رضاسخایی سینماگر به بهانه سخنان اخیر رائفی پور یادداشتی در اختیار سینماسینما قرار داده است .
به گزارش سینماسینما ، متن کامل این یادداشت به شرح زیر است :
بنام خدا.
( سخنران خلاف گفتارش رفتار نمیکند)
چند روزی است که به واسطه توییت یک سخنران و توهین مستقیم به سینماگران اهالی سینما به آن واکنش نشان دادهاند و همین موجب شدهاست که این فرد نیز پاسخ جدیدی بدهد.
درابتدا باید مقداری تأمل کرد و از خودمان سوال کنیم آیا تا ده سال قبل افراد میتوانستند خیلی راحت به یک حرفه و کارکنان آن توهین کنند ؟ ولی از زمانیکه سینماگران تصمیم گرفتند بزرگانِ حرفه خودشان را تخریب کنند و حتی موجب خانهنشینی یا هجرت آنان بشوند؛ اهالی جامعه کمکم برایشان این اتفاق عادی شد و هرچه دلشان خواست گفتند.
برخوردی که با بهرام بیضایی در سینما فلسطین انجام داده ایم را ( در زمان نمایش فیلم وقتی همه خوابیم ) فراموش نکنیم، و در ادامه رفتاری که با اصغر فرهادی و حتی داریوش مهرجویی داشته ایم را فراموش نکنیم، حرمت امامزاده را متولیان آن نگه میدارند ، نقد یک فیلم و یک اثر با تخریب صاحب اثر تعاریفش فرق دارد.
سینما و هر شغلی هنگامیکه بی بزرگتر شود قطعا هر فردی میتواند به آن تعرض و توهین بکند.
اگر در تمام این سالها تلاشمان برای تصویب قوانین درست در امور صنفی بود و با هر فرد حرفه ای که تخلفی کرده است برخورد میکردیم و برخی از مسئولین صنوف جای نگرانی از یک جنبش به فکر چاره اندیشی و قانونگذاری بودند یقینن هر شخصی که صاحب یک تریبون بود به خودش اجازه توهین به یک جماعت چند هزار نفری را نمیداد و آنگاه میتوانستیم پاسخ دهیم خطای چند نفر را پای یک جماعت نمیگذارند چونکه در برخی از مشاغل تاثیر گذار مملکت افراد خطاکار زیادی وجود دارند ولاغیر دادگاه ویژه روحانیت و نیروهای مسلح نیز وجود نداشت.
ما اهالی سینما مدعی هستیم که جامعه را میشناسیم و هوش و دغدغهمندیمان در خیلی مواقع بیشتر از برخی مسئولین است و مدام در حال انتقاد به آنها هستیم پس چگونه متوجه نشدیم در شرایط کنونی جامعه در مقابل توهین نباید توهین کرد؟ چونکه دقیقن این رفتار خواسته مخالفان و دشمننان این سرزمین است.
چهل و چهار سال است که این مملکت تحت هزارگونه فشار ،تحریم و تعرض قرار گرفتهاست و دشمنان آن نتوانستهاند اهداف خودشان را پیش ببرند ولی اخیراً طرحی جدید ریختهاند و با چندقطبی کردن جامعه تلاش دارند یک مملکت را به جان هم بیندازند حالا باید از این فرد سخنران که خودش را مدعی مسائل امنیتی هم میداند سؤال کرد چگونه با گفتن یک جمله و توهین به یک قشر و با ادامه دادن به آن موجب شروع یک دوقطبیسازی جدید در جامعه شده ؟ آیا ناآگاهانه رفتار کرده است ؟
اگر رفتار ایشان از روی جهل بوده لطفن دیگر مدعی خیلی از مسائل نباشد.
اگر این شخص به تعاریف رهبر انقلاب از سینماگران و سینما رجوع کند بیشتر متوجه اشتباه خودش خواهد شد.
این فرد سخنران که مدعی فرهنگ مهدویت است آیا نمیداند مهدویت با دوقطبیسازی شکل نخواهد گرفت بلکه نیاز به آماده سازی دارد .
آمادهسازی یعنی تبلیغ صداقت، شفافیت، انسانیت و مبارزه با ظلم ، ایشان اگر سینمای ایران را مرور کند متوجه خواهد شد تأثیری که خیلی از فیلم های ایرانی در این امور بر مردم گذاشته چندین برابر از سخنرانیهای این فرد بوده است.
امیدوارم ناراحتی این سخنران از توانمندی رقیب تاثیرگذارش نباشد چونکه منجی عالم نیاز به سربازان موثر دارد نه مخرب.
روی خوب است و کمالِ هنر و دامنِ پاک
لاجرم همت پاکان دو عالم با اوست
رضا سخایی
سینماگر ، ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- حکومت اول ما سینماست
- هنرمندان باید بیاثر شوند/ توهین به سلبریتیها برای دیده شدن بیشتر
- واکنش تند سینماگران به توئیت توهینآمیز علیاکبر رائفیپور
- اختصاصی سینماسینما / اعتراض بازیگر «جنابعالی» به توقیف این سریال
- رییس سازمان سینمایی می تواند با پیشنهاد صنوف سینمایی انتخاب شود
- خانه سینما از کاندیداها درخواست کند تا برنامه های خود را درباره سینما اعلام کنند
- یادداشت یک دستیار کارگردان و برنامهریز سینما خطاب به شهاب حسینی
- جشنواره به بهانه سینماست نه سینما به بهانه جشنواره/یادداشتی از رضا سخایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری