رضاسخایی سینماگر به بهانه سخنان اخیر رائفی پور یادداشتی در اختیار سینماسینما قرار داده است .
به گزارش سینماسینما ، متن کامل این یادداشت به شرح زیر است :
بنام خدا.
( سخنران خلاف گفتارش رفتار نمیکند)
چند روزی است که به واسطه توییت یک سخنران و توهین مستقیم به سینماگران اهالی سینما به آن واکنش نشان دادهاند و همین موجب شدهاست که این فرد نیز پاسخ جدیدی بدهد.
درابتدا باید مقداری تأمل کرد و از خودمان سوال کنیم آیا تا ده سال قبل افراد میتوانستند خیلی راحت به یک حرفه و کارکنان آن توهین کنند ؟ ولی از زمانیکه سینماگران تصمیم گرفتند بزرگانِ حرفه خودشان را تخریب کنند و حتی موجب خانهنشینی یا هجرت آنان بشوند؛ اهالی جامعه کمکم برایشان این اتفاق عادی شد و هرچه دلشان خواست گفتند.
برخوردی که با بهرام بیضایی در سینما فلسطین انجام داده ایم را ( در زمان نمایش فیلم وقتی همه خوابیم ) فراموش نکنیم، و در ادامه رفتاری که با اصغر فرهادی و حتی داریوش مهرجویی داشته ایم را فراموش نکنیم، حرمت امامزاده را متولیان آن نگه میدارند ، نقد یک فیلم و یک اثر با تخریب صاحب اثر تعاریفش فرق دارد.
سینما و هر شغلی هنگامیکه بی بزرگتر شود قطعا هر فردی میتواند به آن تعرض و توهین بکند.
اگر در تمام این سالها تلاشمان برای تصویب قوانین درست در امور صنفی بود و با هر فرد حرفه ای که تخلفی کرده است برخورد میکردیم و برخی از مسئولین صنوف جای نگرانی از یک جنبش به فکر چاره اندیشی و قانونگذاری بودند یقینن هر شخصی که صاحب یک تریبون بود به خودش اجازه توهین به یک جماعت چند هزار نفری را نمیداد و آنگاه میتوانستیم پاسخ دهیم خطای چند نفر را پای یک جماعت نمیگذارند چونکه در برخی از مشاغل تاثیر گذار مملکت افراد خطاکار زیادی وجود دارند ولاغیر دادگاه ویژه روحانیت و نیروهای مسلح نیز وجود نداشت.
ما اهالی سینما مدعی هستیم که جامعه را میشناسیم و هوش و دغدغهمندیمان در خیلی مواقع بیشتر از برخی مسئولین است و مدام در حال انتقاد به آنها هستیم پس چگونه متوجه نشدیم در شرایط کنونی جامعه در مقابل توهین نباید توهین کرد؟ چونکه دقیقن این رفتار خواسته مخالفان و دشمننان این سرزمین است.
چهل و چهار سال است که این مملکت تحت هزارگونه فشار ،تحریم و تعرض قرار گرفتهاست و دشمنان آن نتوانستهاند اهداف خودشان را پیش ببرند ولی اخیراً طرحی جدید ریختهاند و با چندقطبی کردن جامعه تلاش دارند یک مملکت را به جان هم بیندازند حالا باید از این فرد سخنران که خودش را مدعی مسائل امنیتی هم میداند سؤال کرد چگونه با گفتن یک جمله و توهین به یک قشر و با ادامه دادن به آن موجب شروع یک دوقطبیسازی جدید در جامعه شده ؟ آیا ناآگاهانه رفتار کرده است ؟
اگر رفتار ایشان از روی جهل بوده لطفن دیگر مدعی خیلی از مسائل نباشد.
اگر این شخص به تعاریف رهبر انقلاب از سینماگران و سینما رجوع کند بیشتر متوجه اشتباه خودش خواهد شد.
این فرد سخنران که مدعی فرهنگ مهدویت است آیا نمیداند مهدویت با دوقطبیسازی شکل نخواهد گرفت بلکه نیاز به آماده سازی دارد .
آمادهسازی یعنی تبلیغ صداقت، شفافیت، انسانیت و مبارزه با ظلم ، ایشان اگر سینمای ایران را مرور کند متوجه خواهد شد تأثیری که خیلی از فیلم های ایرانی در این امور بر مردم گذاشته چندین برابر از سخنرانیهای این فرد بوده است.
امیدوارم ناراحتی این سخنران از توانمندی رقیب تاثیرگذارش نباشد چونکه منجی عالم نیاز به سربازان موثر دارد نه مخرب.
روی خوب است و کمالِ هنر و دامنِ پاک
لاجرم همت پاکان دو عالم با اوست
رضا سخایی
سینماگر ، ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- حکومت اول ما سینماست
- هنرمندان باید بیاثر شوند/ توهین به سلبریتیها برای دیده شدن بیشتر
- واکنش تند سینماگران به توئیت توهینآمیز علیاکبر رائفیپور
- اختصاصی سینماسینما / اعتراض بازیگر «جنابعالی» به توقیف این سریال
- رییس سازمان سینمایی می تواند با پیشنهاد صنوف سینمایی انتخاب شود
- خانه سینما از کاندیداها درخواست کند تا برنامه های خود را درباره سینما اعلام کنند
- یادداشت یک دستیار کارگردان و برنامهریز سینما خطاب به شهاب حسینی
- جشنواره به بهانه سینماست نه سینما به بهانه جشنواره/یادداشتی از رضا سخایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش