داوود فتحعلی بیگی گفت: هزاران نسخه تعزیهخوانی در اقصی نقاط کشور وجود دارند که هنوز به اجرا نرسیدهاند و اینها تنها نیازمند یک متولی است که وظیفه آنها حفظ و اشاعه شبیهخوانی و نمایشهای آیینی و سنتی باشد تا بتوان با برنامهریزی صحیح این نسخ را گردآوری و به مرور منتشر کرد.
به گزارش سینماسینما، این هنرمند پیشکسوت عرصههای آیینی سنتی با اشاره به نسخههای بسیار قدیمی که تاکنون در صندوق قرار گرفته و تعداد اندکی از آنها به اجرا رسیده، بیان کرد: کسانی هستند که مجموعههایی از نسخ تعزیه نسل به نسل به آنها رسیده است که این افراد به نحوی با ما آشنا شده و ما از طریق آشنایی با آنها، این نسخ را به چاپ رساندهایم.
او در پاسخ به اینکه آیا در تعزیه در ایام ماه محرم و صفر از این نسخ غریب استفاده میشود یا خیر؟ بیان کرد: از این نسخ استفاده نمیشود زیرا در این دو ماه اغلب تعزیههایی خوانده میشود که مربوط به زندگی اولیا، شهادت شهدای کربلا و تعزیههای از این قبیل است و اگر این نسخ غریب در جشنوارهها اجرا شده اینها از سیاستهای جشنواره بوده تا پژوهشگران با نمایشهایی از این قبیل آشنا شوند.
وی با بیان اینکه تعزیهخوانی همیشه بانیان خصوصی داشته است، اظهار کرد: به هر نحوی تعزیهخوانی در این ایام برپا میشود اما نکته بر سر این است که هنوز یک مکان دائمی مانند تکیه دولت که در دوره قاجار پابرجا بوده است، وجود ندارد تا بتوان به صورت مستمر تعزیهخوانی را در آن محل اجرا کرد.
فتحعلی بیگی با اظهار تاسف از اینکه تعزیه متولی ندارد، ادامه داد: اگر در برخی مناطق برای هنر تعزیهخوانی سرمایهگذاری شده تنها بخش خصوصی بعضی از شهرستانهای کوچک و روستاها با سرمایهگذاری برای این هنر باعث شدهاند تا درایام و مناسبات خاص، تعزیه برگزار شود.
او با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ داستان تعزیه وجود دارد که اجرا نشدهاند، تاکید کرد: به عنوان یک کارشناس بارها اظهار نظر کردهایم که باید مکانی را برای اجرای مستمر نمایشهای آیینی و سنتی که از برترین و برجستهترین آنها میتوان به تعزیه اشاره کرد در اختیار افراد فعال در این حرفه قرار دهند اما گوش شنوا برای تامین این خواستهها کجاست؟ تشکیلات موظفی که شرح وظیفهشان اقدام در راستای حفظ و اشاعه تعزیه باشد کجاست؟
این استاد پیشکسوت عرصه تئاتر ادامه داد: چرا رئیس سازمان میراث فرهنگی علی رغم به ثبت رسیدن تعزیه به عنوان یک میراث فرهنگی هیچ اقدامی برای رفع کمبود و حل مشکلاتی که بر سر راه این هنر قرار گرفته، انجام نمیدهد؟ میراث فرهنگی میتواند امکاناتی را از سازمان یونسکو دریافت و آن را در بخشهایی که در معرض خطر قرار گرفتهاند صرف کند. باید بودجهای را برای چاپ نسخ تعزیه دریافت کنند، باید بودجهای دریافت کنند تا موسیقی اصیل تعزیه به ثبت و ضبط برسد، باید بودجهای برای تولید فیلمهای آموزشی در جهت گسترش و بهبودی هنر تعزیه دریافت کنند، اما متاسفانه هیچ اقدامی در جهت بهبودی وضعیت هنر تعزیه انجام نمیشود.
داوود فتحعلی بیگی در پایان سخنان خود با بیان اینکه تعزیهخوانی قدمت بسیار زیادی دارد، گفت: در این هنر، لباسها و قراردادهای اجرا شدهای از پیش تعیین شده است که عدهای با تحریفات و تصرفات خود به این هنر آن را تغییر میدهند، زیرا هرکس اجازه پوشیدن هر لباسی با هر رنگی را ندارد این قراردادها از دیرباز وجود داشته و اکنون به یک سنت آیینی تبدیل شده است و باید این قراردادها مستمر باشد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجلس «تعزیه» مقابل خانه هنرمندان ایران برپا میشود
- همزمان با فرا رسیدن ایام محرم؛ مجلس «تعزیه» در باغ هنر خانه هنرمندان ایران برپا میشود
- آیا نگرانی سینماگر از انتشار خلاصه داستان فیلمش درست است؟!
- مرتضی صفاریان: «تکیه دولت» مجدد احیا شود/ ۸۲ سال اجرای تعزیه با عشق
- درگذشت استاد تعزیه/ رضا نصرالله لنکرانی از دنیا رفت
- آیا رابطهای میان تعزیه و دراماتوژی اجرا وجود دارد؟/ اهمیت شناخت ساختار دراماتیک تعزیه
- گفتوگو با مدیرعامل انجمن تعزیه ایران و پژوهشگر تاریخ و اسطوره/ امر آیینی، امری «در حال شدن» است نه امر «بود»
- بهرام بیضایی از تعزیه میگوید + ویدئو
- تعزیهخوانی در خانه هنرمندان ایران
- حقایقی درباره فیلم عباس کیارستمی با موضوع تعزیه /چرا کیارستمی با نمایش فیلمش در ایران مخالف بود؟
- گزارشی از اجرای تعزیه در ماه محرم/ هنری ملی در خدمت مراسمهای مذهبی
- برگزاری مراسم تعزیه در میدان ولیعصر
- رونمایی پوستر فیلمهای تقوایی با تصویری از تقوایی
- به بهانه اکران سه فیلم ناصر تقوایی در گروه هنر و تجربه: نامی که در ذهنها میماند
- «هنر و تجربه» میزبان ۳ فیلم ناصر تقوایی می شود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده





