مازیار میری مدیر بخش دارالفنون سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر آخرین جزییات این بخش را تشریح کرد.
به گزارش سینماسینما، مازیار میری مدیر بخش دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر درباره جزییات برگزاری این بخش گفت: بخش دارالفنون یا همان کمپ استعدادیابی که با ایده مشخص رضا میرکریمی دبیر جشنواره شروع به کار کرد و سال آینده در دوره سی و ششم جشنواره سومین دوره خود را پشت سر می گذارد کمپی است که در آن دانشجویان سینما و کسانی که فیلمسازی سینما را به طور حرفهای آغازه کرده و دنبال می کنند از ایران و جهان از سوی هیات علمی ما شناسایی می شوند و گرد هم می آیند.
وی افزود: این افراد در مدت هفت روز در کلاس های مشترک توسط استادان آموزش می بینند و در پایان به ارایه کار کلاسی که استادان به آنها گفته اند، میپردازند و در پایان این کلاس ها، هزینه ساخت فیلم کوتاه بعدی دانشجویی که بهترین کار کلاسی را ارایه داده است، پرداخت می شود.
میری با اشاره به نحوه ثبت نام در این بخش عنوان کرد: در کمپ استعدادیابی دارالفنون امکان ثبت نام به طور آزاد وجود ندارد بلکه هیات علمی ما در طول سال به رصد می پردازند، با مراکز آموزشی ایرانی و خارجی مختلف گفت.وگو می کنند و از این طریق دانشجویان جذب کلاس ها می شوند که البته باید حایز شرایطی باشند برای مثال سن این دانشجویان باید زیر ۲۷ سال باشد، زبان انگلیسی بدانند و یک فیلم کوتاه هم ساخته باشند.
مدیر بخش دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر با تاکید بر اینکه فیلم ساخته شده توسط افراد توسط هیات علمی دارالفنون دیده و ارزشیابی می شود، توضیح داد: حدود ۱۱۰ نفر برای حضور در این کلاس ها انتخاب می شوند که نیمی از آنها دانشجویان ایرانی و نیمی دیگر از کشورهای مختلف هستند.
این کارگردان و نویسنده سینما ادامه داد: اتفاق جذاب و متفاوت بخش دارالفنون سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر نسبت به سال های گذشته میزان استقبال از سوی کشورهای مختلف است. وقتی ما کمپ استعدادیابی دارالفنون را راه اندازی کردیم هیچوقت فکر نمی کردیم که در عرض سه سال این همه از آن استقبال شود. سال اولی که این کار را شروع کردیم تنها از ۱۴ کشور دانشجو داشتیم، اما در سال دوم این تعداد به ۳۰ و در سال سوم به ۵۰ کشور رسیده با این تفاوت که ما در سال اول هزینه ها و تسهیلاتی که برای مهمانان داخلی و خارجی صرف کردیم بیشتر بود اما هرچقدر کیفیت این کلاس ها را ارتقا دادیم و سطح تسهیلات را پایین آوردیم باز هم استقبال از این بخش بالاتر رفت.
میری با اشاره به تعداد کشورهای متقاضی حضور در بخش دارالفنون بیان کرد: به طور مشخص برای دوره سی و ششم از ۵۰ کشور تقاضای شرکت در این بخش را داریم که هیات علمی ما در حال بررسی و انتخاب فیلم های دانشجویان این کشورها هستند که ما ۵۵ نفر را از کشورهای غیر ایرانی و ۵۵ نفر را از ایران و از محل دانشگاه ها و کلاس های معتبر سینمایی انتخاب می کنیم که در نهایت این ۱۱۰ نفر در کنار هم در طول هفت روز به طور شبانه روزی با استادهای معتبر ایرانی و خارجی که صرفا برای بخش دارالفنون وارد ایران خواهند شد به آموزش می پردازند از همین رو امیدواریم با وجود مهمانان بسیار زیاد، کلاس های مفیدی داشته باشیم.
وی افزود: در این دوره از جشنواره همانند دوره های پیشین و با سیاست دبیر جشنواره حتما نگاه ویژه ای به منطقه به ویژه کشورهای اسلامی و کشورهای همسایه خواهیم داشت با این وجود ما از دورترین کشور یعنی مکزیک تا آلمان، فرانسه، اسپانیا، چین، ژاپن، هلند، کره، روسیه، ترکیه و … تقاضای حضور داریم و در حال بررسی آنها هستیم البته حتی از کشورهایی مثل تونس و الجزایر هم درخواست حضور در بخش دارالفنون شده است که اگر آنها بتوانند شرایط حضور را کسب کنند حتما از آنها هم استفاده می کنیم.
وی در پایان درباره زمان آغاز به کار این بخش عنوان کرد: این بخش در سال آینده هم مانند دوره سی و پنجم جشنواره جهانی فیلم فجر، ۲ روز زودتر و از صبح روز ۲۸ فروردین ماه سال ۹۷ آغاز می شود و دانشجویان این بخش در طول روز ۲ یا ۳ کلاس به طور آکادمیک خواهند داشت و بعد از آن، کلاس های عملی، تهران گردی، تماشای فیلم، معاشرت سینمایی و … انجام می شود ضمن اینکه این افراد در طول این یک هفته به طور شبانه روزی در یکی از هتل های نزدیک محل برگزاری جشنواره مستقر خواهند شد و با هم فیلم میببینند، به مرور آموزش هایی که دیدهاند، می پردازند و مقدمات کار کلاسی خود را انجام می دهند.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- گنجینه امین تارخ و مازیار میری رونمایی میشود
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- مازیار میری: برای ساخت فیلم مبتذل رقابت وجود دارد!/ فروش این فیلمها بیلان مدیرها میشود
- انتقاد شدید مازیار میری از فیلمهای مبتذل/ آدم خجالت میکشد که حتی فیلمنامه آن را بخواند
- اولین سالگرد درگذشت ارشا اقدسی برگزار شد/ مازیار میری: ما هنرمندان بیمعرفتیم
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- «خسوف» آئینهی جامعه است؟
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری