مازیار میری مدیر بخش دارالفنون سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر آخرین جزییات این بخش را تشریح کرد.
به گزارش سینماسینما، مازیار میری مدیر بخش دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر درباره جزییات برگزاری این بخش گفت: بخش دارالفنون یا همان کمپ استعدادیابی که با ایده مشخص رضا میرکریمی دبیر جشنواره شروع به کار کرد و سال آینده در دوره سی و ششم جشنواره سومین دوره خود را پشت سر می گذارد کمپی است که در آن دانشجویان سینما و کسانی که فیلمسازی سینما را به طور حرفهای آغازه کرده و دنبال می کنند از ایران و جهان از سوی هیات علمی ما شناسایی می شوند و گرد هم می آیند.
وی افزود: این افراد در مدت هفت روز در کلاس های مشترک توسط استادان آموزش می بینند و در پایان به ارایه کار کلاسی که استادان به آنها گفته اند، میپردازند و در پایان این کلاس ها، هزینه ساخت فیلم کوتاه بعدی دانشجویی که بهترین کار کلاسی را ارایه داده است، پرداخت می شود.
میری با اشاره به نحوه ثبت نام در این بخش عنوان کرد: در کمپ استعدادیابی دارالفنون امکان ثبت نام به طور آزاد وجود ندارد بلکه هیات علمی ما در طول سال به رصد می پردازند، با مراکز آموزشی ایرانی و خارجی مختلف گفت.وگو می کنند و از این طریق دانشجویان جذب کلاس ها می شوند که البته باید حایز شرایطی باشند برای مثال سن این دانشجویان باید زیر ۲۷ سال باشد، زبان انگلیسی بدانند و یک فیلم کوتاه هم ساخته باشند.
مدیر بخش دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر با تاکید بر اینکه فیلم ساخته شده توسط افراد توسط هیات علمی دارالفنون دیده و ارزشیابی می شود، توضیح داد: حدود ۱۱۰ نفر برای حضور در این کلاس ها انتخاب می شوند که نیمی از آنها دانشجویان ایرانی و نیمی دیگر از کشورهای مختلف هستند.
این کارگردان و نویسنده سینما ادامه داد: اتفاق جذاب و متفاوت بخش دارالفنون سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر نسبت به سال های گذشته میزان استقبال از سوی کشورهای مختلف است. وقتی ما کمپ استعدادیابی دارالفنون را راه اندازی کردیم هیچوقت فکر نمی کردیم که در عرض سه سال این همه از آن استقبال شود. سال اولی که این کار را شروع کردیم تنها از ۱۴ کشور دانشجو داشتیم، اما در سال دوم این تعداد به ۳۰ و در سال سوم به ۵۰ کشور رسیده با این تفاوت که ما در سال اول هزینه ها و تسهیلاتی که برای مهمانان داخلی و خارجی صرف کردیم بیشتر بود اما هرچقدر کیفیت این کلاس ها را ارتقا دادیم و سطح تسهیلات را پایین آوردیم باز هم استقبال از این بخش بالاتر رفت.
میری با اشاره به تعداد کشورهای متقاضی حضور در بخش دارالفنون بیان کرد: به طور مشخص برای دوره سی و ششم از ۵۰ کشور تقاضای شرکت در این بخش را داریم که هیات علمی ما در حال بررسی و انتخاب فیلم های دانشجویان این کشورها هستند که ما ۵۵ نفر را از کشورهای غیر ایرانی و ۵۵ نفر را از ایران و از محل دانشگاه ها و کلاس های معتبر سینمایی انتخاب می کنیم که در نهایت این ۱۱۰ نفر در کنار هم در طول هفت روز به طور شبانه روزی با استادهای معتبر ایرانی و خارجی که صرفا برای بخش دارالفنون وارد ایران خواهند شد به آموزش می پردازند از همین رو امیدواریم با وجود مهمانان بسیار زیاد، کلاس های مفیدی داشته باشیم.
وی افزود: در این دوره از جشنواره همانند دوره های پیشین و با سیاست دبیر جشنواره حتما نگاه ویژه ای به منطقه به ویژه کشورهای اسلامی و کشورهای همسایه خواهیم داشت با این وجود ما از دورترین کشور یعنی مکزیک تا آلمان، فرانسه، اسپانیا، چین، ژاپن، هلند، کره، روسیه، ترکیه و … تقاضای حضور داریم و در حال بررسی آنها هستیم البته حتی از کشورهایی مثل تونس و الجزایر هم درخواست حضور در بخش دارالفنون شده است که اگر آنها بتوانند شرایط حضور را کسب کنند حتما از آنها هم استفاده می کنیم.
وی در پایان درباره زمان آغاز به کار این بخش عنوان کرد: این بخش در سال آینده هم مانند دوره سی و پنجم جشنواره جهانی فیلم فجر، ۲ روز زودتر و از صبح روز ۲۸ فروردین ماه سال ۹۷ آغاز می شود و دانشجویان این بخش در طول روز ۲ یا ۳ کلاس به طور آکادمیک خواهند داشت و بعد از آن، کلاس های عملی، تهران گردی، تماشای فیلم، معاشرت سینمایی و … انجام می شود ضمن اینکه این افراد در طول این یک هفته به طور شبانه روزی در یکی از هتل های نزدیک محل برگزاری جشنواره مستقر خواهند شد و با هم فیلم میببینند، به مرور آموزش هایی که دیدهاند، می پردازند و مقدمات کار کلاسی خود را انجام می دهند.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- مدیر روابط عمومی جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





