تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۱۲/۰۴ - ۱۲:۰۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 107023

«شب تئاتر» در ششمین ویژه برنامه خود به مناسبت سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، شامگاه پنجشنبه ۲ اسفند، با موضوع «تئاتر در دیگر استانها» روی آنتن شبکه ۴ سیما رفت. دکتر رحمت امینی در بخش اول این برنامه میزبان علی عبدالعلی زاده، نویسنده، پژوهشگر و مدیر سایت ایران تئاتر و محمد یاقوت پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان و سید رضی محمودی فخر آبادی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی اردبیل بود.
به گزارش سینماسینما ،عبدالعلی زاده در مورد سایت ایران تئاتر گفت: ما در پورتال تئاتر ایران و در خروجی آن که سایت ایران تئاتر است، برای هر استان یک سایت مستقل رسانه ای داریم. اولین هنری که دارای رسانه مستقل فضای مجازی در ایران شد، تئاتر بود. در هر استان ما خبرنگار مخصوص داریم که زیر مجموعه انجمن ها هستند. ما در رسانه می گوییم هر حوزه ای را بخواهیم فعال کنیم ابتدا رسانه را باید در آن حوزه فعال کنیم. خوزستان از ظرفیت موجود در سایت ایران تئاتر به نحو احسنت استفاده کرده است.
یاقوت پور در مورد وضعیت تئاتر خوزستان توضیح داد: پویایی و طراوت تئاتر این روزهای استان خوزستان مرهون تلاش هنرمندان و ارتباط خوبی است که با رسانه ی خودش (درگاه ایران تئاتر استان خوزستان) در سطح استان دارد.
وی در مورد واگذاری سالن ها به بخش خصوصی در استان خوزستان گفت: در سال های گذشته به واسطه قوانینی که وزارتخانه در مورد خصوصی سازی تالارهای نمایشی داشت، مقداری دچار مشکل شدیم. در بعضی از شهرستان هایمان تالارها به پیمانکاران خصوصی به مدت طولانی واگذار شده بود که دغدغه فرهنگی و تئاتری نداشتند. با رویکرد جدیدی که اداره کل ارشادخوزستان داشت و پیگیری تقریبا این رویه عوض شد. در سال گذشته ۱۲ پلاتو نمایشی را تجهیز و تعمیر کردیم که این پلاتوها در اختیار انجمن هنرهای نمایشی آن استان هستند. هر ۲۸ شهرستان ما دارای سالن های نمایشی هستند. ما حدود ۱۰۰ گروه نمایشی فعال داریم که ۶۷ گروه دارای پروانه نمایشی هستند.
اداره کل تنها سالن اردبیل را اجاره داده است!
محمودی فخر آبادی در مورد وضعیت تئاتر اردبیل گفت: اگر در اردبیل تئاتر هست به خاطر عشق بچه های تئاتر است. در بحث سایت، اردبیل جز استان های فعال است اما متاسفانه زیر ساخت های مناسبی نداریم. بحث استقرار گروه ها اصل مشکل ماست. اردبیل یک سالن فعال دارد به نام فدک که سال گذشته اجاره داده بودند و امسال نیز خود اداره کل ارشاد آن را تمدید کرده است. وقتی ما یک محل ثابت برای تئاتر نداریم مشکل تماشاگر پیدا می کنیم. من نمی گویم اداره کل مطلق کاری نمی کند بلکه در حد و اندازه ای که بچه های تئاتر تلاش می کنند مطلقا ما از آن طرف حرکتی نداریم. ادعایشان این است که یک سالن تحویل گرفته اند و ۳ سالن تحویل داده اند، یک اتاق نشان می دهند می گویند این سالن است در حالیکه حتی پلاتو هم نیست.
وی از مسئولین درخواست تعامل با یکدیگر به جهت رفع مشکلات استان را کرد.
رسانه، رمز موفقیت تئاتر خوزستان
یاقوت پور بیان کرد: مهم ترین رویکرد رسانه دغدغه مند کردن مخاطب و مسئولین است. وقتی در ۳ سال گذشته رسانه ما در استان خوزستان قوی شد و ما دو مرحله رسانه برتر کشوری شدیم، این باعث دغدغه مند کردن مسئولین فرهنگی و کلان استان شد. در سال گذشته ۶ بار استاندار در مجامع تئاتری ما حضور پیدا کردند. ما برای فعالیت هایمان بیش از ۲۰ برابر اعتبار را از درون ادارات خودِ استان جمع آوری کرده ایم. رمز موفقیت ما رسانه است.
دکتر امینی در بخش دوم برنامه میزبان جهانشیر یار احمدی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی بوشهر و حسین نجفی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی زنجان بود.
حال تئاتر زنجان خوب است
یار احمدی در مورد وضعیت تئاتر در استان بوشهر گفت: اوضاع بوشهر به همت گروه های تئاتری خیلی خوب است. در حال حاضر در ۸ نقطه استان نمایش های مختلفی اجرای عموم می روند و خوشبختانه استقبال مخاطب خوب است.
تئاتر زنجان، هیچ گونه سالن اختصاصی ندارد!
نجفی در مورد وضعیت تئاتر در استان زنجان گفت: ما در زنجان ۱۳ گروه نمایشی مجوز دار داریم و حدود ۲۰ گروه فعال داریم. مهمترین مشکل تئاتر استان زنجان نبود سخت افزار است. ما هیچ سالن اختصاصی ای نداریم. سالنی که در سال ۸۵ شروع به ساخت آن کرده اند نیمه کاره مانده است و یک بودجه ی ۵ میلیاردی را رها کرده اند، هیچ کس هم پاسخگو نیست.
عبدالعلی زاده با اشاره به اهمیت رسانه در بحث اطلاع رسانی، از فعالان تئاتری خواست تا از این ظرفیت برای دغدغه مند کردن مسئولین استفاده کنند.
«شب تئاتر» از مجموعه شب‌های هنر به مناسبت سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، به تهیه کنندگی امیر قمیشی و سردبیری امین اشرفی و با اجرای رحمت امینی تا شنبه (۴ اسفند) هر شب ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها