسم اصغر فرهادی بگذرم. حالا میفهمم این پروژههای عبور از فلانی کارکردش چه بوده!
بعدش پیش خودم گفتم در مورد شهاب حسینی که میشود نوشت؟ ایشان قبلا مجری صداوسیما بوده و احتمالا صداوسیما دیگر با این بنده خدا کار ندارد، اما یادم نبود که شهاب حسینی همان قباد داماد بزرگ آقاست و حالا درست است که همچین هم برادرزاده ایشان محسوب نمیشود و خون دیوانسالار در رگهایش جریان ندارد اما به هرحال وابستگی به دیوانسالارها دارد. بنابراین خبر برندهشدن او بهعنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره کن را هم نمیشود زیاد در بوق و کرنا کرد. لذا اگر به یک نوجوان دانشآموز در مدرسه بگویند در باب جشنواره کن انشا بنویس، حتما میتواند چند صفحه بنویسد چون همه را مو به مو و نکته به نکته از ماهواره و کانالهای تلگرامی دیده و رصد کرده، اما خب وقتی انشایش را بخواند، حتما معلمشان خواهد گفت عزیزم انشای خوبی بود اما اگر یکبار دیگر این چیزها را بنویسی، تحویل مدیر مدرسه میدهمت و خلاص. نیمساعت وقت داری انشایت را اصلاح کنی. آن وقت اگر دانشآموز زبر و زرنگی باشد، ظرف چند دقیقه مینویسد: امروز جشنواره فیلم کن به علت بارش باران برگزار نشد و مسابقه به زمان دیگری موکول شد. بعد اگر معلم از او بپرسد، با توجه به آموزههای صداو سیما شهاب حسینی کیست و چه نقشی در سینما دارد، باید جواب بدهد. ایشان اصلا کی هستند؟ ترانه علیدوستی که دیگر بماند و هیچ. خیالتان راحت. معلم چیزی در مورد اصغر فرهادی نمیپرسد که دانشآموز مجبور باشد جواب حسابشدهای بدهد. خود معلم خوب میداند اصغر فرهادی حالا خط قرمز بعضیهاست.
منبع: روزنامه شهروند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





