کارگردان فیلم برادرم خسرو گفت:قصد نداشتم فیلم آموزشی بسازم و یا بیماری را معرفی کنم. دوست داشتم درام پردازی کنم و فیلم برای مخاطب جذاب باشد.»
به گزارش سینماسینما، نمایش فیلم و تحلیل روانشناسه فیلم «برادرم خسرو» از سوی مرکز خدمات روانشناسی سیاوشان با حضور احسان بیگلری(نویسنده و کارگردان)،هرایر دانلیان،علی نیکجو،رضا شهلا و سینا امینی ۶ مرداد ماه در پردیس سینمایی کوروش برگزار شد.
در ابتدای این جلسه یاد و خاطره زندهیاد افشین یدالهی که پیش از این اداره کننده جلسات نقد و بررسی این مرکز خدمات روانشناسی بود با تجلیل از خانواده او برگزار شد و پس از آن ،هرایر دانلیان در صحبتهای کوتاهی به سراغ نحوه دیدن فیلم رفت و نقد روانکاوانه فیلم را جدا از این مبحث دانست.
در ادامه سینا امینی در صحبتهایش گفت:«میخواهم صحبتهایم را با مسئله زمان آغاز کنم که در روانکاوی اهمیت زیادی دارد. در واقع این فیلم را بازافرینی گذشته در زمان حال دیدم،در این فیلم شخصیت ناصر،هم برادر است و هم پدر و یا میترا و ناهید برای ناصر و خسرو در جایگاه مادر هستند.»
او ادامه داد:«چیزی که در این میان اهمیت داشت حضور فردی است که غایب است اما حضورش در زندگی این خانواده محسوس است،پدری که دیگر در میان آنها نیست اما نشانههای این پدر در زندگی انها حس میشود.»
در ادامه این جلسه رضا شهلا گفت:«در این فیلم از المانهای اتاق ناصر هم میتوان متوجه شد که بر روی غیر قابل تحمل بودن او تاکید میشود. در جایی از فیلم شخصیت خسرو میگوید:« وقتی حواست نیست خود خودتی!»و تا حدی میتوان این جمله را اینطور تعبیر کرد که انگار زمانی که ناصر حواسش نیست از او فیلم گرفته شده است و خود واقعی او است.در واقع ما آمدیم «برادم خسرو» را ببینیم اما ناصر را میبینیم.»
علی نیکجو نیز افزود:«احسان بیگلری با ساخت نخستین فیلمش نوید کارگردان خوش قریحهای از جنس دیگر را در این کشور میدهد و در طول فیلم مدام با خودم فکر می کردم بیمار کیست؟ و خوش به حال کسانی که میدانند اختلال روانی دارند. خسرو میداند که بیمار است و کسی که میداند بیمار است میتواند علت بیماریش را ریشهیابی کند و در پی درمان ان باشد و ناصر با اختلالهای دیگری دست به گریبان است که پنهان شده است.»
در ادامه این نشست احسان بیگلری با اشاره به طرح موضوعاتی از این جنس در فیلمهایش گفت:«برای من مهم است که خانواده را از دید روانی تحلیل کنم. بسیاری از مشکلات در خانوادهها جراحی نشده باقی میماند و همه میدانیم فیلم ساختن در حوزه روان شناختی کار سختی است و نیاز است تا درست به سوژه نزدیک شد و شاید برای همین موضوع است که بسیاری از فیلم سازان ما به این حوزه نزدیک نمیشوند.»
او ادامه داد:«بسیاری از فیلمسازان در ژانر وحشت به معقوله روان شناختی نزدیک شدهاند، به جز معدود فیلمهایی در دنیا که درست به موضوعات اینچنینی پرداختهاند.به هر حال من قصد نداشتم فیلم اموزشی بسازم و یا بیماری را معرفی کنم. دوست داشتم درام پردازی کنم و فیلم برای مخاطب جذاب باشد.»
در این جلسه دکتر حسام فیروزی که در میان حاضران در سالن نشسته بود چند کلامی را در مورد فیلم صحبت کرد و گفت:«از نظر من زندگی انسان یک سفر است.در طی این مسیر بافتی که انسان به آن نیاز دارد امنیت است.این فیلم به نظر من یک اتاق درمان بود و در اخر آن بیمار درمان شد و توانست هیجان خودش را کنترل کند،گذشته خودش را دید و در نهایت انگار هر دوی این دو برادر قربانی رفتار پدرشان بودند و در اخر هم دیدیم که خسرو کلاهش را پایین کشید و به ارامش رسید.»
احسان بیگلری در پایان این جلسه گفت:«متاسفانه برخی نگاهها در فضاهایی که به سمت ساخت فیلمهای روان شناختی میرویم به شکلی است که به جزئیترین اتفاقات فیلم از منظر کارشناسی نگاه میشود و این نگاهها باعث میشود، خیلی وارد این فضاها نشد اما تا زمانی که قصههایی دارم که درباره این فضاها است، دوست دارم فیلمهای اینچنینی بسازم.»
او ادامه داد:«این جلسه برایم جذاب بود و قطعا شنیدن نقطه نظرات کارشناسی شما برایم اتفاق مثبتی است.باید از دوستانی که در ساخت این فیلم کنارم بودند، تشکر کنم از سعید ملکان تهیهکننده و شهاب حسینی و محمود مرویان که یکی از سرمایه گذاران این فیلم بود تشکر میکنم. در ساخت این فیلم هیچ ارگان یا نهاد دولتی به ما کمک نکرد و کاملا با سرمایه شخصی ساخته شد باید از پریسا هاشمپور که در پروسه نگارش این فیلم کنارم بود، هم تشکر کنم.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جهان روان پریش ها به روایت سینما
- تهمینه میلانی: «برادرم خسرو» و «وارونگی» را حتما تماشا کنید
- تحلیل روانشناسانه فیلمهای سینمایی در شبکه چهار
- توزیع فیلمی با بازی شهاب حسینی به همراه پشت صحنه
- جوایز سینمای ایران از جشنواره «یاری» سوئد
- فروش بالای «برادرم خسرو» با سینماهای محدود
- کدام آثار سینمایی در حال اکران در ایران پرفروش شده اند؟
- بیتا فرهی ۱۲سال پیش: قطعا دوسال دیگر بازیگری را کنار میگذارم/ فیلم
- پنج فیلم اول پرفروش هفته کدام ها هستند؟
- در نشست نقد و بررسی فیلم«برادرم خسرو»مطرح شد/ علایی: «برادرم خسرو»قربانی شد
- استقبال از اکران رمضان/۲ فیلم در پردیس آزادی بیشترین فروش را دارد
- خسرو برادرم بود و من برادر خسرو/ یادداشت علی علایی درباره«برادرم خسرو»
- پست اینستاگرامی نرگس آبیار درباره فیلم «برادرم خسرو»
- جدیدترین تیزر فیلم «برادرم خسرو» در آستانه یک میلیاردی شدن/فیلم
- درباره «برادرم خسرو» ساخته احسان بیگلری/ زخم آنچنان بزن که به رستم شغاد زد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





