فریدون صدیقی استاد روزنامه نگاری در یادداشتی با عنوان ” این نگاههای سیاه وسفید وسلیقه ای ” در صفحه آخر اعتماد نوشته که در بخشهایی از آن به ماجرای حذف فیلم مجیدی از اسکار پرداخته است .
به گزارش سینما سینما ،فریدون صدیقی دریادداشت خود نوشته است :جایگاه رسانه نه تنها در میان مدیران ایرانی که حتی در میان جامعه ایرانی هم مشخص نیست. رسانههای رسمی، یک روز مورد توجه قرار میگیرند و روز دیگر نه. یک روز براساس آنچه دوست داشته میشود رسانهها دیده میشوند و روز دیگر براساس آنچه ناخوشایند و دوستنداشتنی است، ارزیابی میشوند. در حالی که نه دامنه دوست داشتنها مشخص است و نه دوست نداشتنها، همهچیز براساس سلیقه، موقعیتها و منافع شخصی و گروهی است و همین عدم شناخت درست و واکنشهای ناهمگن به رسانهها، باعث شده تا درک و دریافت درستی از رسانه در متن جامعه وجود نداشته باشد. رسانهها ناشناخته باقی ماندهاند و در این ناآشنایی، هر روز یک برخورد متفاوت و سلیقهای رخ میدهد. مردم هم گرفتار چنین واکنشهایی شدهاند؛ نه با اعتبار رسانه و روزنامهنگارانش کاری دارند و نه سنجش درستی و خطایی خبرها و گزارش را میدانند و نه واکنشهایشان براساس اهمیت واقعیتهاست. مردم هم سلیقهای عمل میکنند و براساس دوستداشتن و دوست نداشتنها، واکنش نشان میدهند. برای این اتفاق میشود مثال آورد؛ در همین ماههای اخیر محمدجواد ظریف روی جلد مجله تایم رفته است، عدهای از این اتفاق ذوقزده و خوشحال شدند و عدهای دیگر در پس نقد آن برآمدند. در حالی که واقعیت مسلم این بود که اعتبار رسانهای «تایم»، این اتفاق را پراهمیت و مهم میکرد و از منظر رسانهای، توجه جهانی مهمی به حساب میآمد، همان طور که در روزگار دور این مجله چهره امام خمینی را هم روی جلد آورد و همچنان در تاریخ رسانه به جا مانده. حالا چهره حسن روحانی رییسجمهور و علیاکبر صالحی هم روی جلد نشریات مختلف آمده و به عنوان چهرههایی که در سال گذشته تاثیرگذار بودند معرفی شدهاند. بازهم میبینیم که گروهی واکنش هیجانزده دارند و گروه دیگری هم واکنش منفی غلیظ؛ در این میدان هرکس بسته به سلیقه و طرفداری و منفعت گروهیاش به این خبرها و اتفاقها واکنش نشان میدهد و بررسی ارزیابی رسانهای مجلاتی که این نامها را معرفی کردهاند، هیچ جایی ندارد. کسی نمیپرسد که این رسانهها چقدر پراهمیت هستند، محدوده مخاطبانشان کجاست، چه ملاک و معیاری برای انتخاب دارند و… واکنشها ناهمگن است. واکنشهایی که از عدم درک و فهم درست رسانهای میآیند و درستتر و دقیقتر که نگاه کنیم، حتی به واکنش نسبت به اتفاقهای فرهنگی و هنری هم تسری پیدا کرده است؛ مثال بارزش پدیده مرتضی پاشایی بود. عدهای برای نقد برخاستند و عدهای دیگر دفاع. هیچکسی در میان میدان نگفت که این پدیده، پدیده این روزهای جامعه ایرانی است و به جای تخریب یا دفاع از آن بهتر است که ارزیابیاش کنیم و دقیقتر به آن نگاه کنیم. یا همین حالا که فیلم مجید مجیدی در فهرست اسکار نیست، اسکار را محکوم میکنیم و فراموش میکنیم که همین اسکار روزی روزگاری فیلم دیگر مجید مجیدی را جزو پنج فیلم راه یافته به مرحله آخر گذاشت و داوریاش را قبول داشتیم و اگر این اتفاق این روزها افتاده به جای واکنشهای غلیظ مثبت و منفی میتوانیم به دنبال «چرایی» عدم انتخاب باشیم و نه برخورد سلیقهای. اینچنین است که گرفتار واکنشهای سلیقهای شدیم و در این میانه، رسانه را یکی از مهمترین قربانیهای این سلیقهمداری و دوستداشتن و دوستنداشتنها کردهایم. اینچنین است که باید نگاهی دوباره به تمامی واکنشها و برخوردها بیندازیم و جایگاه واقعی رسانه را، باردیگر از نو بشناسیم. نگاه ما باید خارج از تمام این اغتشاشات فکری و سلیقهای باشد و برخوردها، نقدها و واکنشها هم متناسب با واقعیت، در راستای شفافسازی و درک و فهم بیشتر وقایع باشد، نه خوبی و بدی مطلق آنها.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روایت داریوش باباییان از انتخاب رادان تا تهیه کنندگی بابک زنجانی و بازگشت بهروز وثوقی
- ۲ فیلم ایرانی نامزد جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک شدند
- بلیت فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص)۲۲ بهمن نیم بها است
- گفت و گو با بازیگر نقش کودکی پیامبر در فیلم «محمد رسولالله (ص)»: عینک استورارو را شکستم
- روایت فیس بوکی یک استاد دانشگاه از استقبال از فیلم محمد رسول الله در سوئد
- آموزش و پرورش برای تماشای فیلم «محمد رسول الله» بخشنامه داد/ تخفیف برای دانشآموزان!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد