به گزارش سینماسینما، بهمن عبداللهی در کافه دونده نوشت: معمولا کارگردانان جوانی که از فیلم کوتاه به سینمای حرفه ای راه می کشند دچار یک خطای استراتژیک هستند، بیشتر آنها همچنان در وادی فیلم کوتاه سیر می کنند و وامدار آن حوزه باقی مانده اند. در حالی که سینمای حرفه ای به خاطر مقتضیاتی چون بازگشت سرمایه، فراگیری در اکران، حضور عوامل حرفه ای و … جهانی متفاوت از فیلم کوتاه دارد. ظاهراً آرین وزیردفتری هم در نخستین تجربه سینمایی خود همچنان باور دارد که اینجا هم همان فضاست و فقط زمان اثر طولانی تر شده، برای همین ایده و داستانی که می شود در ۲۰ دقیقه بیان کرد، تبدیل به فیلمی بلند کرده که طبیعتاً ملال آور از آب درآمده است.
«بی رویا» درامی است روانشناسانه درباره توهمات زنی که گم شده و می پندارد فرد دیگری جای او را گرفته. ایده در جای خودش بد نیست. قبلا این پیرنگ را در فصل آغازین «جاده مالهالند» یا در بطن فیلمی چون «جزیره شاتر» و دهها اثر دیگر (می دانم که این فیلم ها با آثار سینمای ایران قابل مقایسه نیستند) دیده ایم. اما باید دید این پیرنگ چگونه و در چه مسیری به بار نشسته، با چه فرمی ارائه شده یا چه محتوایی را صادر می کند. با این تفاسیر باید گفت؛ «بی رویا» پیش فرض هایی می دهد که در ادامه یا از آن پیش فرض ها استفاده درستی نمی کند یا اساساً آن داده ها اشتباه بوده اند. در واقع نه داستان به درستی تعریف می شود نه جابجایی درست اتفاق می افتد و نه به سرانجام لازم می رسد.
اصلا معلوم نیست ما با درامی روانشناسانه طرفیم که می خواهد بگوید مراقب بیماران خود با این نشانه ها باشید؟ یا می خواهد درباره بحران هویت در نسل جوان بیانیه بدهد یا هر چیز دیگر؟ آیا اصلا دیدن و ندیدن فیلم تغییری در ما ایجاد می کند؟ پاسخ خیر است چرا که فیلم ما را به هدفی که دنبال کرده متقاعد نمی کند.
به هر تقدیر تنها نکته ارزشمند فیلم جسارت سازنده در پرداختن به موضوعی متفاوت است و البته اندک ایده های کارگردانی که در قاب بندی ها و تدوین دیده می شود. بازی طناز طباطبایی گر چه به قدرت فیلم های دیگرش مثل «صداها» نیست، اما تلاشش را نشان می دهد و در عوض بازی شادی کرم رودی بسیار ضعیف و کلیشه ای است. در پایان هم بیانیه ای چسبانده شده که می گوید بیماران اسکیزوفرنی فلان هستند و بهمان. خب همه ما خوب می دانیم که اسکیزوفرنی فقط این نیست که در فیلم نشان داده شده.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- معرفی نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- در نشست خبری مطرح شد: چهار بزرگداشت در افتتاحیه فیلم فجر/ تکلیف سیمرغ مردمی چه میشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند