چالش بر سر عدم اکران برخی فیلمها در سینماهای تحت مدیریت حوزه هنری، در حالی رو به فزونی گذاشته که هنوز سایه خصوصیسازی بر سر این مجموعه فرهنگی نیفتاده و آنگونه که شواهد نشان میدهد، هیچ دورنمایی برای اجرای سیاستهای ابلاغی رهبر انقلاب پیرامون خصوصیسازی بخشهای مختلف وجود ندارد و سپردن این مجموعه بزرگ فرهنگی به شیوه صحیح به بخش خصوصی و پایان دادن به حواشی سالهای اخیر قابل تصور نیست.
به گزارش سینماسینما؛ اکران فیلمهای سینمایی توسط حوزه هنری، یکی از دغدغههای مالکان همه آثار سینمایی، از زمان شکلگیری بزرگترین مالک سینماهای کشور بوده است. این دغدغه با افزایش شمار پردیسهای سینمایی و افزایش قابل توجه سهم این پردیسها در فروش فیلمهای سینمایی رو به فزونی نهاده و اگر توسعه پردیسهای سینمایی و مجتمعهای تجاری که در دل خود مجموعهای از سالنهای سینما را جای دادهاند، با همین سرعت استمرار یابد، چه بسا یک دهه دیگر، عدم اکران یک فیلم توسط حوزه هنری چالشبرانگیز نباشد.
در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه نخست تأکید دارد که حوزه هنری مالک، یک مجموعه سینماست و باید حق انتخاب برای اکران فیلمهای سینمایی داشته باشد و دیدگاه دیگر تأکید می کند، با توجه به خصوصی نبودن این سینماها، حق همه سینماگران به عنوان مردم ایران استفاده از این ظرفیت اکران است. بنابراین تا زمانی که مالکیت بیش از صد سالن سینما در انحصار حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی باشد، ایجاد انحصار و یا عدم اکران برخی از آثار محل اختلاف خواهد بود.
عدم سوددهی بسیاری از سالنهای سینمایی حوزه هنری باعث شده بود تا زمزمههایی از واگذاری برخی از این سالنها شنیده شود؛ اما سرانجام مشخص نشد آیا این سالنها به بخش خصوصی واگذار شد یا همچنان در مالکیت حوزه هنری است؟!
شمار قابل توجهی از این سالنها در شهرستانها به فرایندی فراتر از بازسازی و به ساخت مجدد و تبدیل به مجتمعهای چندمنظوره با چندین سالن سینما نیاز دارند، چون اکنون دیگر سالنهای هزار صندلی -روند پیش از انقلاب- نتیجه نمیدهد و سوددهی سینما در برخورداری از چند سالن چندصدنفره به جای یک سالن هزار نفره و اکران همزمان چند فیلم سینمایی است.
این رویکرد برای بسیاری از شهرستانها که تنها یک سالن سینمایی تحت مالکیت حوزه هنری دارند، ضرورتی انکار ناپذیر است که علاوه بر ایجاد عدالت در حوزه اکران و امکان نمایش چند فیلم در یک شهرستان، برای مردم شهرستانها نیز حق انتخاب را در زمان حضور در سینما فراهم میسازد. در واقع همه مردم شهرستان دیگر مجبور به تماشای تنها فیلم به نمایش درآمده در تنها سالن شهرشان نیستند. طبیعتاً این رویکرد فروش سینمای ایران را نیز به مراتب افزایش خواهد داد و سهم شهرستانها در فروش فیلمهای سینمایی را به شدت ارتقا خواهد بخشید.
با این حال بعید به نظر میرسد حوزه هنری توان مالی و ظرفیت پشتیبانی لازم برای نوسازی تمامی سالنهای در اختیارش را حتی در یک دوره ده ساله داشته باشد و گویا سینماهای فاقد سوددهی منطقیِ حوزه هنری در شهرستانها به واسطه نبود این امکان در مدیریت حوزه هنری، با همان روال سالهای پیشین در سالهای آینده نیز ادامه فعالیت دهند و باید خوشحال بود در دوران رونق سینما، سالنهای حوزه هنری تعطیل نمیشوند.
در این شرایط، تنها بخش خصوصی است که توان نوسازی سالنهای سینما در شهرستانهای مختلف و ایجاد ظرفیتهای تازه اکران را از طریق تبدیل سالنهای بزرگ به چند سالن کوچک و افزودن امکانات جانبی دارد اما شواهدی از ارادهای جدی در حوزه هنری برای اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اسلامی موجود نیست و یا لااقل مسئولان مربوط در این زمینه برنامهای اعلام نکردهاند.
بنابراین اگر شاهد تصمیم جدی در سطوح بالای مدیریتی نباشیم، انحصار حوزه هنری در حوزه سالن داری در بسیاری از شهرستانها ادامه خواهد داشت و سینماگران همچنان برای نمایش فیلمهایشان باید بجنگند و تماشاگران شهرستانی باید به همان اکران یک فیلم در یک سالن سینمای شهرستانشان -که لزوماً بهترین فیلم روی پرده نیست- قانع باشند!
با این اوصاف، شاید بهتر باشد، مسئولان سازمان تبلیغات برای اجرای سیاستهای ابلاغی اصل ۴۴، گامی به پیش بگذارند و به قیمت از دست رفتن امکان سالنداری شان، این سینماها را در روندی شفاف و قانونی به بخص خصوصی واقعی که برای سینماداری اراده جدی دارد، واگذار کنند؛ انتظاری که البته بعید است تحقق یابد و حفظ وضع موجود، ولو آنکه به مصلحت سینمای ایران نباشد، احتمالاً شرایط مطلوب حوزه هنری است.
منبع: تابناک
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- /اختصاصی/نوروز بیگی : حوزه هنری خواسته ای داشت که به پایان فیلم بی همه چیز آسیب می رساند
- روش تازه حوزه هنرى براى سانسور/ نمایش «چهار انگشت» در سینماها با بوق
- دسته گل «آشغالهای دوست داشتنی» برای تحریم حوزه هنری
- انتقاد تند فرهاد اصلانی از حوزه هنری/خانه سینما هنوز من را به رسمیت نمی شناسد
- انتقاد معاون اجتماعی ناجا از سلبریتیهای قدکوتاه
- مدیران حوزه هنری به دنبال اکران فیلم خارجی برای رونقبخشی به سینما
- خط قرمز ها رامتوجه نمی شوم/صحبت های بازیگر اکسیدان/ ویدئو
- قطعی شدن تحریم «اکسیدان»/ این روند یک بنبست جدی برای تهیهکنندگان سینماست
- اختصاصی سینماسینما/ واکنش ساداتیان به تحریم اکران فیلمها از سوی حوزه هنری
- پاسخ حوزه هنری به اعتراض نرگس آبیار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش