تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۰۷/۰۱ - ۱۶:۴۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 2699

به گزارش «سینماسینما»، هشتمین برنامه از «سه‌شنبه‌های هنوز» با حضور شهرام مکری و علیرضا رسولی‌نژاد با موضوع سینمای مستقل جهان برگزار شد. در این جلسه شهرام مکری به مقایسه سینمای ایران و فرانسه پرداخت. در ادامه بخش‌هایی از صحبت‌های مکری را می‌خوانید:

«ایران و فرانسه آمار جمعیتی نزدیک به ۷۰ میلیون نفر دارند و مقایسه را راحت‌تر کرده‌اند. طبق آمار سال ۲۰۱۳، ۵۵۰۰ سالن سینما در فرانسه وجود دارد، در حالی‌ که ما در ایران ۴۵۰ سالن سینما داریم. در سینمای فرانسه سالانه ۲۷۰ فیلم تولید می‌شود، در حالی‌ که در ایران حدود ۱۰۰ فیلم تولید می‌شد. در فرانسه ۴۰۰ کمپانی بزرگ تولید فیلم وجود دارد، در حالی‌ که در ایران کمپانی‌های فیلم به تعداد آدم‌هایی است که می‌شناسیم و حتی به ۲۰ عدد هم نمی‌رسد.

در فرانسه اگر بخواهیم فیلم پرفروش را مشخص کنیم، باید فیلم‌ها را به سه دسته تقسیم کنیم، فیلم‌های آمریکایی اگر در فرانسه ۱۵ میلیون مخاطب داشته‌ باشند، پرفروش محسوب می‌شوند، فیلم‌های غیرفرانسوی وغیرآمریکایی با زیرنویس فرانسوی باید بالغ بر ۱٫۵ میلیون تماشاگر داشته‌ باشند و فیلم فرانسوی باید حدود هشت میلیون تماشاگر داشته‌ باشد تا پرفروش باشد. اما در ایران با ۴۵۰ سالن سینما، تعداد تماشاگران فیلم‌های پرفروش، حدود یک‌ میلیون نفراست، یعنی با احتساب بلیت هشت هزار تومانی، پرفروش‌ترین فیلم ایرانی باید حدود هشت میلیارد تومان بفروشد، ولی چندان اتفاق معمولی نیست که فیلمی هشت میلیارد تومان بفروشد.

طبق آمار، هر ایرانی هر هشت سال یک‌بار به سینما می‌رود. یک مدل فیلم ساخته می‌شود که ادعا می‌کند برای مخاطب محدود ساخته‌ شده‌ است، چون آمار دقیق دارم فیلم خودم یعنی «ماهی و گربه» را مثال می‌زنم، در این فیلم المان‌های سینمای بدنه وجود ندارد؛ ولی حدود ۲۵۰ هزار نفر تماشاگر داشته‌ است؛ اما فیلمی که حدود سه میلیارد تومان هزینه برای تولید داشته‌ است، می‌تواند ۵۰۰ هزار تماشاگر داشته‌ باشد. سالانه حدود ۵۴ فیلم را سینمای بدنه اکران می‌شود که از این میان فقط ۱۰ فیلم بالای جدول فروش میلیاردی دارند و از میان این ۱۰ فیلم، فقط پنج یا شش فیلم اول جدول می‌توانند بگویند که در گیشه سودآور بوده‌اند، در حالی‌ که در سینمای هنر و تجربه، چون فیلم‌ها با بودجه کم ساخته می‌شوند، مثلا من «اشکان و انگشتر متبرک» را با ۲۰ میلیون تومان و «ماهی و گربه» را با مبلغی کمتر از۴۰۰ میلیون تومان ساخته‌ام، این فیلم‌ها زودتر به سوددهی می‌رسند تا فیلم‌های سینمای گیشه که فروش آن‌ها به این شکل حساب می‌شود. مثلا فیلم سه میلیارد تومان می‌فروشد که ۱٫۵ میلیارد آن را باید به سینمادار بدهد و از ۱٫۵ میلیارد باقی‌مانده، ۲۵ درصد را پخش‌کننده برمی‌دارد و باقی این پول را تهیه‌کننده برمی‌دارد. در نتیجه، تهیه‌کننده باید یک میلیارد تومان برای ساخت فیلم هزینه کند و منتظر باشد که فیلم سه میلیارد تومان بفروشد تا بتواند یک میلیارد نخستین خود را بردارد و تازه یربه‌یر شوند.»

این نشست ۳۱ شهریورماه در کتاب‌فروشی «هنوز» با حضور جمعی از علاقه‌مندان برگزار شد. در این نشست قرار بود مجید برزگر نیز حضور داشته باشد که به‌دلیل حضور فیلمش در فستیوال شیکاگو، ناچار به سفر شده بود.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها